تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 24, 2018
17:27 سه شنبه، 4ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 89960

حق و حقوق مشتریان فروشگاه‌های آنلاین چیست؟

در حالی که با نوسانات موجود در بازار ارز، برخی از فروشگاه‌ها ممکن است در مقطعی از فروش خودداری کنند، مدیرعامل یک فروشگاه خرید و فروش آنلاین معتقد است حداقل احترامی که شرکت‌های اصلی برندها می‌توانند برای مشتریان خود قائل شوند، این است که در نوسانات بازار، فروش خود را متوقف نکرده و با افزایش تدریجی قیمت و حفظ عرضه‌ی کالا، بازار را به نقطه تعادل خود بازگردانند.
 
به طور کلی دو روش برای فروش اینترنتی کالا و عرضه محصولات وجود دارد؛ یکی اینکه خود فروشگاه کالا را خریداری، انبار و سپس عرضه کند که تقریبا مشابه روشی است که سایر فروشگاه‌های آفلاین و سنتی به طریق آن عمل می‌کنند، با این تفاوت که عرضه کالا در فضای مجازی صورت می‌گیرد. روش دوم این است که خود فروشگاه کالا را خریداری، انبار و عرضه نمی‌کند، بلکه پلت‌فرمی را طراحی و پیاده‌سازی می‌کند که عرضه‌کنندگان از طریق آن کالا را به مشتریان می‌فروشند و پلت‌فرم در عمل درصدی را به عنوان کارمزد بابت حق‌ همکاری فروش دریافت می‌کند.
 
خرید و فروش در بستر اینترنت شاخه‌ای از تجارت الکترونیک (e-commerce) است که با راه افتادن فروشگاه‌های اینترنتی آغاز شد و با استفاده از آن، می‌توان با مشاهده محصولات، آن‌ها را سفارش داد. از طرفی در حال حاضر یکی دیگر از راه‌های خرید و فروش آنلاین، روش مارکت پلیس (Market Place) است. مارکت پلیس پلت‌فرمی است که بستر ارتباط بین عرضه‌کنندگان کالا یا خدمت و متقاضیان آن را فراهم می‌کند. به طور مثال در تاکسی‌های اینترنتی، مسافر درخواست تاکسی کرده و پلت‌فرم این تقاضا را به تاکسی‌ها که عرضه‌کنندگان خدمت هستند، اعلام می‌کنند.
 
فرشاد وکیل‌زاده -مدیرعامل یک فروشگاه اینترنتی- با اشاره به روش‌های خرید و فروش آنلاین و بیان اینکه در فروشگاه‌های اینترنتی نیز دقیقا همین مساله صادق است، اظهار کرد: چیزی که امروزه در سطح فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ دنیا و حتی کشور مشاهده می‌شود، این است که معمولا ترکیبی از تجارت الکترونیک و مارکت‌پلیس اتفاق می‌افتد، یعنی هم فروش مستقیم و هم فروش کالاهای تامین‌کنندگان به صورت همزمان صورت می‌پذیرد.
 
مزایا و معایب روش‌های خرید و فروش آنلاین چیست؟
 
وی با اشاره به مزایا و معایب دو روش فروش اینترنتی کالا توضیح داد: باید دید مزایا و معایب از دید چه کسی مطرح است، فروشگاه اینترنتی یا خریدار؟ از دید صاحب کسب و کار، شما در بخش تجارت الکترونیک، تسلط بیشتری بر نحوه عرضه کالا و خدمت از جمله بحث‌های مرتبط با قیمت‌گذاری و تحویل به موقع کالا دارید و قطعا ارائه خدمات در زمانی که کل کنترل کار دست خود شماست، به شکل بهتری صورت می‌گیرد، اما از مشکلات آن می‌توان به هزینه‌های بالای انبارداری و خواب سرمایه اشاره کرد که قدرت توسعه دامنه محصولات را تا حدی از شما می‌گیرد.
 
او ادامه داد: در روش مارکت‌پلیس، عکس موارد فوق اتفاق می‌افتد، یعنی شما کنترل زیادی در مباحث قیمت‌گذاری و عرضه محصولات ندارید، اما در این حالت دیگری نیازی به انبارداری در حد تجارت الکترونیک نیست و قدرت تنوع‌دهی شما به شدت افزایش پیدا می‌کند. در این حالت انبار تامین‌کننده‌ها، در حقیقت نقش انبار شما را ایفاء خواهد کرد. البته از دید مشتری در نگاه اول تفاوتی بین تجارتالکترونیک و مارکت‌پلیس به غیر از همان مباحث مربوط به قیمت و تحویل کالا مشاهده نمی‌شود.
 
وکیل‌زاده با اشاره به نوسانات بازار ارز بر خرید و فروش فروشگاه‌های آنلاین، بیان کرد: نوسانات شدید نرخ دلار، کل بازار را دچار شوک می‌کند و دلیل آن هم ساده است، زیرا هیچکس نمی‌تواند از وضعیت آینده پیش‌بینی داشته باشد. در این حالت تمام عرضه‌کنندگان در سطح شرکت‌ها، بنکداران و حتی خرده فروشان نگران هستند که در صورت عرضه کالا، مبادا امکان جایگزینی آن حتی با قیمت‌های فروخته‌شده فراهم نباشد و این نگرانی تا حدی به‌جاست.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: با وجود این، حداقل شرکت‌های اصلی نباید با توقف فروش در این مقاطع، به تشنج‌های ایجادشده در بازار دامن بزنند و باید با افزایش تدریجی قیمت و حفظ عرضه کالا در بازار، کمک کنند بازار سریع‌تر به نقطه تعادل خود برگردد؛ حتی اگر این اقدام به کاهش بخشی از سود آن‌ها به صورت مقطعی شود، این کار حداقل احترامی است که برندها می‌توانند برای مشتریان خود قائل شوند. بنابراین مشکل عرضه کالا در این مقطع، صرفا مرتبط با فروشگاه‌های اینترنتی نبوده و کل بازار درگیر این مساله بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.