تولید باتری لیتیوم یون به دانش بالا و تجهیزاتی پیچیده نیاز دارد و حالا استرالیا هم به جمع کشورهای تولیدکننده آن پیوسته است.
این روزها باتری لیتیوم یون بهصورت گسترده در طیف وسیعی از محصولات مورد استفاده قرار میگیرد. از آنجایی که این نوع باتری قابلیت شارژ مجدد دارد، بهصورت گسترده در لپتاپها، گوشیهای هوشمند، دوربینها و هر وسیلهی الکترونیکی دیگری به کار میرود. تولید باتریهای لیتیوم یون، نیازمند دانش بالا و تجهیزاتی پیچیده است و خود باتری نیز ساختاری پیچیده دارد. با توجه این موضوع، کشورهای اندکی وجود دارند که میتوانند این نوع باتریها را تولید کنند. حالا بهتازگی استرالیا نیز به جمع کشورهای تولیدکننده باتری لیتیوم یون پیوسته است.
پژوهشگران دانشکده فناوری دانشگاه کوئینزلند استرالیا، حدود ۳ سال پیش فرآیند ساخت کارگاه تولید باتریهای لیتیوم یون را در شهر بریزبِن آغاز کردند. این پژوهشگران بهتازگی اعلام کردهاند که فرآیند ساخت این کارگاه تکمیل شده است. افراد این گروه امیدوار هستند که این کارگاه کوچک، آغازکنندهی صنعت بومی تولید باتری باشد؛ صنعتی که هماکنون بهصورت جهانی، تحت سلطهی چین است.
پیتر تالبوت، سرپرست این گروه پژوهشی طی مصاحبهای اختصاصی که با شبکه ABC داشت، اینچنین گفت:
در حال حاضر ما میتوانیم یک نفر را به داخل کارگاه بیاوریم و ظرف مدتزمان یک الی دو ساعت به او چگونگی ساخت یک باتری لیتیوم یونی را آموزش دهیم. آن شخص هم میتواند دانش خود را به کار گیرد و یک باتری تولید کند و آن را در یک چراغ قوه یا هر چیز دیگری به کار بگیرد و دانش خود را به دیگران نیز منتقل کند. موضوع چندان هم دشوار نیست. در واقع ما ابتدا مواد خام را طی قراردادی از تأمینکنندگان استرالیایی خریداری میکنیم و سپس موادی شیمیایی را که در این نوع از باتریها مورد استفاده قرار میگیرند، توسعه میدهیم. سپس خودمان باتریها را تولید و آنها را آزمایش میکنیم.
برای ساخت یک باتری لیتیوم یون، ابتدا باید تجهیزات و کارگاه بهشدت کم رطوبت و تا حد ممکن خشک باشند. در واقع میزان رطوبت موجود در کارگاه باید بین ۱ تا ۱۰ درصد باشد؛ زیرا باتریها بهوسیلهی رطوبت موجود در هوا آسیب میبینند. بریزبِن، شهری که این کارگاه در آن واقع شده است، به هیچ وجه خشک نیست و در فصل تابستان رطوبتی بین ۶۵ تا ۷۰ درصد دارد؛ بنابراین گروه پژوهشی باید کارهای زیادی انجام دهد تا رطوبت موجود در کارگاه کاهش یابد.
باتریهایی که در حال حاضر در این کارگاه تولید میشوند، بالاترین بهرهوری انرژی را دارند و با توجه به گفتهی افراد گروه، گونهای از باتریها که در خودروهای الکتریکی تسلا استفاده میشوند نیز در این کارگاه ساخته میشوند.
پیتر تالبوت در این خصوص میگوید:
بهعنوان بخش مهمی از این پروژه، ما بهترین گردههای لیتیومی را شناسایی و استفاده کردیم تا بتوانیم باتریهایی با بالاترین استانداردهای بهرهوری انرژی تولید کنیم. این گردهها، متشکل از لیتیوم و اجزای دیگری هستند. ما ترکیبات مختلف شیمیایی را آزمایش کردیم تا بالاخره مطمئن شدیم که بهترین گرده را برای استفاده در باتریها به دست آوردهایم.
فرآیندی که انجام دادیم، به ما کمک کرد تا بتوانیم بهسرعت نسخههای آزمایشی باتریهای لیتیوم یون را در اشکال و اندازههای مختلف تولید و آزمایش کنیم. با توجه به اینکه در آینده بسیاری از وسایل نقلیه الکتریکی هستند و نیروی خود را از باتریها میگیرند؛ لازم است که باتریهایی با دوام بیشتر توسعه داده شوند تا هم بهرهوری وسایل را افزایش دهند و هم مردم راضی باشند.
این گروه امیدوار است که بتواند از این کارگاه و تجهیزات موجود استفاده کند و بدون آنکه نیازی به ترک کشور باشد، بهسرعت فرمولاسیون جدید باتری و گونههای مختلف سلولها را آزمایش کند.