مؤسسه تحقیقاتی گارتنر گزارش خود را از فروش جهانی گوشیهای هوشمند در سهماهه دوم ٢٠١٧ منتشر کرد. بر اساس این گزارش در سهماهه اخیر، میزان فروش جهانی گوشیهای هوشمند به کاربران نهایی درمجموع ٣۶۶,٢ میلیون دستگاه بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶.٧ درصد رشد را نشان میدهد. در بازار سیستمعامل گوشیهای هوشمند، اندروید به پیشتازی خود ادامه داده و ٨٧.٧ درصد از سهم بازار را از آوریل تا ژوئن ٢٠١٧ از آنِ خود کرده است. در همین حال، پلتفرم iOS معادل ١٢.١ درصد از سهم بازار را در این زمان در اختیار داشته است.
مطابق این گزارش، فروش انواع گوشیهای هوشمند در سهماهه اخیر در مقایسه با فصل دوم ٢٠١۶ با رشد همراه بوده است. البته با توجه به محدودیت موجودی و کاهش دسترسیپذیری به قطعات مهم، نگرانیهایی درباره قیمت رو به افزایش قطعات گوشی هوشمند وجود دارد. گارتنر در گزارش خود پیشبینی کرده است کمبود قطعاتی همچون حافظه فلش و نمایشگر OLED در نیمه دوم ٢٠١٧ بر تولید گوشیهای سطح بالا تأثیرگذار خواهد بود. بهعنوان مثال، در گوشی هواوی P١٠ کمبود حافظه فلش به چشم میخورد؛ به علاوه برندهای قدیمی و کوچکتری مانند اچتیسی، الجی و سونی از رقابت شدید میان برندهای نوظهور چینی و دو غول فناوری یعنی اپل و سامسونگ آسیب دیدهاند.
بنا بر آمار اعلامشده از سوی گارتنر، شرکت سامسونگ الکترونیکس در فصل دوم ٢٠١٧ با فروش حدود ٨٢,۵ میلیون دستگاه گوشی هوشمند، ٢٢.۵ درصد از سهم بازار جهانی گوشی هوشمند را به خود اختصاص داده است و مانند فصل گذشته در صدر جدول قرار دارد. این شرکت از نظر تعداد عرضه گوشی هوشمند، پس از سه دوره سهماهه کاهش متوالی، رشد سالانه ٧.۵درصدی را تجربه کرده است. با آنکه سامسونگ از مشکلات مربوط به گلکسی نوت٧ ضربه دید، اما گوشیهای هوشمند گلکسی اس٨ و اس٨ پلاس باعث شدند تقاضا برای گوشیهای هوشمند این شرکت افزایش یابد و به وضعیت سابق بازگردد. در همین راستا، گارتنر پیشبینی کرده است با وجود افزایش رقابت از طرف برندهای چینی ازجمله هواوی، Oppo و Vivo، سامسونگ رشد خود را در سال ٢٠١٧ تثبیت خواهد کرد.
شرکت اپل در سهماهه اخیر حدود ۴۴,٣ میلیون واحد آیفون به فروش رسانده است که کاهش اندکی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد. بنا بر گزارش گارتنر، با وجود آنکه موجودی شبکه توزیع آیفون در فصل دوم ٢٠١٧ به ٣.٣ میلیون واحد رسیده، فروش سهماهه دوم سال جاری این شرکت نسبت به سال گذشته با ٠.٢ درصد کاهش تقریبا ثابت مانده است. پیشبینی گارتنر آن است که در سهماهه چهارم ٢٠١٧ و با عرضه گوشیهای بعدی آیفون (با نامهای احتمالی آیفون ٧اس، آیفون ٧اس پلاس و آیفون ٨) فروش اپل با رشد مواجه شود.
بر اساس پیشبینی گارتنر، فروش اپل در بازارهای نوظهور افزایش خواهد یافت، چراکه نسلهای قدیمیتر آیفون باعث ترغیب خریداران جدید خواهند شد. به علاوه امکانات جدید پلتفرم جدید iOS١١ احتمالا موتور محرکه آیفون برای فروش قدرتمند در سهماهه چهارم ٢٠١٧ خواهد بود و فروش اپل را افزایش خواهد داد. امکاناتی که از میان آنها میتوان به واقعیت افزوده، یادگیری ماشینی، دستیار دیجیتال Siri بهبودیافته و طراحی جدید نمایشگر اشاره کرد. البته در گزارش گارتنر تصریح شده است که با توجه به عرضه محدود محصولات جدید این شرکت در سهماهه چهارم ٢٠١٧، اپل رشد یکنواختی را در پیش خواهد داشت.
گارتنر در ادامه میزان فروش گوشی هوشمند به کاربران نهایی را در سهماهه دوم ٢٠١٧ بر اساس پنج منطقه اصلی دستهبندی کرده است. جالب آنکه با وجود رشد قابل توجه شرکتهای چینی تولیدکننده گوشی هوشمند، فروش گوشیهای هوشمند در چینِ بزرگ با افت سالانه مواجه شده است. گارتنر دلیل این کاهش فروش را ناشی از چرخههای جایگزینی طولانیتر و تمایل کاربران برای خرید اسمارتفونهایی با کیفیت بهتر میداند.
با وجود این، بنا بر گزارش گارتنر، تعداد گوشیهای هوشمند فروختهشده در چین بزرگ و بازارهای نوظهور آسیا/ اقیانوسیه نزدیک به نیمی از بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. چین بزرگ و بازارهای نوظهور آسیا/ اقیانوسیه بهترتیب سهم بازاری معادل ٢٧,٧ و ٢١.۴ درصد از فروش گوشیهای هوشمند را در سهماهه دوم ٢٠١٧ در اختیار داشتهاند. درواقع، افزایش نفوذ در هند، اندونزی و کشورهای آسیای جنوب غربی باعث رشد سالانه فروش در بازارهای نوظهور آسیا/ اقیانوسیه شده است. از سوی دیگر، میزان فروش گوشیهای هوشمند در اروپای غربی به رشد سالانه خود ادامه داده است؛ افزایشی که مطابق گزارش گارتنر، عمدتا به فروش گوشیهای هوشمند هواوی و سامسونگ بازمیگردد.