اتحادیه اروپا بهتازگی با وضع قوانین جدیدی که به GDPR یا قوانین جامع حفاظت از اطلاعات شهرت دارد، دنیای مجازی و مقوله حفاظت از اطلاعات کاربران را با تغییراتی جدی روبهرو کرده است. بسیاری از شرکتها با اجرای این قوانین به چالش کشیده خواهند شد.
طی چند هفته گذشته بارها بحث حفظ اطلاعات کاربران و شیوههای جمعآوری اطلاعات از سوی شرکتهای بزرگ دنیای اینترنت مطرحشده و میلیونها نفر درگیر آن شدند. در این میان صحبت از نامهای بسیار بزرگی به میان آمده و بار دیگر دغدغه حریم خصوصی و حفاظت از اطلاعات محرمانه کاربران سایتها به میان آمد.
یکی از مواردی که صحبت از اجرای باهدف حفاظت از اطلاعات کاربران مطرحشده، مجموعه قوانین GDPR نام دارد که توسط اتحادیه اروپا طراحیشده و قرار است در روز 25 ماه می بهطور رسمی از آن استفاده شود. GDPR مخفف General Data Protection Regulation به معنای «قوانین جامع حفاظت از اطلاعات» است.
به نظر میرسد طی ماههای آینده این شرکتها به دنبال راهحلی جدید برای حفاظت از اطلاعات کاربران خود هستند که در آن حفاظت از حریم خصوصی با فرصتهای مثبت ارائهشده برای مشتریان و کسبوکار منطبق است. یکی از مواردی که صحبت از اجرای آن در میان است، مجموعه قوانین GDPR نام دارد که توسط اتحادیه اروپا طراحیشده و قرار است در روز 25 بهطور رسمی از آن استفاده شود. GDPR مخفف General Data Protection Regulation به معنای «قوانین جامع حفاظت از اطلاعات» است.
رویکرد منفی نتایج منفی تولید میکند
بیشتر واکنشهای منفی که در رابطه با GDPR ارائهشده، ناشی از تصورات غلطی است که تأثیر مخربی بر کسبوکار دارد. منتقدان مهمترین ایرادات وارده به این سیستم را زمان و هزینه مربوط به انطباق و بازسازی برای اطمینان از پیوستن به قوانین، اختلال در مدلهای کسبوکار مدرن و روشهای کار، و آموزش مجدد کارکنان، ذکر میکنند. برخی از سازمانها در این زمینه کاملاً معترضانه عمل کردهاند و حتی بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری (ITIF) ادعا میکنند که GDPR میتواند اقتصاد دیجیتال را بهطور قابلتوجهی به عقب بازگردانده و برای این حوزه مشکلاتی جدی ایجاد کند.
برخی از کارشناسان ازجمله نویسنده این مقاله در وبسایت techradar با این مسئله موافق نیستند. به باور این افراد، واقعیت این است که مقررات جدید همیشه میتواند موجب ایجاد فشار بر کسانی شود که بهاندازه کافی انعطافپذیر نیستند اما سازمانهایی که بهاندازه کافی سریع و چابک بوده و میتوانند بهسرعت نسبت به تغییرات در محیطهای فنّاورانه و قانونی واکنش ، شرایطی بهتر را تجربه کرده و فرصتی برای شکوفایی پیدا میکنند.
یک مدل کسبوکار بهتر
به باور کارشناسان، شرکتها باید به دنبال تحول در نحوه استفاده از تجزیهوتحلیل دادهها و ارزیابی نحوه جمعآوری دادهها برای استفاده از مشتریان خود و نیز کسبوکار باشند. با شروع به کار GDPR، زمان مناسب برای ارزیابی مجدد محصول و خدمات شرکت و ایجاد آن در بازار فراهم میشود. به اعتقاد کارشناسان اگر یک کسبوکار مبتنی بر اطلاعات شکلگرفته که بهصورت آزاد به آن داده نشده است، یا دلیل قانونی برای جمعآوری یا استفاده از آن وجود ندارد – تحت تأثیر GDPR قرار خواهند گرفت و با مشکل روبهرو میشوند. اما اگر شما برای تحقق بخشیدن به تجزیهوتحلیل دادهها با مطابقت با مقررات جدید تلاش میکنید، روشهای دیگری نیز برای پاسخگویی به نیازهای مشتری وجود دارد. شرکتها میتوانند فرایند تجزیهوتحلیل دادهها خود را به شخص ثالثی واگذار کنند که میتواند از آخرین ابزار تحلیلی برای به دست آوردن بیشترین ارزش استفاده کند. این کار مزایای قابلتوجهی دارد، مزایایی همچون بهرهبرداری از تخصص و تجربه خود و سایر مشتریان که منجر به ایجاد اعتماد بیشتر در مخاطبان و مصرفکنندگان خواهد شد.
بازگرداندن اعتماد
با توجه به تغییر و تحولات جدید، سازمانها باید روی ایجاد و حفظ اعتماد مشتریان خود تمرکز کنند. در حقیقت، شرکت آی بی ام اخیراً دریافت که 75 درصد از مصرفکنندگان در سراسر جهان (82 درصد در انگلستان) یک محصول خاص را از یک شرکت خریداری نمیکنند.
یک نکته کلیدی در اینجا وجود دارد که بر اساس آن سازمانها باید اطمینان حاصل کنند که تمام کارکنانشان قوانین و مقررات GDPR کاملاً درک کرده و آن را اجرا کنند.
چالشهای پیش رو
قطعاً مجموعه قوانین GDPR با چالشهایی روبهرو خواهد شد در این میان شرکتها و سازمانها باید نسبت به این قوانین جدید انعطاف داشته و با درک حسی قوی از مسئولیت که بازسازی اعتماد مشتریان را تشویق میکند، با شرایط جدید تطبیق حاصل کنند. به باور کارشناسان، GDPR هرگز عاملی بازدارنده برای محدود کردن سازمانها نیست و این قوانین برای بهبود رابطه بین کسبوکار و مصرفکننده طراحیشده است. در خاتمه باید اذعان داشت که در حقیقت GDPR پایههای نوآوری جدیدی را در پیشگرفته است که آینده دنیای دیجیتال را شکل میدهد.