مرکز داوری سازمان نظام صنفی رایانهای تهران با هدف حل مشکلات و اختلافات صنف در قراردادهای تجاری راهاندازی میشود.
ناصرعلی سعادت رئیس سازمان با اعلام این خبر گفت: مرکز داوری سازمان نظام صنفی رایانهای تهران یک مرجع داوری کاملا تخصصی متشکل از کارشناسان صنفی و حقوقی است که به منظور رسیدگی و حل اختلاف در قراردادهای تجاری راهاندازی میشود.
وی در این باره گفت: طرفین قراردادها میتوانند برای حل هرگونه اختلاف و مشکلات قراردادی خود با اطمینان خاطر به این مرجع کارشناسی مراجعه کنند؛ مشروط براینکه طرفین در بند حل اختلاف قراردادهای خود، مرکز داوری سازمان نظام صنفی رایانهای تهران را به عنوان داور معرفی کنند.
رسیدگی سریع به دعاوی
به گفته رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای تهران، این مرکز در رسیدگی به دعاوی و حل اختلافات قراردادی بسیار سریع و کارشناسی عمل میکند و دیگر نیاز نیست طرفین برای طرح و پیگیری اختلافات خود درگیر فرایندهای پیچیده و زمانبر قضایی شوند.
سعادت با تأکید براینکه رأی مرکز داوری سازمان نظام صنفی رایانهای تهران، قاطع و لازمالاجرا بوده و قابل بازگشت نیست، ادامه داد: مطابق مقررات قانون آئین دادرسی مدنی، رأی مرکز داوری سازمان نظام صنفی رایانهای تهران مانند سایر مراکز داوری، قطعی و از طریق مراجع قضایی لازمالاجراست.
وی در این رابطه عنوان کرد: تجربه نشان داده سازمان به عنوان یک نهاد مردمی و کاملا بیطرف در موضوع داوری تمام قراردادها تاکنون بسیار خوب عمل کرده است؛ چرا که تا پیش از این داوری در شورای انتظامی سازمان انجام میگرفته اما هماکنون طبق ضوابط قضایی، شکل قابل قبولی گرفته است.
به گفته رئیس سازمان نصر تهران، مکانیزم داوری با تمام اصول و شرایط لازم در مرکز داوری سازمان مدنظر قرار گرفته است.
او در همین رابطه ادامه داد: شیوهنامه این مرکز داوری، ماهها توسط حقوقدانهای مختلف تهیه و تدوین شده و تمام ضوابط یک مرکز داوری در آن دیده شده است.
حل مشکلات صنف در خانه صنف
رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای تهران با تأکید بر اینکه سازمان به دنبال حل مشکلات صنف در خانه صنف است، گفت: مرکز داوری سازمان هم در جهت حفظ منافع پیمان کاران و هم کارفرمایان عمل میکند ولو طرفین حتی عضو سازمان نظام صنفی رایانهای تهران هم نباشند.
سعادت با تأکید بر اینکه داوری در واقع حل اختلاف است، ادامه داد: طرفین اختلاف یک قرارداد تجاری مرتبط با هر حوزه صنعت و خدمات میتوانند هنگام عقد قرارداد، مرکز داوری سازمان نظام صنفی رایانهای تهران را به عنوان مرجع داوری لحاظ کنند و در صورت بروز اختلاف برای حل آن به مرکز داوری سازمان مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه شورای انتظامی این سازمان همچنان جایگاه مستقل خود را دارد، گفت: طبق آئیننامه اجرایی سازمان، شورای انتظامی همچنان مرجع رسیدگی به شکایات حقیقی و حقوقی و اعتراضها در حوزه فناوری اطلاعات و در حقیقت ناظر بر عملکرد کسانی است که از سازمان نظام صنفی رایانهای تهران مجوز دارند.
او در این ارتباط تأکید کرد: شورای انتظامی همچنان به عنوان یکی از ارکان سازمان که جایگاه و عملکرد مستقلی دارد فعال خواهد بود و به شکایتها و دعاوی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات رسیدگی میکند؛ در صورتی که مرکز داوری میتواند به اختلافات در تمام حوزهها رسیدگی کند.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای تهران با اشاره به اینکه فرآیند رسیدگی به شکایات اغلب زمانبر است، گفت: باید بپذیریم ماهیت فرآیند رسیدگی به شکایت و دعاوی، اغلب به دلیل استناد بر آمار و مستندات، یک فرآیند زمانبر است اما مرکز داوری سازمان نظام صنفی رایانهای تهران تلاش میکند تا جای ممکن، حل و فصل اختلافات حقوقی مردم را تسریع کند.