سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اعلام این وعده که تا پایان ماه جاری ساماندهی پیامک های تبلیغاتی که با شماره های شخصی برای مشترکان تلفن همراه ارسال می شود، انجام خواهد شد، به ارایه توضیحات و آماری در زمینه شکایات مردمی ارجاع شده به رگولاتوری پرداخت.
حسن فلاح جوشقانی گفت: موضوع پیامک های تبلیغاتی یکی از دغدغه های مهمی بود که بارها از سوی مردم به ما عنوان شده بود و این درخواست را داشتند که پیامک ها با درخواست خودشان به آنها ارسال شود.
وی با بیان اینکه از سال گذشته به صورت جدی اقدامات لازم در این زمینه آغاز و با راه اندازی سامانه 800 مشکل پیامک های انبوه حل شد گفت: با این اقدام، روش فعال سازی و غیرفعال سازی خدمات پیامکی از سوی تمامی اپراتورهای تلفن همراه یکسان شده و مشترکان تلفن همراه با استفاده از سامانه پیامکی 800 یا شماره گیری #800* می توانند از انواع خدمات ارزش افزوده فعال روی سیم کارت خود و روش غیرفعال سازی آن آگاه شوند و درصورت عدم تمایل به دریافت پیامک های تبلیغاتی، بازی و سرگرمی، مسابقه و ارسال اطلاعات و اخبار می توانند این خدمات را غیرفعال کنند.
وی ادامه داد: پس از این اقدام به مرور شاهد ارسال پیامک های تبلیغاتی از شماره های شخصی بودیم که بعضا نیز محتواهای نامناسب و ناهنجاری داشت، البته باید به این نکته بپردازم که رگولاتوری در این زمینه ضعف های مقرراتی نیز داشت.
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: برای حل این مشکل سامانه 195 را راه اندازی کردیم که مردم شکایت خود را به صورت پیامک به این شماره ارسال کنند، در این زمینه جلسات زیادی با اپراتورها داشتیم تا بتوانیم این موضوع را ساماندهی کنیم که در نهایت به نتیجه رسید.
بررسی شیوه تبلیغات پیامکی نوپاها
فلاح جوشقانی در بخشی از سخنان خود با بیان ضرورت حمایت از کسب و کارهای کوچک گفت: یکی از راه های حمایت از این کسب و کارها تبلیغات است، باید سازوکاری فراهم کنیم تا این کسب و کارها بتوانند تبلیغات خود را از یکسری سرشماره و در قالب پیامک ارسال کنند که امیدواریم تا پایان ماه جاری سازوکارهای فنی لازم را در این زمینه پیاده سازی کنیم.
وی یادآور شد: موضوع کسب و کارهای نو و شیوه تبلیغات پیامکی آنها در حال حاضر در رگولاتوری در حال بررسی است تا سامانه ای برای این بخش طراحی شود که مشتریان کسب و کارها برای دریافت کردن یا نکردن پیامک تبلیغاتی از این کسب و کارها حق انتخاب داشته باشند.
اپراتورهای اینترنتی کم فروشی نمی کنند
سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بخشی از سخنان خود درباره بحث کم فروشی خدمات نیز توضیح داد: موضوع کم فروشی قبلا نیز وجود داشت اما بعد از تاکید مقام عالی وزارت دوباره این موضوع در اولویت کاری ما قرار گرفت.
وی افزود: در یک ماه اخیر خودمان به عنوان کاربر از همه اپراتورها سرویس خریداری کرده و به بررسی موضوع پرداختیم، همانطور که پیش بینی می کردیم با بحث کم فروشی برخورد نکردیم اما ایراداتی هست که آنها را جمع بندی و به استحضار وزیرICT رسانده و به اپراتورها نیز تذکر دادیم.
فلاح در بخشی از سخنان خود با بیان ضرورت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مشتریان ازسوی اپراتورها برای دریافت سرویس و خدمات گفت: نسبت شکایات دررابطه با اینترنت به کل مشترکان در هر اپراتور کمتر از یک دهم درصد بود. در سال 95 حدود 5 تا 6 درصد شکایات در حوزه اینترنت بود که به طور تقریبی 20 درصد مربوط به حجم اینترنت بود.
وی یادآور شد: بخشی از تبلیغ خوب به اطلاع رسانی مناسب به مشتری ارتباط پیدا می کند، اینکه حقوق مشتری رعایت شود و پکیج های آموزشی بر روی پورتال گذاشته شود. وظیفه ما و اپراتورها این است که مشتری مداری به خوبی رعایت شود.