اپراتورها

تلفن همراه

October 1, 2017
10:58 یکشنبه، 9ام مهرماه 1396
کد خبر: 85156

فریبکاری در پیامک‌های پولی و هزینه‌ای که از جیب مشترکان می‌رود+سند

علیرغم طرح چندین و چند باره معضلات متعدد سرویس‌های ارزش افزوده پیامکی، همچنان برخی از این سرویس‌ها با فریبکاری درصدد سوء استفاده از مشترکان و دریافت مبالغی به صورت غیراخلاقی و غیرمجاز هستند.
معضل پیامک‌های تبلیغاتی انبوه و پیامک‌های محتوایی هزینه‌دار (ارزش افزوده) پس از سال‌ها دردسر مشترکان قرار شد با راه‌اندازی سامانه 800 از سوی وزارت ارتباطات حل شود اما مشکل پیامک‌های مزاحم آنقدر ادامه دار و متنوع است که علیرغم راه اندازی این سامانه مردم به طور واقعی هنوز نتوانسته‌اند شیرینی خلاصی از دست پیامک‌های مزاحم را بچشند.
 
در حال حاضر قرار است مشترکان بتوانند از طریق سامانه 800 پیامک‌های تبلیغاتی و پیامک‌های ارزش افزوده که مایل به دریافت آنها نیستند را قطع کنند اما ماجرا به همین سادگی خاتمه نمی یابد.
 
علیرغم طرح چندین و چندین باره مشکلات مربوط به این پیامک‌های مزاحم، همچنان برخی پیامک‌های محتوایی ارزش افزوده با فریب‌کاری همراه است و مشترک به سردرگمی دچار می شود.
 
برای مثال اخیرا در پیامکی به مشترکان موبایل اعلام شده که «عضو سرویس هواداری یک باشگاه فوتبال با هزینه روزانه هستند و برای ادامه حضور عدد 8 را ارسال کنند.»
 
               
 
این پیامک به طور مشخص فریب‌کارانه است. زیرا اعلام می کند که کاربر عضو این سرویس است در حالی که این طور نیست؛ علاوه بر این، این سرویس‌ها الزما باید برای جذب کاربر از سمت کاربر پیامک تایید درخواست داشته باشند که این سرویس با شگرد ادبی نامحسوس کلمه تایید و ادامه عضویت را همراه کرده که مشترک متوجه بار معنایی کلمه تایید عضویت در سرویس هواداری باشگاه فوتبال نباشد.
 
              
 
همان طور که بیان شد نخستین برداشت مسلم از این پیامک این است که مشتری در این سرویس فعال است. در حالی که استعلام از سامانه 800 خلاف آن را نشان می‌دهد. 
 
بنابراین این پیامک یک نمونه کاملا آشکار از موارد فریب‌کاری در سرویس های پیامکی ارزش افزوده است که با دریافت غیراخلاقی و غیرمجاز مبالغی از تعداد زیادی از مشترکان موبایل به نارضایتی مردم و تضییع حقوق آنها منجر می شود.
 
با مشاهده موارد متعدد از این خطاها و اشتباه‌ها، این سوال مطرح می شود که آیا ساماندهی و برخورد با این موارد در سطح اپراتور و نهاد ناظر بر حوزه ICT (رگولاتوری) تا این حد سخت است که جلوگیری از ارسال پیامک‌‌های شبهه دار و مزاحم به یک عملیات غیرممکن تبدیل شده است؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.