این روزها مدام به مزایای سرعت نسل پنجم ارتباطات (۵G) اشاره میشود. توجهها از قبل به این فناوری جلب شده است. کمکم صنعت مخابرات به این سمت میرود و میکوشد مسائل موازی را بهطور همزمان مدیریت کند و این بار هدف ۵G این است: «یک گیگابیت در هر ثانیه».
تلکامز با همکاری سازمان مشاوره موبایل پیشبینیهای سال ۲۰۱۷ برای صنعت مخابرات را گردآوری و جمعبندی کرد.
بر این اساس انتظار نمیرود که راهاندازی تجاری فناوری ۵G تا قبل از سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ اتفاق بیفتد. با وجود اینکه ورایزن راهاندازی ۵G را در خطوط ثابت بیسیم (FWA) تا قبل از سال ۲۰۱۷ پیاده خواهد کرد. پیشبینیها این است که استقرار ۵G حداقل شش سال طول خواهد کشید. براساس پیشبینی Northstream تا آن زمان، اپراتورها روی بهبود استانداردهای LTE بیشتر از رفتن به سمت ۵G سرمایهگذاری خواهند کرد.
شرکت Telcos روی ابزارهای LTE پیشرفته، از جمله MIMO و تجمع حامل سرمایهگذاری خواهد کرد. هزینههای استقرار ۵G زیاد خواهد بود و اپراتورها فقط خواهند توانست روی فناوریهای ۵G سرمایهگذاری کنند. این اتفاق فقط در صورتی رخ میدهد که بتوانند مزایای مسلم ۵G را نسبت به ۴G برای شرکت خود ضمانت کنند.
اکثر اپراتورها در ابتدای کار میخواهند مطمئن شوند سه موردی که تحت سیطره ۵G میتوانند بهتر عمل کنند، از نظر اقتصادی برای آنها عملی و کاربردی است. این سه مورد اینترنت اشیا، ارتباطات قابل اطمینان و افزایش پهن باند تلفن همراه را شامل میشود.
همه این اعلانها و اطلاعرسانیهایی که پیش از ۵G اتفاق افتادهاند، بدون شک در سال ۲۰۱۷ نیز در سطح اطلاعرسانی خواهند بود. صنعت مخابرات وابستگی ناسالمی به نسل بعدی دارد و با این وابستگی که احتمالا اجتنابناپذیر است جلو میرود، اما هنوز نمیتواند آن را به واقعیت بدل کند. نگرانی مهم در این میان این است که صنعت به سمت بیمعنایی برود و مخاطبان خود را بیتفاوت و بیحس کند.
از سوی دیگر به نظر Northstream مجموعهای از سرمایهگذاریهای شبکه در سال ۲۰۱۷ برای نصب و بهبود سیستمهای فعلی ایجاد خواهند شد. همچنین اپراتورها نسبت به حفظ تعادل قدرت بین سه وندور اول جهان هوشیار خواهند بود.
این مساله منجر به ثبات سهم بازار میشود و فشار قیمت را برای وندورهای زیرساخت کاهش میدهد. فشار افزایش قیمت در طولانیمدت باعث میشود وندورهای زیرساخت بازاری نامتعادل و نامطلوب برای اپراتورها خلق کنند؛ بنابراین حفظ سه وندور جهانی برای حفظ امنیت رقبات و توسعه فناوری جزو علائق اپراتورهاست.
بر اساس اطلاعات نشریه ارتباطات، این مساله بر هیچ کس پوشیده نیست که سال ۲۰۱۶، سال دشواری برای اریکسون بود. عواملی طی سالها باعث افت اریکسون شدند و ضعف عظیمی در بازارهای شبکه مرکزی این شرکت به وجود آوردند. این عوامل سبب شدند اریکسون نتواند در بازار متنوع امروز سرعت به خرج دهد و افت خود را جبران کند. به نظر میآید همه این عوامل دست به دست هم دادند و باعث شدند بیورژ اکهولم که قبلا بیشترین سهام اریکسون را داشت، جایگزین هانس وستبرگ، مدیرعامل قبلی، شود.
قیمت سهام اریکسون در سال ۲۰۱۶ تقریبا تا حدود ۵۰ درصد پایین آمد و احتمالا همین امر منجر به آزردگی سهامداران شد. اکهولم به این خاطر به عنوان مدیرعامل انتخاب شده است که بخشی از ضررها و زیانها را به شرکت بازگرداند و وضعیت را بهبود بخشد. تیم تحقیقی تلکامز معتقد است امکان دارد که هیات مدیره تصمیم بگیرند بخشی از سهام اریکسون را به فروش برسانند تا اعداد و ارقام را به مسیر مناسب سوق دهند.
این واقعیت که ورایزن هنوز دست از یاهو برنداشته، نشان میدهد اپراتورهای هوشمند برای تنوع بخشیدن به فعالیتهای خود از رسانه جدا نمیشوند. راهحل جدید و امروزی برای کاهش APUUهای اپراتورها وابسته به استروئید است، نه فقط رفتن سراغ کپی کردن محتوا، بلکه تولید آن. این استراتژی باعث می شود کاربران به سمت معدود ارائهدهندگانی بروند که از نظر فنی، تخصصی، اتصال، اینترنت اشیاء، محتوا و غیره با نیازهای آنها مطابق هستند.
تحکیم ارتباط بین رسانه و مخابرات در اروپا نیز در جریان است. وندورها و شرکتهایی مثل اریسکون به احتمال زیاد سمت کسبوکارهای رسانهای و تلویزیون ها میروند. در این میان هواوی نیز یکی از شرکتهایی است که میکوشد در تولید ویدئو پیشگام شود. همانقدر که میل کاربران به محتوای ویدئویی افزایش مییابد، کنترل این دریچه ارتباطی اهمیت بیشتری مییابد.
درآمد اینترنت اشیا سهمی از کل درآمد در سطح جهانی است که طی چند سال اخیر افزایش یافته است. در حال حاضر، برخی از اپراتورها یک درصد از درآمد خود را به خدمات اینترنت اشیاء اختصاص دادهاند. با این حال به پیشبینی Northstream، این میزان در سال ۲۰۱۷ همان یک درصد یا کمتر هم باقی خواهد ماند. البته برخی از اپراتورهای پیشتاز در ایالات متحده آمریکا و اروپا از جمله AT&T و دافون، تلفنیکا و دویچه تلکام این میزان را به سه درصد نیز خواهند رساند.
این تیمها میکوشند فقط از طریق اتصال درآمد کسب نکنند، بلکه سراغ یکپارچگی سیستمها، امنیت، تجزیه و تحلیل، مدیریت پلتفرمها و راهحلهای عمودی میروند. به علاوه، این اپراتورهای بزرگ در زمینهی ماشینهای خودکار بدون راننده وارد بازار خواهند شد. همانطور که اینترنت اشیاء در چند سال آینده رشد میکند، انتظار داریم شاهد تفاوتهای بیشتری در درآمد اپراتورها در مناطق باشیم. همه این مسائل ارزش اینترنت اشیاء را مشخص میکند.