کاربران در گوگل پلی دو برابر اپ استور اپلیکیشن جدید نصب می کنند
گرچه فروشگاه اپ استور اپل از برخی جهات از رقیب اصلی خود گوگل پلی پیش است، اما آمارها نشان می دهد کاربران اندرویدی دو برابر بیشتری از اپلی ها برای امتحان اپلیکیشن های جدید تمایل نشان می دهند.
بررسی های موسسه آماری «SensorTower» نشان می دهد که در سال ۲۰۱۷ دفعات نصب نخستین بار اپلیکیشن ها در گوگل پلی حدوداً دو برابر بیشتر از اپ استور است. بر این اساس در طی سال گذشته میلادی حدود ۶۴ میلیارد بار اپلیکیشنی برای اولین بار روی یک دیوایس اندرویدی نصب شده، در حالی که رقم مذکور در پلتفرم iOS برابر با ۲۸ میلیارد بار است.
اگر این اعداد و ارقام را با آمارهای مشابه سال قبل مقایسه کنیم شاهد رشدی قابل توجه به خصوص در پلتفرم اندروید هستم. در جدول زیر می توانید نمودار مقایسه مرتبط را مشاهده نمایید.
مقایسه گوگل پلی و اپ استور اپل
اما دلیل اصلی این تفاوت در چیست؟ دلایل متفاوتی را می توان در این میان مطرح نمود اما به طور حتم عامل اصلی، رشد روز افزون استفاده از سیستم عامل اندروید در بازارهای در حال توسعه و کشورهایی است که کاربران آن به تازگی استفاده از موبایل های هوشمند را آغاز کرده اند، در حالی که به طور معمول ضریب نفوذ آیفون ها یا آیپدهای اپل در این مناطق چندان قابل توجه نیست.
گوگل چند سالی هست که در قالب برنامه Android One تلاش کرده تا از تولید موبایل های بسیار ارزان قیمت و اقتصادی در کشورهای پر جمعیت و در حال توسعه پشتیبانی کند و به تبع افزایش روز افزون موبایل های فعال پلتفرم اختصاصی این شرکت به معنی نصب بیشتر اپلیکیشن ها برای نخستین بار خواهد بود.
با همه این ها، اگر شما یک توسعه دهنده باشید به احتمال زیاد تمایل خواهید داشت که اپلیکیشن خود را پیش از همه در اپ استور اپل منتشر نمایید، چرا که تمام آمارها نشان می دهند که تمایل کاربران iOS به خرید اپلیکیشن ها یا پرداخت های درون برنامه ای به شکل قابل ملاحظه ای بیشتر از اندرویدی ها است.
در حوزه بازی های موبایلی نیز آمارها بسیار مثبت هستند. در مجموع میزان فروش این دسته از نرم افزارهای موبایل در طی سال گذشته حدود ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ رشد داشته است. سهم اپ استور از این درآمدها ۳۰ میلیارد و سهم گوگل پلی برابر ۱۸ میلیارد دلار بوده است.