سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 14, 2017
6:37 جمعه، 25ام فروردینماه 1396
کد خبر: 82935

برای اولین بار از سال ۲۰۱۲، میزان فروش پی سی در فصل اول ۲۰۱۷ با رشد همراه شد

آخرین آمار IDC نشان از این دارد که برای اولین بار از سال ۲۰۱۲، بازار پی‌سی در فصل اول ۲۰۱۷ شاهد رشد فروش بوده است.
 
پس از سال‌ها افول برای فروش پی‌سی‌ها، IDC در گزارش جدید خود به این نکته اشاره کرده که پی‌سی‌ها برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ با رشد فروش طی سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷ میلادی همراه شده‌اند. براساس گزارش جدید IDC، بازار پی‌سی در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷ میلادی شاهد رشد ۰.۶ درصدی بوده که برای اولین بار در پنج سال اخیر اتفاق افتاده است. البته این موضوع نشان از تمام شدن دوران افول نیست؛ چراکه IDC کاهش فروش ۱.۸ درصدی را برای سه ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی پیش‌بینی کرده است.
 
در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۶۰.۳ میلیون دستگاه میلیون دستگاه پی‌سی با احتساب کروم‌بوک‌ها راهی بازار شده است. در آمار مورد نظر فروش تبلت‌های ویندوزی با کیبورد جداشدنی در نظر گرفته نشده است. عرضه‌ی این تعداد پی‌سی در مقایسه با ۵۹.۹ میلیون دستگاه سال پیش از آن نشان از افزایشی خفیف دارد.
 
پی‌سی‌های سنتی در سال‌های اخیر رقابت شدیدی را از سوی سایر فرم‌فکتور‌های بازار به خود دیده‌اند که شامل تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند است. با عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به بازار از سال ۲۰۱۱ به این سو، میزان عرضه‌ی پی‌سی‌ها به بازار بیش از ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است. کاربران نیز با بهره‌گیری از گجت‌های جدید، بروزرسانی پی‌سی‌های خود را در فاصله‌های بیشتری انجام می‌دهند که همین موضوع نیز تاثیر شگرفی در کاهش عرضه‌ی پی‌سی به بازار داشته است. البته انتظار می‌رود با آغاز نوسازی پی‌سی‌ها توسط کسب و کارهای مختلف و مصرف‌کنندگان تجاری، شاهد افزایش عرضه‌ی پی‌سی‌ها به بازار باشیم. از سویی دیگر رشد پی‌سی‌های گیمینگ در کنار اشباع بازار گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها باعث خواهد شد تا بازار پی‌سی به ثبات خوبی دست پیدا کند.
 
آمار عرضه پی سی IDC در فصل اول 2017
 
هرچند در بازار آمریکا شاهد شروع ضعیف سال ۲۰۱۷ بودیم، اما کروم بوک‌ها آمار خوبی را به خود اختصاص دادند، حال آنکه در اروپا، خاورمیانه و آفریقا، نوت‌بوک‌ها نیز موفق شدند تا عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش بگذارند. در کشور چین، اولترابوک‌های باریک در کنار پی‌سی‌های گیمینگ تقاضای بالایی داشتند، حال آنکه تقاضای بازار تجاری نیز در این کشور زیاد بوده است. در کشور ژاپن نیز عرضه‌ی پی‌سی‌ها با افزایش روبرو بوده است.
 
نکته‌ی مهم دیگر در مورد سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷ میلادی، بازگشت اچ‌پی به رده‌ی اول پس از فصل اول ۲۰۱۳ است. از آن پس لنوو موفق شده بود تا رتبه‌ی اول را به خود اختصاص دهد. لنوو در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷ میلادی با افزایش ۱.۷ درصدی عرضه رتبه‌ی دوم را در اختیار گرفته است. دل در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر عرضه رشدی ۶.۲ درصدی را تجربه کرده و موفق شده تا در جایگاه سوم قرار گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.