امنیت

فناوری اطلاعات

May 12, 2018
17:47 شنبه، 22ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90599

پیام‌رسان‌ها در صدرِ بیش‌ترین حملات سایبری

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، بسیاری از حملات فیشینگ در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی که در سال‌های اخیر از محبوبیت زیادی برخوردار شده‌اند، رخ داده و یافت می‌شوند.
 
به گزارش وب سایت helpnetsecurity، واژه فیشینگ یا Phishing که مختصرا از عبارت Password Harvesting Fishing به معنای "بدست آوردن رمز عبور از طریق طعمه" به دست آمده و ساخته شده است، یکی از حملات سایبری شناخته شده مبتنی بر مهندسی اجتماعی است که با فریب دادن کاربران موردنظر اطلاعات محرمانه و خصوصی آن‌ها از جمله رمز عبور، اطلاعات حساب بانکی، اطلاعات شخصی و محتوای به اشتراک گذاشته شده آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی را بدست می‌آورند.
 
 به تازگی گزارش سالانه‌ای از سوی موسسه واندرا منتشر شده است که نشان‌دهنده حملات فیشینگ وسیع و گسترده‌ای است که در پلت‌فرم اپلیکیشن‌های مختلف از جمله شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها، دوست‌یابی، بازی (گیمینگ)، پست الکترونیکی، ورزشی، سلامت و تناسب اندام و مالی رخ می‌دهد.
 
فهرست زیر به ترتیب نشان‌دهنده نرم افزار و اپلیکیشن‌های موبایلی است که بیشترین میزان حملات فیشینگ در آن‌ها روی می‌دهد:
 
1. اپلیکیشن‌های پیام رسان با ۱۷.۳ درصد حملات 
 
2. شبکه‌های اجتماعی با ۱۶.۴ درصد حملات
 
3. اپلیکیشن‌های پست الکترونیکی با ۱۵.۴ درصد حملات 
 
4. اپلیکیشن‌های بازی (گیمینگ) با ۱۱.۳ درصد حملات
 
5. اپلیکیشن‌های تولید محتوا با ۱۰.۲ درصد حملات
 
6. اپلیکیشن‌های دوست یابی با ۶.۲ درصد  حملات
 
7. اپلیکیشن‌های ورزشی با ۶.۲ درصد حملات
 
8. اپلیکیشن‌های خبر و هواشناسی با ۳ درصد حملات
 
9. اپلیکیشن‌های غذا و خوراکی با ۲.۲ درصد حملات
 
10. اپلیکیشن‌های سلامتی و تناسب اندام با ۲.۱ درصد حملات
 
11. اپلیکیشن‌های سفری با ۲.۱ درصد حملات
 
12. اپلیکیشن‌های موسیقی با ۱.۳ درصد حملات
 
13. اپلیکیشن‌های مالی با ۱ درصد حملات
 
برخلاف سایر حملات سایبری که توسط هکرها و مجرمان سایبری و یا بهره‌گیری از آسیب‌پذیری‌های موجود در نرم‌افزار یا سخت‌افزار دستگاه‌های الکترونیکی مربوطه، حملات فیشینگ توسط خود کاربر قربانی صورت می‌پذیرد، چراکه هکرها، کاربران را فریب داده تا با دست خودشان اطلاعات موردنظر هکرها را تقدیم آن‌ها کنند.
 
حملات فیشینگ یکی از متداول‌ترین  و آسان‌ترین روش‌های سرقت اطلاعات شخصی، مالی و حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.