وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ظرفیتهای موجود در کشور برای تقویت صنایع فرهنگی، صنعت بازیهای رایانهای ایران را در آستانه جهشی بزرگ توصیف کرد.
سیدرضا صالحی امیری در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره بازیهای رایانهای تهران در سخنانی با اشاره به ظرفیت بالای نسل جوان در ایران تأکید کرد: ما باید بیش از هر زمان دیگری نسل جوان را به عنوان سرمایههای بزرگ این سرزمین باور کنیم و بپذیریم آینده این سرزمین متعلق به این نسل است و جوان میتواند خلاقیت و نشاط اجتماعی ایجاد کند.
وی در ادامه با تأکید بر رویکرد مطالعات فرهنگی برای پرداختن به بازیهای رایانهای گفت: معتقدم مسئله اصلی ما در صنعت بازیهای امروز ایران، مسئله نسبت هویت و تولید بازیهاست. امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به احیای هویت اخلاقی، انسانی و معرفتی در کشور داریم. امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به معرفی اسطورهها و بازخوانی تحولات تاریخی این مرز و بوم داریم. در دنیای امروز زبان انتقال مفاهیم فرهنگی دستخوش تعییراتی شده و یکی از این ابزارها و زبانها بازی است. شما جایگاه امروز بازی فوتبال را در دنیا ببینید. بازی دیگر صرفا یک اوقات فراغت نیست بلکه بستری برای تعاملات اقتصادی و سیاسی است و بسیاری از پیامها امروز از طریق بازی به دنیا مخابره میشود.
وزیر ارشاد تأکید کرد: وقتی والیبالیستهای ما در بازیهای جهانی حضور پیدا میکنند، نوعی غرور و هویت ملی برای ایرانیان ایجاد میکنند یا وقتی کشتیگیران ما در میادین جهانی میدرخشند، ایرانیان احساس غرور میکنند و از این منظر است که بازی امروز یک امر هویتی است.
صالحی امیری ادامه داد: امروز زبان بازیهای رایانهای زبان انتقال سبک زندگی است. بازی امروز بر الگوی مصرفی جامعه تأثیرگذار است. ما نیازمند افزایش سرانه مصرف فرهنگی در کشور هستیم و این سرانه میتواند با فیلم و نمایش و کتاب و بازی تعریف شود. در سبد مصرف فرهنگی با تنوع کالاها مواجهیم و بر مبنای آمار رسمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیها نسل جوان و نوجوان ما به طور متوسط در روز ۷۰ دقیقه در فضای بازیها حضور دارند. از این منظر اهمیت کار شما بازیسازان مشخص میشود که میتوانید انتقال دهنده فرهنگ کشور به نسل جوان باشید.
وی افزود: ما دارای تمدنی بزرگ در تاریخ هستیم. این سرزمین تبار تاریخی عظیم با سرمایههای بزرگ فرهنگی داشته است. امروز میتوانید هزاران سوژه از این گنجینه برای بازیسازی داشته باشید اما نکته مهم حمایت از این ظرفیت است تا بتواند زمینهساز حرکتهای بزرگ بعدی باشد. بر این باورم بازی رایانهای در ایران در آغاز یک جهش بزرگ قرار دارد و در آینده میتواند نویدبخش اتفاقات خوب و بزرگی باشد. امروز در دنیا و در حوزه صنعت فرهنگ جهان گردش مالی بزرگی داریم که ایران سهم قابل توجهی از این بازار دارد.
وی با اشاره به برخی اطلاعات آماری درباره وضعیت صنعت گیم در ایران تأکید کرد: مبنای سیاستگذاری ما در وزارت ارشاد تقویت تولیدکنندگان ایرانی و حمایت قانونی و مالی از بازیسازان داخلی است. امروز در کشور ۲۳ میلیون نفر درگیر بازیها هستند و از این منظر ۲ هزار متخصص در قالب ۱۰۰ شرکت در کشور فعال هستند. بر اساس همین ظرفیت است که ما باید نگاه به آینده داشته باشیم و علاوه بر بازار داخلی نیمنگاهی به بازار جهانی هم داشته باشیم. امروز در داخل نیازمند حمایت دستگاههای دیگر برای کمک به حوزه بازیهای رایانهای هستیم و باید این مهم را در چارچوب صنایع فرهنگی کشور تعریف کنیم.
صالحی امیری تأکید کرد: صنعت فرهنگ در کشور نیازمند بازشناسی و بازتعریف مجدد است. میتوانیم به گونهای عمل کنیم که در آینده صنعت فرهنگ جایگزین صنعت نفت شود. امروز در حوزههای گردشگری، تئاتر، صنایع دستی، نقاشی، بازی و غیره میتوانیم علاوه بر بازار داخلی بازار منطقهای را هم تأمین کنیم. حتی یکی از فضاهای مناسب برای اشتغال و رفع مشکل بیکاری در داخل هم همین صنایع فرهنگی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در تولید بازیهای رایانهای نباید محتوا فدای فرم و شکل شود. محتوا است که میتواند عامل جذابیت و غرور ملی شود. توجه به عناصر سازنده محتوا در بازیهای رایانهای از این منظر بسیار حائز اهمیت است. بازی نباید خشن و فاقد هر گونه محتوا باشد. یکی از نیازهای اساسی جامعه امروز نشاط ملی است و بازیهای رایانهای میتواند یکی از منابع برای تقویت نشاط ملی باشد.
صالحی امیری به نسبت بنیاد ملی بازیهای رایانهای با وزارت ارشاد هم اشاره کرد و گفت: بنیاد ملی بازیها میتواند از انبوه ظرفیتهای موجود در زیرمجموعههای وزارت ارشاد استفاده کند. شما میتوانید از این ظرفیت برای توسعه این حوزه استفاده کنید. با تصویب قانون کپیرایت در مجلس بسیاری از چالشهای ما در این حوزه مرتفع خواهد شد. قانونی که در دولت آن را مصوب کردهایم و حالا در انتظار تصویب در مجلس است.
وزیر ارشاد ادامه داد: ما در سال اقتصاد مقاومتی هستیم و باید سراغ اقتصاد درونزا برویم. این یک سیاست قطعی است که باید جوان ایرانی مورد حمایت قرار گیرد. نگاه به بیرون به منزله کسب تجربه است و نباید کشور محل جولان بازیهای خارجی باشد. هدف ما از باز کردن بازارهای بیرونی صرفا انتقال تجربه به بازار داخل است. ما در فضای فرهنگی با آلودگیهای بسیاری مواجهیم و یکی از کانالهای انتقال سم ناامیدی به جامعه همین بازیهای رایانهای خارجی است. حتما این دست بازیها برای کشور مفید نیستند و قطعا باید جلوی ورود این دست بازیها به بازار گرفته شود.
وی تأکید کرد: تقویت بازیهای رایانهای باعث کاهش آسیبهای اجتماعی میشود. به هر میزان که در کشور مصرف فرهنگی افزایش پیدا کند آسیبهای اجتماعی کاهش مییابد و از این منظر رابطهای معنادار میان تولید بازِیهای مفید و غرورآفرین با کاهش آسیبهای اجتماعی وجود دارد.
وزیر ارشاد در پایان تصریح کرد: وظیفه ما در وزارت ارشاد و بنیاد بازیهای صرفا متولیگری است. سیاستگذاری حمایت و نظارت. وظیفه بنیاد بازیها در این سه مفهوم خلاصه میشود و باقی امور باید به بخش خصوصی واگذار شود.