دنیای اقتصاد : اسپیکرهای هوشمند یکی از جذابترین پدیدههای دنیای دیجیتال و محصولات هوشمند در سالهای اخیر بودهاند و به همین دلیل بازار رقابتی بزرگی را ایجاد کردهاند. تا جایی که بزرگترین شرکتهای تکنولوژی جهان به دنبال حضور موثرتر در این بازار هستند تا سهم بیشتری از آن را به خودشان اختصاص بدهند.
گوگل که در سالهای اخیر سعی کرده است با طراحی و عرضه اسپیکرهای هوشمند متنوع، مخاطبان و کاربران مختلف را هدف قرار دهد، حالا گویا عرصه رقابتی جدیدی را کشف کرده است. گوگل قرار است سینماهای آمریکا را به عرصه رقابتی جدیدی برای اسپیکرهای هوشمند تبدیل کند. شرکت گوگل در حال انجام اقدامات لازم برای راهانداختن یک کمپین بازاریابی برای اسپیکر هوشمند هوممینی خودش در طول فصل تعطیلات سال نوی میلادی است. این کمپین تبلیغاتی گوگل نشان میدهد اسپیکر هوشمند جدید این شرکت قرار است در فصل تعطیلات در ۸۰۰ سینمای سراسر آمریکا مورد استفاده قرار بگیرد. این اقدام در جهت فعالیتهای گسترده و بلندپروازانه این شرکت برای حضور قدرتمند در بازار اسپیکرهای هوشمند انجام میشود. گوگل اسپیکر هوشمند هوممینی را در ماه گذشته میلادی به صورت رسمی معرفی کرده است؛ نسخه کوچکتر اسپیکر هوشمندش در پاسخ به اسپیکر هوشمند کوچک اکو دات شرکت آمازون. حالا این شرکت جنگ رقابتی جدیدی را در ۸۰۰ سالن سینمای ایالات متحده آمریکا با بزرگترین رقیب خود یعنی آمازون آغاز کرده است. به این ترتیب گوگل تبلیغات خودش برای این کمپین بازاریابی را از امروز در بیش از ۲۰۰ سینمای آمریکا آغاز میکند تا در نهایت علاقهمندان بتوانند در طول فصل تعطیلات سال نوی میلادی شاهد استفاده عملی اسپیکرهای هوشمند گوگل در ۸۰۰سینمای این کشور باشند.
به این ترتیب گوگل در حال حاضر یک آگهی تبلیغاتی سی ثانیهای برای اسپیکر هوشمند گوگل هوممینی را در تلویزیون به نمایش گذاشته است. این آگهی قابلیتها و امکانات مختلف این اسپیکر هوشمند مانند ویژگی خاموش کردن نورها را نشان میدهد که امکانی مهم برای مخاطبان تئاتر خواهد بود. در واقع گوگل به خوبی تشخیص داده است که کنترل نورهای محیط با فرمان صوتی یکی از محبوبترین و جذابترین قابلیتها برای تمام کاربران است. «جوشوآ اسپانیر» معاون مدیر بازاریابی رسانههای جهانی گوگل در این مورد میگوید: «ما میخواستیم نشان دهیم که تکنولوژی پشت این دستگاه چیست و پیام خودمان را به روشی جالب، مفید و آموزشی به مردم و مخاطبان برسانیم. بهترین راه برای این کار نشان دادن است، نه گفتن؛ با دادن فرصت تجربه واقعی خاموش شدن نورها در سالنهای سینما و تئاتر پیش چشم تماشاگران و مخاطبان.»
دلیل دیگری که گوگل سالنهای سینما و تئاتر را برای این کار انتخاب کرده این است که گروه مخاطبان بزرگی به این طریق آگاه خواهند شد. یکی دیگر از مدیران گوگل در این باره میگوید: «ما میدانیم که فیلمها و تئاترها در جایی نمایش داده میشوند که مخاطبان هدف ما حضور دارند. بنابراین این کار به ما اجازه میدهد به مخاطبان هدف خود نزدیکتر شویم. در حقیقت ما افراد جوان و علاقهمند به تکنولوژی را هدف قرار دادهایم، پس صرفنظر از سن و سال، مهمترین عامل علاقهمند بودن به تکنولوژیهای جدید است.» گوگل از زمان معرفی اسپیکر هوم مینی تمایل زیادی به توسعه و رواج آن در میان مردم دارد و برای این کار همکاریهای مختلفی هم انجام داده است.
اقدام اخیر برای استفاده از این اسپیکر در سالنهای سینما و تئاتر هم با هدف جلب نظر علاقهمندان در طول تعطیلات سال نوی میلادی انجام میشود. این در حالی است که رقیب بزرگ گوگل یعنی آمازون همچنان بیشترین سهم را از بازار اسپیکرهای هوشمند در اختیار دارد. به این ترتیب اغلب تحلیلگران این بازار تخمین میزنند که سهم آمازون از این بازار بین ۷۵ تا ۸۰ درصد باشد. این در حالی است که گوگل اصرار دارد نشان بدهد اصلا نگرانی بابت این رقابت نداشته و روی آن متمرکز نیست. تا جایی که یکی از مدیران این شرکت میگوید: «آمازون این دسته محصولی را ابداع کرده است، اما ما خوشحالیم که نسخه گوگلی این محصول را به زندگی افراد بیاوریم و کارهایی را انجام بدهیم که فقط ما به کمک تکنولوژی گوگل قادر به انجامشان هستیم. تمرکز ما روی رقابت با آمازون نیست، بلکه روی مشتریانمان است.»