پس از ورود تاکسی های اینترنتی با سرمایه گذاری یک شرکت آلمانی، حالا با حمایت تاکسیرانی، یک شرکت کانادایی- ونزوئلایی رقیب اسنپ و تپسی می شود.
اپلیکیشن کارپینو که اخیرا به بازار آژانس های اینترنتی وارد شده، شیوه جدیدی را در پیش گرفته است. این شرکت درخواست کاربران را دریافت کرده و صرفا به تاکسی ها منتقل می کند. به همین دلیل نیز این اپلیکیشن با استقبال و حمایت سازمان تاکسیرانی مواجه شده است.
نکته جالب اینجاست که شنیده شده یکی از آژانس های اینترنتی در روزهای ابتدای فعالیتش به تاکسیرانی مراجعه و پیشنهاد مشابهی را مطرح کرده بود، اما تاکسیرانی محلی به این شرکت نگذاشته و معتقد بود نیازی به اپلیکیشن ندارد.
کارپینو، سوغاتی از آمریکای جنوبی
اگر آژانس های اینترنتی فعلی رگ و ریشه ای آلمانی دارند، کارپینو نیز اپلیکیشنی ایرانی نیست و سرمایه گذاران آن ایرانیانی هستند که در خارج از کشور کسب و کاری مشابه دارند.
شرکت مادر، Blanclink نام داشته و دفتر مرکزی آن در کانادا قرار دارد. مدیرعامل این شرکت وحید اکبری است که در ایران در صنعت ساختمان و در شرکت خانه سازی ایرانیان فعالیت داشته است.
این شرکت چند زیرمجموعه دارد از جمله Blancride که اپلیکیشن اشتراک سفر بوده و همچنین Nekso که اپلیکیشن درخواست تاکسی است.
Nekso در ونزوئلا نخستین بار به شیوه ای متفاوت فعال شد و تفاوت آن با دیگر اپلیکیشن های درخواست تاکسی این است که به جای آنکه خود رانندگان تاکسی را به خدمت بگیرد و مستقیما به آنها کار سفارش دهد، با شرکت های موجود تاکسیرانی قرارداد بست و با آنها وارد مذاکره شد. بدین ترتیب Nekso در ونزوئلا هم سرویس اینترنتی به مردم ارایه کرده و هم از اعتراض کسب و کارهای سنتی در امان مانده است.
مدیران ایرانی این شرکت در حالی که هم زمان به فکر گسترش کار در سایر کشورهای آمریکای جنوبی بودند، به دلیل شباهت های ساختار اقتصادی ونزوئلا با ایران و البته ملیت ایرانی شان، تصمیم به بررسی امکان سرمایه گذاری در کشور گرفتند و در این راه حمید اکبری، مدیرعامل Blancride تلاش زیادی برای این سرمایه گذاری به خرج داده است.
به هر حال، در روزهایی که تاکسیرانی به شدت زیر فشار اسنپ و تپسی قرار دارد، به نظر می رسد فرشته نجات از کانادا و ونزوئلا آمده و هرچند فعلا کارپینو گران تر و کندتر از دو رقیب دیگرش است، اما باید دید تلاش تاکسیرانی برای حذف رقیب به کجا می انجامد.
آغاز فعالیت رسمی، نوروز 96
رییس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران که قرار است تا دو هفته دیگر نام اپلیکیشن های مجاز (بخوانید کارپینو) را برای فعالیت به عنوان آژانس اینترنتی اعلام کند، روز گذشته در نشستی خبری به بیان جزییات اپلیکیشن موبایلی سازمان تاکسیرانی پرداخت.
براساس گزارش ایسنا، میثم مظفر با اعلام رونمایی از اپلیکیشن موبایلی جابه جایی مسافر متعلق به شرکت تاکسیرانی گفت: این روزها فضای شهر متاثر از فعالیت شرکت های اپلیکیشن موبایلی جابه جایی مسافران است، اما امروز اعلام می کنیم که نخستین سامانه و اپلیکیشن موبایلی جابه جایی مسافر متعلق به سازمان شرکت تاکسیرانی شهر تهران در نوروز 96 فعالیت خود را آغاز می کند.
وی با بیان اینکه طی چند روز آتی برند و نام تجاری آن به صورت رسمی اعلام می شود، گفت: در مرحله اول 8000 راننده تاکسی آموزش های لازم را در دانشکده تاکسیرانی خواهند دید تا بتوانند از این اپلیکیشن استفاده کنند.
رییس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران با بیان اینکه اپلیکیشن اولین مجموعه مجاز و دارای استانداردهای لازم جابه جایی مسافر از مراجع قانونی است، گفت: تنها تاکسی های شهر تهران در این اپلیکیشن فعال هستند و پس از آن در ادامه آژانس های شهر تهران به این اپلیکیشن می پیوندند.
مظفر با بیان اینکه تاکسی ها در ایستگاه و پایگاه متوقف هستند و در پی ثبت تقاضای سفر حرکت می کنند، گفت: همچنین در مقابل هتل، بیمارستان، مراکز تجاری و … نیز ایستگاه های ویژه برای این تاکسی ها طراحی خواهد شد و در حال حاضر در 30 نقطه از شهر تهران این ایستگاه ها و توقفگاه ها تعبیه شده است.
تاییدیه جسم و روان
وی با بیان اینکه تمامی رانندگان این اپلیکیشن دارای تاییدیه های جسم و روان هستند که توسط شرکت شهر سالم شهرداری تهران صادر می شود، گفت: برای نخستین بار مسافران این تاکسی ها نیز از خدمات بیمه ای بهره می گیرند و تحت پوشش بیمه هستند.
رییس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران با بیان اینکه سرور این نرم افزار بومی و داخل کشور است، گفت: برای اطمینان خاطر این اپلیکیشن به سرورهای شهرداری متصل است و بک آپ این اپلیکیشن در شهر دیگری غیر از تهران در دماوند نگهداری می شود.
مظفر با بیان امنیت بالای استفاده از این اپلیکیشن افزود: علاوه بر هویت و اطلاعات شخصی رانندگان، آدرس محل سکونت نیز در اختیار سازمان تاکسیرانی است و در صورت بروز هرگونه تخلف می توانیم به این رانندگان دسترسی داشته باشیم؛ اما متاسفانه شاهد هستیم که در اپلیکیشن های موجود، مسافربرهای شخصی از اطراف تهران یا حتی سایر استان ها به تهران می آیند تا در قالب این اپلیکیشن ها به فعالیت بپردازند و بعضا دیده شده این افراد در خودروهای خود زندگی می کنند و شب را در آن می خوابند که این مساله از نظر امنیت اجتماعی مطلوب نیست.
وی با بیان اینکه تاکسی سرمایه اجتماعی است که در بین مردم از اعتبار بالایی برخوردار است، گفت: حتی امکانات پیش بینی شده که فرد می تواند با بهره گیری از سایر ابزارهای ارتباطی همچون اینترنت، نسبت به درخواست و حتی رزرو تاکسی اقدام کند و حتی افرادی که گوشی هوشمند ندارند نیز می توانند با تماس با شماره چهار رقمی 1800 درخواست تاکسی خود را ثبت کنند و این در حالی است که اپراتورهای این مرکز در سه شیفت و به صورت شبانه روزی پاسخگوی تماس مشتریان و رسیدگی به انتقادات و شکایات هستند.
وعده قیمت رقابتی
رییس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران روز گذشته در نشستی خبری با بیان اینکه این تاکسی ها در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد نیز تردد دارند، گفت: متاسفانه این اپلیکیشن های موجود قادر به ارایه سرویس در محدوده طرح ترافیک نیستند و اگر هم بخواهند در این مجموعه فعالیت کنند، کرایه بیشتری اخذ می کنند، این در حالی است که در اپلیکیشن سازمان تاکسیرانی نه تنها مشکلی برای تردد در محدوده طرح ترافیک وجود ندارد؛ بلکه کسری خودرو نیز نداریم.
مظفر با بیان اینکه منوهای مختلفی برای درخواست تاکسی از سوی مسافران پیش بینی شده گفت: مسافران می توانند از خودروی هیبریدی، خودروی مدرن، خودروی ون یا حتی راننده زن استفاده کنند و این در حالی است که قیمت ها بسیار پایین تر از دو اپلیکیشن موجود است و نرخ به گونه ای تنظیم شده که در برخی زمان ها حتی ارزان تر از دو اپلیکیشن موجود است.
رییس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران با بیان اینکه ما از کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران اجازه تعیین نرخ رقابتی را اخذ کرده ایم، افزود: البته به دلیل نوع نرخ و نوع خودروها که حتما باید تاکسی های نوسازی شده باشند، این کار کاملا داوطلبانه است، اما مطمئن باشید از آنجایی که منتج به افزایش درآمد راننده می شود، رانندگان تاکسی نه تنها گلایه ای نخواهند داشت؛ بلکه از این موضوع استقبال هم می کنند.