اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 26, 2017
17:17 سه شنبه، 4ام مهرماه 1396
کد خبر: 85100

در حال حاضر 67 درصد از خدمات گوگل در دسترس ایرانی ها قرار دارد/ حمایت دولت، رفع موانع و محدودیت های توسعه خدمات بومی ضروری است

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ضرورت حمایت دولت، رفع موانع و محدودیت های توسعه خدمات بومی گفت: در حال حاضر 67 درصد از خدمات گوگل در دسترس ایرانی ها قرار دارد.
 
خوانساری رییس پژوهشگاه  ارتباطات و فناوری  اطلاعات، در گفتگو با روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت:‌67 درصد از خدمات گوگل در دسترس ایرانی ها قرار دارد
 
وی اظهار کرد: گوگل جمعاً 198 خدمت برای مخاطبین عمومی،‌ توسعه دهندگان  و کسب و کارها در زمینه های مختلف ارائه می دهد که از این میان تنها 153 خدمت در دسترس کاربران ایرانی است 31 خدمت از سوی گوگل برای کشور ایران مسدود و 14 خدمت نیز از سمت ایران فیلتر شده است.
 
خوانساری ادامه داد:  موارد فیلتر شده از سمت ایران اغلب مربوط به شبکه های اجتماعی و خدمت یوتیوب بوده و خدمات تحریم شده از سمت گوگل نیز اغلب مربوط به خدمات مالی و بانکی و نیز خدمات مورد نیاز توسعه دهندگان نرم افزار  است.
 
وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت و پر کاربرد بودن برخی خدمات ارائه شده از سمت گوگل، در چند سال اخیر تلاش بر ایجاد نمونه های بومی آنها صورت گرفته است که می توان به مواردی نظیر پارسی جو (جویشگر)، برگمان (مترجم ماشینی)، آپارات (بستر ارائه خدمات چند رسانه ای)، فیس نما و کلوپ و میهن (شبکه های اجتماعی) و چاپار (رایانامه) اشاره  کرد .
 
به گفته خوانساری، با توجه به اطلاعات ارائه شده در وبگاه الکسا، سهم ایران از ترافیک کلی گوگل 3.1 درصد گزارش شده است. از سوی دیگر 62.15% از سهم ترافیک گوگل مربوط به خدمت موتور جستجو است. با توجه به اینکه در حال حاضر روزانه 9 میلیارد پرس و جو به گوگل ارسال می شود.
 
 از این میزان می توان نتیجه گرفت که تقریباً روزانه حدود 280 میلیون پرس و جو از کشور ایران به گوگل ارسال می شود و در مقابل آن تعداد پرس و جوهای ارائه شده به جویشگرهای بومی حدود 200 هزار است.
 
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: همچنین برای سرویس ایمیل گوگل، تعداد کل کاربران فعال آن حدود یک میلیارد بوده که حدود 30 میلیون از آنها ایرانی هستند. این در حالی است که سرویس های رایانامه داخلی حدود 1 میلیون کاربر فعال دارند.  
 
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بخش عمده ای از نیاز روزمره مردم از طریق این نوع خدمات تامین می شود و از سوی دیگر با توجه به احتمال تحریم ها در سطح گسترده تر و نیز تهدیدهای ناشی از خروج اطلاعات از کشور، پرداختن به موضوع توسعه خدمات بومی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و حمایت دولت در رفع موانع و محدودیت های توسعه خدمت بومی ضروری است.
 
وضعیت دسترسی به خدمات گوگل
 

وضعیت خدمات

تعداد

درصد

در دسترس

153

67%

تحریم شده

31

13%

فیلتر شده

14

6%

منقضی شده

32

14%

 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.