تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 9, 2018
11:44 چهارشنبه، 19ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90501

تقویت نهادهای نظارتی گزینه‌ای برای شفافیت‌های مالی

مدیر یک شرکت فعال در حوزه PSP ها با اشاره به اهمیت مساله شفافیت‌های مالی در شیوه های پرداخت الکترونیک، راهکار پیدا شدن عدم شفافیت‌های مالی را سازوکار مبتنی بر آزمون و خطا توصیف کرد.
 
مجید افرا با بیان این‌که موضوع شفافیت‌های مالی بحثی مربوط به چند دهه گذشته است، گفت: با رایج‌ شدن شیوه‌های جدید پرداخت نحوه‌ی عدم شفافیت مالی نیز به همین نسبت تغییر می‌کند. در همین راستا ما بسیاری از درگاه‌ها را به همین دلیل مسدود و اعلام گزارش کردیم.
 
او با بیان این‌که زمانی که نهاد نظارتی قوی و کامل‌تر شود، شفافیت مالی نیز به همین نسبت بیشتر می‌شود، اظهار کرد: حدود ۹۹ درصد از کسب‌وکارهای مالی شفافیت لازم را دارد، اما آن یک درصد باقی‌مانده نیز باید مورد سختگیری مالی و نظارتی قرار بگیرد.
 
افرا با بیان این که راهکار ما در پیدا کردن عدم شفافیت‌های مالی سازوکار مبتنی بر آزمون و خطاست، گفت: تعدادی از افراد به صورت مرتب به این کار مشغول هستند که کسب‌وکارهای غیرقانونی را شناسایی کنند.
 
وی با اشاره به جایگاه PSP‌ها در جریان پرداخت الکترونیک، اظهار کرد: PSP‌ها در واقع یک ابزار واسط هستند که تسهیلگری پرداخت را در حوزه‌های مرتبط بانکی انجام می‌دهند. زمانی که ابزاری می‌خواهد که مورد استفاده قرار بگیرد، به دلیل هزینه‌های بالای زیرساختی مالی و زمان زیاد برای ساخت آن‌ها نیازمند وجود شرکت‌های مرتبط با PSP هستیم. PSP‌ها اجازه انجام تراکنش‌های مالی را به کسب‌وکارهای مختلف می‌دهد. با این شرط که آنها از قبل تفاهم‌هایی را با شبکه بانکی و اقتصادی انجام داده باشند. PSP‌ در واقع یک ابزار مالی هستند که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند تا بتوانند پرداخت‌های بسیار خرد و کلان را از طریق درگاه‌هایی که در اختیارشان قرار می‌دهد انجام دهند.
 
گفتنی است واژه PSP، مخفف عبارت Payment Service Provider بوده و به شرکت‌هایی که ابزارها و راهکارهای پرداخت الکترونیک ارائه می‌دهند، اطلاق می‌شود. به عبارت دیگر فعالیت این شرکت‌ها در حوزه ابزارهای پرداخت مبتنی بر کارت است. در حال حاضر ۱۲ شرکت خدمات پرداخت یا PSP با مجوز بانک مرکزی در حال ارائه خدمت به مشتریان شبکه بانکی هستند که هر یک از این شرکت‌ها با توجه به گستره فعالیت خود سهمی از بازار تراکنش‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.