فناوری اطلاعات

September 6, 2017
11:37 چهارشنبه، 15ام شهریورماه 1396
کد خبر: 84819

سازوکار حمایت مخابرات از استارت‌آپ‌ها

به اعتقاد برخی کارشناسان، جوی که در حال حاضر وجود دارد نشان می‌دهد در خانواده تمام مسوولان کشور به زودی یک استارت‌آپ‌ ایجاد می‌شود و این فرهنگ‌سازی چهره مسوولان و دیدگاه و رویکرد آنها را علی‌رغم چالش‌های موجود، نسبت به موضوع کسب‌وکارهای نوپا عوض می‌کند.
 
امروزه استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا فضای جدیدی در اقتصاد کشورها به وجود آورده‌اند. با توجه به اهمیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اقتصاد و نقشی که این حوزه باید ایفا کند، استارت‌آپ‌های ICT نیز از اهمیت بالایی برخوردارند و علاوه بر اشتغال‌زایی گسترده می‌توانند موجب افزایش ضریب رشد اقتصاد شوند.
 
خلق ایده، کارآفرینی، کسب وکارهای متنوع جدید و مبتنی بر فناوری‌های نوآورانه از ویژگی‌های استارت‌آپ‌هاست که موجب ظهور اقتصاد جدیدی مبتنی بر اپلیکیشن‌ها شده است. خصوصیت مجازی و اینترنتی این کسب‌وکارها می‌تواند فضای اقتصادی جدیدی را در اقتصاد بسته کشورهای توسعه‌یافته برای تجربه رشد بیشتر اقتصادی به وجود بیاورد.
 
استارت‌آپ‌ها علی‌رغم کوچک بودن و منحصر به حوزه خاصی از تولیدات یا خدمات بودن، به دلیل کثرت تعدادشان در آینده بخش بزرگی از گردش مالی اقتصادی در دنیا را به خود اختصاص خواهند داد. همین مساله باعث شده است تا  دولت‌ها، نهادها و شرکت‌های خصوصی بزرگ در دنیا به رصد فعالیت‌ها، جمع‌آوری و تحلیل آمارهای آنها بپردازند.
 
ایجاد زیست بوم مناسب برای رشد و توسعه نوپاهای فناوری اطلاعات، مستلزم وجود مجموعه‌ای از عناصر و اضلاع است که بدون حضور آنها رشد و ارتقای استارت‌آپ‌ها امکان‌پذیر نیست. نقش مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها، مراکز و شبکه‌های سرمایه‌گذاری، رسانه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد، موسسات عمومی و دولتی مرتبط، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی حرفه ای در این عرصه غیرقابل انکار است.
 
استارت‌آپ‌های ICT، پیشران توسعه اقتصادی
 
به همین دلیل به نظر می‌رسد در کشور ما نیز به این شرکت‌های نوپا توجه ویژه‌ای شده و با توجه به اهمیت کسب‌وکارهای نوپا و نقش آنها در توسعه اشتغال‌زایی و بهبود شرایط اقتصادی به گفته مجری حمایت از شرکت‌های نوپا، شرکت مخابرات ایران از استارت‌آپ‌ها، به ویژه در حوزه‌های سلامت، انرژی و باند پهن سیار حمایت ویژه می‌کند. بنابر اطلاعات نشریه ارتباطات، احمد علمایی می‌گوید حوزه ICT، حقیقتاً به عنوان پیشران توسعه در حال حاضر شناخته می‌شود و مخابرات نیز در همین راستا، از استارت‌آپ‌هایی که خدمات ICT  در آنها نمود بیشتری داشته باشد، حمایت می‌کند.
 
 وی با بیان اینکه در حمایت از ایده‌های نو به تازگی شتاب‌دهنده ایده‌های مخابرات ایران (شاما) راه‌اندازی شده، افزود: توسط این مرکز، سازوکار حمایت از استارت‌آپ‌ها، یکپارچه شده و به سبکی روش‌مند از ایده‌های نوین در حوزه فناوری و خدمات ICT حمایت می‌شود. بدین منظور صندوق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر که در دنیا با عنوان Venture capital یا سرمایه‌گذاری خطرپذیر شناخته می‌شود، در حال راه‌اندازی است.
 
مجری حمایت از شرکت‌های نوپا در ادامه اظهار کرد: با این سازوکار، شرکت مخابرات ایران از استارتاپ‌هایی که توان عملیاتی‌سازی و تجاری‌سازی ایده‌های خود را در حوزه فناوری و خدمات ICT دارا نیستند، حمایت خواهد کرد. با مشتریان و استارت‌آپ‌ها در حوزه یادشده مذاکرات مستقیمی صورت گرفته تا از طریق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر از آنها حمایت شود.
 
علمایی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های حمایت از شرکت‌های نوین را حمایت از استارتاپ‌هایی عنوان کرد که در بخش باند پهن سیار فعالیت می‌کنند و افزود: شرکت مخابرات ایران با خدمات ارائه‌شده به مشتریان و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در حوزه ICT، به دنبال ارائه دسترسی بی‌سیم وای‌فای همیشگی به مشتریان خود است، به نحوی که با توسعه باند پهن ثابت و سیار، مشتریان در همه جا و همه وقت متصل به شبکه باشند.
 
هر خانواده، یک استارت‌آپ
 
پیش از این، امیرحسین دوایی – معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات- نیز به اهمیت فعالیت کسب‌وکارهای نوپای اینترنتی اشاره کرده و گفته بود: خوشبختانه جوی که در حال حاضر وجود دارد نشان می‌دهد در خانواده تمام مسوولان کشور به زودی یک استارت‌آپ‌ ایجاد می‌شود و این فرهنگ‌سازی چهره مسوولان و دیدگاه و رویکرد آنها را علی‌رغم چالش‌های موجود، نسبت به این موضوع عوض می‌کند.
 
وی همچنین با بیان اینکه کسب‌وکارهای اینترنتی، سنتی‌ها را تحریک می‌کنند که به آن سمت بروند، اظهار کرده بود: البته در شروع حتما با کسب‌وکارهای اینترنتی مخالفت می‌کنند چون برای آن آمادگی ندارند، اما به تدریج با فشار جمعی که ایجاد می‌شود به آن سمت می‌روند. بسیاری از این فشارها حتی در خانواده ایجاد می‌شود. وقتی فرزند یک صاحب شغل سنتی در شغل جدید کارآفرینی و درآمدزایی می‌کند، پدرش حامی خواهد شد. این یک تحول اجتماعی است که باید به تدریج رخ دهد و تنها از جنس قانون نیست. جامعه باید پشتیبان شود و مردم از سرویس‌هایی که در حال حاضر ایجاد شده، پشتیبانی کنند. وقتی سرویس‌های آنلاین گسترش یابد و مردم مزه آنها را احساس می‌کنند، به مطالعه عمومی تبدیل می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.