اپلیکیشن

تلفن همراه

April 19, 2017
17:30 چهارشنبه، 30ام فروردینماه 1396
کد خبر: 83010

عامل فیلترینگ تلگرام صوتی وزارت ارتباطات است یا اپراتورها؟

سرویس مکالمه صوتی رایگان تلگرام که شب جمعه حدود ساعت ۲۲ به صورت رسمی برای کاربران ایرانی فعال و عرضه شد، ظهر جمعه ساعت ۱۲ دچار اختلال و در نهایت در حوالی ساعت ۱۴ از سوی سه اپراتور موبایل ایران یعنی همراه اول، ایرانسل و رایتل دچار فیلترینگ شده است. به همین دلیل در هنگام استفاده از اینترنت تلفن همراه اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل نمی‌توانید با فرد دیگر مکالمه صوتی تلگرامی داشته باشید.
 
قابلیت تماس صوتی تلگرام از اواسط فروردین‌ماه برای برخی کاربران اروپایی برقرار شده و قرار بود پس از چند روز برای کاربرهای دیگر کشورها فعال شود، ظاهرا این خدمات در اختیار کاربران ایرانی نیز قرار گرفت اما کاربران اعلام کردند که در دسترسی به آن با محدودیتهایی مواجه شدند.
 
پس از آن پاولدورف موسس تلگرام در توییتر خود اعلام کرد که این قابلیت برای کاربران ایرانی فعال شده اما به نظر می‌رسد محدودیت‌هایی از طرف ارائه‌دهندگان اینترنتی برای تماس صوتی تلگرام اعمال شده است.
در همین رابطه، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با ایسنا و مهر، درباره صحت این موضوع اظهار کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچ محدودیت و فیلترینگی برای تماس صوتی تلگرام اعمال نکرده است.
 
فرنقی زاد همچنین با اشاره به غیرفعال شدن این قابلیت برای کاربران ایرانی، توضیح داد: اگرچه وزارت ارتباطات محدودیتی برای تماس صوتی تلگرام اعمال نکرده است اما اپراتورها و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی ثابت و همراه در ارائه‌ سرویس‌های خود مختار هستند.
 
تابناک درباره این اظهار نظر نوشت: این در حالی است که پیشتر محمود واعظی درباره آن گفته بود: «سیاست ما همواره این بوده که خدماتی که مورد نیاز مردم است و به لحاظ اقتصادی لطمه‌ای به کار دیگران نمی‌زند را آزاد بگذاریم. تعداد کاربران تلگرام در ایران قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست، بنابراین تلگرام آرام آرام خدماتش را در ایران توسعه می‌دهد.»
 
وی همچنین خاطرنشان کرده بود: «این‌گونه خدمات از طریق شبکه‌هایی که اپراتورها در آن‌جا سرمایه‌گذاری کرده‌اند ارائه می‌شود، یعنی اگر اپراتورها راضی به ارائه خدمات نباشند ارائه این سرویس‌ها با مشکل روبرو می‌شود. ما اکنون اجازه داده‌ایم اپراتورها بررسی کنند که سرویس‌های جدید تلگرام چه تاثیری بر وضعیت اقتصادی آنها می‌گذارد. ما دنبال اقدامی هستیم که هم مردم راضی باشند و هم اپراتورها، البته ما نمی‌توانیم اپراتورها را اجبار کنیم که صوت را سرویس کنند.»
 
اظهار نظری عجیب که ظاهرا حکم مجوزی را یافته که اپراتورهای ایرانی به مدد آن، تماس صوتی تلگرام را از دسترس کاربران ایرانی خارج نموده‌اند تا این سوال به وجود آید که مگر در زمان راه اندازی تماس رایگان صوتی در نرم افزارهایی مانند واتس اپ یا امثال آن، کسی از اپراتورهای ایرانی اجازه خواست یا عنان امور را به دست ایشان سپرد که این بار این اتفاق رخ داده است؟!
 
با توجه به این اظهارات، صحت و سقم فیلترینگ تماس صوتی تلگرام از مراجع دیگری مانند اپراتورها پیگیری شد که در این باره روابط عمومی همراه اول به ایسنا گفت: اصولا بحث فیلترینگ از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت و کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ پیگیری می شود و اپراتورها نقشی در این رابطه ندارند.
همچنین روابط عمومی ایرانسل به ایسنا اعلام کرد این اپراتور نقشی در اختلال ایجاد شده در تماس صوتی پیام رسان تلگرام ندارد.
 
نکته جالب این است که سرویس مکالمه صوتی رایگان برای دارندگان سرویس‌های اینترنت خانگی به صورت نامحدود در حال استفاده است و هیچ مشکی در ارتباط دو کاربر با اینترنت خانگی (ADSL +2) وجود ندارد و کاربران می‌توانند از طریق سروی‌های اینترت شرکت آسیاتک، های وب، پارس آنلاین، شاتل و مخابرات تهران از این قابلیت استفاده کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.