برای همه کسبوکارها پیشبینی آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد یک چالش بزرگ است، بهویژه کسبوکارهای پویا مانند فناوریهای خدمات مالی که دارای تحولات و رشد سریع هستند.
همچنین با افزایش اهمیت بازخورد و تجربه مشتریان، بسیاری از بانکداریهای خرد به دنبال تحولات احتمالی آینده دریکی از مهمترین کانالهای ارتباط مستقیم با مشتری، یعنی دستگاههای خودپرداز هستند.
وجود ۴ میلیون دستگاه خودپرداز در سال ۲۰۲۱ در جهان
با توجه به آخرین پیشبینیهای شرکت تحقیقات بانکداری خرد RBR، با افزایش ۵ درصدی، تعداد دستگاههای خودپرداز نصبشده در سراسر جهان به عدد ۳٫۲ میلیون در پایان سال ۲۰۱۵ افزایش یافت که پیشبینی میشود این رقم تا سال ۲۰۲۱ به ۴ میلیون برسد. این پیشبینی با توجه به دیدگاههای توسعهدهندگان خودپرداز و همچنین بانکداریهای خرد در سطح جهان انجام شده است.
توسعههای اخیر در آسیا مانند استفادههای وسیع از دستگاههای خودپرداز در هند برای استفادهٔ مؤثر بهعنوان شاخهای در حوزههایی مانند پول دیجیتال، بر اهمیت این کانال برای افزایش فراگیری مالی تأکید نموده است.
این منطقه سهم بزرگی در رشد دستگاههای خودپرداز طی سالهای آینده دارد. شرکت RBR پیشبینی کرده است که بازار آسیا و استرالیا تا سال ۲۰۲۱، ۴۶ درصد گسترش خواهد داشت که این رقم چیزی حدود نیمی از کل دستگاههای خودپرداز نصبشده در جهان است.
به گفته رهبر گروه تحقیقاتی این شرکت، چین و هند رشد عظیمی در تعداد دستگاههای خودپرداز در طول چند سال گذشته داشتهاند و RBR پیشبینی کرده است این روند در بازار این مناطق ادامهدار است و مصمم به توسعه دستگاههای خودپرداز بهمنظور گسترش خدمات مالی از راه دور تا حد ممکن هستند.
در آفریقا و شرق میانه نیز انتظار میرود توسعه دستگاههای خودپرداز رشد مشابه گذشته داشته باشند، اما بهطور قابلتوجهی تعداد خودپردازهای این منطقه کمتر از دیگر مناطق است. به نظر میرسد در طول این مدت آمریکای شمالی همچنان دومین منطقه ازلحاظ تعداد کلی دستگاههای خودپرداز باقی بماند.
با پیشرفت سریع در فناوریهای دیگر، به نظر میرسد راکد ماندن فناوری دستگاههای خودپرداز تا حدی ریسک باشد و درصورتیکه این فناوری موفق به نوآوری در حوزه خود نباشد از دیدگاه مشتری از رده خارج میشود.
فناوریهای بسیاری مانند کنترل دسترسی بدون تماس وجود دارد که میتوانند تأثیر بسیار زیادی در دستگاههای خودپرداز در طول سالهای آینده داشته باشند. بانک بارکلیز انگلستان بهتازگی اعلام کرد که یک سرویس وجه نقد همراه بدون تماس در انگلستان اجازه میدهد مشتریان با یک ضربه بر روی گوشی هوشمند از حساب بانکی خود برداشت کند.
این فناوری توسط بانک ANZ در استرالیا در سال ۲۰۱۵ به مشتریان ارائه شده که توسط ضربه زدن و استفاده از پین انجام میشود. نتیجه این فناوری چیست؟ اطمینان بیشتر، قابلیت اعتماد، دسترسی راحت به پول نقد، همچنین کاهش ۵۰ درصدی بار تراکنشها در برخی موارد.
بیومتریک حوزه دیگری است که وعدههای زیادی برای پیشرفت دستگاههای خودپرداز در سالهای آینده داده است ازجمله امنیت قویتر و افزایش راحتی مشتریان. در این راستا بانک DCB هند قرار است احراز هویت بیومتریک را از طریق سیستم Aadhaar ID برای انجام تراکنشهای بدون کارت خودپردازها فعال کند.
در سالهای آینده، بانکها دادههای بیشتری برای مدیریت و مبازره با تهدیدات امنیتی جدید دارند. راهحلهای امنیتی پیشگام، بهمنظور تأمین امنیت، تجزیهوتحلیلهای رفتاری و شناختی را ادغام میکنند و الگوهای خاص بخشی از مشتریان را همانند دستگاهها پیشبینی میکنند. این راهحلها به شناسایی اشکالات و تهدیدات کمک به سزایی میکند.
بهطور خلاصه، تغییرات ایجادشده در فناوری خدمات مالی و بانکداری خرد در سطح جهان بهاحتمالزیاد در ۵ سال آینده بهسرعت مدرنسازی شده و جایگزین فناوریهای قدیمی میشوند. مؤسسات مالی نیز بهاحتمالزیاد در زمینههای تبدیل شعبه، بانکداری دیجیتال و دیگر بخشهای مدیریتی با توجه به نیازهای مشتریان تغییراتی را ایجاد خواهند کرد.