تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 23, 2017
8:46 پنجشنبه، 2ام آذرماه 1396
کد خبر: 85917

صدای گام‌های آمازون در سوپرمارکت‌ها

 
آمازون روی طرح "سوپرمارکت آینده" کار می‌کند. سوپرمارکت‌ها هم برای مقابله با پیامدهای منفی احتمالی نه تنها با رقیب دیرینه آمازون همکاری می‌کنند، بلکه می‌کوشند به یاری روبات‌ها و دستیارهای مجازی بر کیفیت خدمات خود بیافزایند.
خرید اینترنتی هر روز نه تنها ساده‌تر می‌شود، بلکه عرصه‌های بیشتری را هم در بر می‌گیرد. غول اینترنتی آمازون آمریکا در برخی شهرهای این کشور از جمله سیاتل طرحی را به اجرا گذاشته که می‌تواند آینده‌ی خرید از سوپرمارکت را متحول کند.
 
به گزارش دویچه وله در این طرح مشتری اپلیکیشن "آمازون گو" را فعال و بارکد گوشی خود را هنگام ورود به سوپرمارکت اسکن می‌کند. در ادامه هر کالایی که مشتری از قفسه‌ها برمی‌دارد به صورت خودکار به فهرست خرید او اضافه می‌شود؛ مشتری در پایان از سوپرمارکت خارج می‌شود، بدون این‌که در صف بایستد یا پرداخت کند. پس از خروج از فروشگاه، هزینه خرید از حساب آمازون فرد کسر می‌شود.
 
آمازون پس از بهای کلانی که برای خرید فروشگاه زنجیره‌ای "هول فودز" (Whole Foods) پرداخت، مشغول جمع‌آوری داده‌ها از مشتریان شده است. این شرکت حتی می‌خواهد میمیک مشتریان در هنگام مواجهه با کالاها را تجزیه و تحلیل کند و بر اساس آن طراحی داخلی سوپرمارکت‌ها و جای محصولات مختلف را تعیین کند. هنوز برای جمع‌آوری برخی اطلاعات موانع حقوقی وجود دارد.
 
آن‌طور که پایگاه اینترنتی شبکه اول تلویزیون آلمان نوشته، جنب‌وجوش آمازون در این عرصه نگرانی فروشگاه‌های رقیب را برانگیخته است. گروهی برای فرار از ورشکستگی به سراغ گوگل، رقیب دیرینه‌ی آمازون رفته و امکان خرید کالاهای خود از طریق دستیارهای صوتی گوگل را فراهم کرده‌اند.
 
فروشگاه زنجیره‌ای وال‌مارت آمریکا از یک سو با گسترش فروش اینترنتی، به حمایت از شعبه‌های خود پرداخته و از سوی دیگر به سراغ روبات‌ها رفته است. وال‌مارت می‌کوشد از جمله وظیفه‌ی انبارداری را به روبات‌ها بسپارد؛ روبات‌هایی که در راهروها حرکت می‌کنند و از قفسه‌های خالی یا قیمت‌های اشتباه آمار می‌گیرند. بدین ترتیب کارمندان وقت بیشتری برای رسیدگی به مشتری‌ها خواهند داشت. این فرایند از نظر اقتصادی هم به سود مشتریان است: اگر روبات‌ها متوجه شوند که کالایی بیش از اندازه در فروشگاه وجود دارد، وال‌مارت آنها را به قیمت پایین‌تر حراج می‌کند.
 
به باور کارشناسان، مجموع اقدامات یادشده بیش از پیش سبب کاهش قیمت‌ها خواهد شد و فروشگاه‌هایی که به این موج نپیوندند را زیر فشار خواهد گذاشت. بنا بر پژوهشی از شرکت چندملیتی خدمات مالی و بانکداری "کردیت سوئیس"، تا ۵ سال دیگر تا یک‌چهارم از هزار و ۱۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای در آمریکا از عرصه‌ی رقابت حذف خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.