اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 8, 2017
14:36 دوشنبه، 18ام اردیبهشتماه 1396
کد خبر: 83159

نخجوانی اعلام کرد: میزان استفاده هر کاربر از پهنای باند 5 برابر شده است

مدیرعامل گروه شرکت‌های شاتل با اعلام این که در 4 سال گذشته میزان استفاده کاربران از پهنای باند با افزایش 5 برابری نسبت به دولت گذشته همراه بوده اعلام می‌کند که عمدتا" سیاست‌های توسعه‌ای وزارت ارتباطات عامل این رشد قابل توجه در میزان پهنای باند در کشور شده است. احمدرضا نخجوانی، با اشاره با افزایش کیفیت اینترنت دریافتی از شرکت ارتباطات زیرساخت می‎گوید: «کیفیت اینترنتی که در اختیار کاربران خود قرار داده‌ایم به طور مشخص در چند سال اخیر با بهبود قابل توجه‌ای همراه بوده است که این بهبود از افزایش کیفیت اینترنت کشور که از طرف زیرساخت تحویل شرکت‌ها داده شده سرچشمه می‌گیرد.»
 
وی با اعلام این که از دید این شرکت اینترنتی در چند سال گذشته دولت یازدهم در حوزه اینترنت چند کار مهم انجام داده است می‌افزاید: «ضریب دسترسی  و به طور کلی کیفیت اینترنتی که شرکت‌های دارنده پروانه از شرکت ارتباطات زیرساخت تهیه می‌کنند به شکل چشم‌گیری بهبود پیدا کرده و کمتر از هر زمان دیگر در 10 سال گذشته اینترنت دریافتی از شرکت زیرساخت با قطعی و اختلال همراه بوده است. به عنوان نمونه، ما در سال‌های گذشته این تجربه را داشتیم که ضریب دسترسی اینترنت به کمتر از 90 درصد رسیده بود و یا به عبارتی در 10 درصد اوقات اینترنت کشور با اختلال مواجه بود. اما خوشبختانه این معضل کهنه در سال‌های اخیر به خوبی برطرف شده است.» 
 
وی در ادامه به مشخص نبودن منشاء قطعی‌ها در سال‌های گذشته اشاره و اظهار می‌کند: «در سال‌های گذشته ما شاهد اختلالاتی در اینترنت بودیم که با پارامتر‌های کیفی معمول مانند ضریب دسترسی قابل اندازه‌گیری نبود. در مقابل این سرویس بی‌کیفیتی هم که دریافت می‌کردیم پاسخ شفاف و دقیقی در خصوص مشکلات شبکه به شرکت‌ها ارایه نمی‌شد. در بیشتر مواقع نیز از شکایت کاربران متوجه می‌شدیم که برای مثال پروتکل‌های خاصی مانند HTTPS محدود شده‌ است.»
 
احمدرضا نخجوانی تحولات رخ داده شده در وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت دولت یازدهم را عامل اصلی کاهش اختلالات اینترنتی و افزایش نسبی کیفیت اینترنت عنوان می‌کند. این فعال اینترنتی یکی دیگر از بزرگ‌ترین معضلات شرکت‌های اینترنتی در دولت‌های گذشته را کمبود پهنای باند دانسته و تصریح می‌کند: «یکی از بدترین معضلاتی که در دولت گذشته با آن دست به گریبان بودیم کمبود پهنای باند بود. تاجایی که صاحبان پروانه اینترنتی برای داشتن پهنای باند اینترنت مورد نیاز خود باید ماه‌ها در صف انتظار باقی می‌ماندند. اما با سیاست وزارت ارتباطات فعلی دیگر شرکتی نمی‌تواند این ادعا را مطرح کند که برای تامین اینترنت مورد نیازش دچار مشکل است یا با سهمیهبندی رو به روست.» براساس اظهارات احمدرضا نخجوانی به خاطر سیاست‌های توسعه‌ای وزارت ارتباطات دولت یازدهم برای رفع محدودیت‌هایی قدیمی و هم‌چنین رشد تقاضا در بازار اینترنت، پهنای باند اختصاص یافته به هر کاربر در 4 سال گذشته نزدیک به 5 برابر شده است. 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.