اپراتورها

تلفن همراه

April 2, 2017
7:25 یکشنبه، 13ام فروردینماه 1396
کد خبر: 82865

اجرای ترابردپذیری پس از ۱۰ سال

یکی از اتفاقات مهم حوزه آی‌سی‌تی در سالی که گذشت را می‌توان اجرای طرح ترابردپذیری شماره‌ها (MNP) دانست.
 
طرح ترابردپذیری که به موجب آن شرایطی فراهم می‌شود که مشترکان با حفظ شماره خود بتوانند اپراتور ارائه دهنده خدمات را عوض کنند از سال‌ها پیش درگیر اما و اگرهای مختلف بود و هر بار به دلیلی از اجرایی شدن باز ماند اما در نهایت شرایطی فراهم شد تا این طرح اجرایی شود.
 
البته همچنان در اجرای آن کاستی‌هایی وجود داشته و گاهی سختی‌هایی برای مشترکان ایجاد می شد اما به هر صورت در آخرین روزهای سال ۱۳۹۵ از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات این گونه اعلام شد که میزان ترابردهای تکمیل شده در فرآیند ترابردپذیری در بهمن‌ماه بیش از ۶۳ درصد بوده است.
 
بدین ترتیب طبق آمارهای ارائه شده وضعیت ارائه این خدمات در آخرین ماه‌های سال جاری با شرایط بهتری همراه شده و مشترکان با سهولت بیشترین توانسته‌اند از این خدمت استفاده کنند. همچنین به نظر می‌رسد آمادگی اپراتورها برای ارائه خدمات در این زمینه افزایش یافته است.
 
طبق اظهارات معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری از زمان اجرای طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه (MNP)، ۱۶۴ هزار و ۶۷۸ درخواست ترابرد از سوی مشترکین در سامانه مدیریت ترابردپذیری ثبت شده که از این تعداد ۸۰ هزار و ۱۴۵ ترابرد با موفقیت تکمیل شده است.
 
حسین فلاح جوشقانی همچنین در این باره عنوان کرد: در شهریور سال جاری میزان درخواستهای ترابرد تکمیل شده ۳۳ درصد بود که در پایان بهمن ماه به ۶۳ درصد رسیده است. همچنین میزان درخواستهای ترابرد رد شده در شهریور ۲۴ درصد بوده که در پایان بهمن ماه به ۶.۴ درصد رسیده است.
 
وی درباره وضعیت ترابردهای انجام شده در بهمن ماه ۱۳۹۵ گفت: میزان درخواستهای رد شده از سوی اپراتورها در بهمن ماه نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته و از ۷.۵ به ۶.۶ درصد رسیده است. میزان درخواستهای ترابرد تکمیل شده نیز از ۵۹ درصد در پایان دی ماه به ۶۵.۷ درصد در پایان بهمن ماه رسیده که یکی از نشانه‌های بهبود عملکرد ترابردپذیری است.
 
فلاح جوشقانی افزود: ۳۰ درصد از درخواست‌های ترابرد ثبت شده از سوی متقاضیان لغو شده و ۱۶ درصد از درخواستها نیز به دلیل موارد ۱۲ گانه در قواعد تجاری مانند عدم احراز هویت، عدم پرداخت صورتحساب و عدم رعایت ترابرد نظیر به نظیر (اعتباری به اعتباری یا دائمی به دائمی) رد شده‌اند. حدود ۲۳ درصد از درخواستهای ترابرد نیز به علت پاسخ ندادن مشترک به پیامک تائید ارسالی از سوی مرکز مدیریت Time out شده‌اند که البته به دلیل آشنائی نسبی مشترکین با مراحل ترابردپذیری این آمار نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.