امنیت

فناوری اطلاعات

May 20, 2018
15:41 یکشنبه، 30ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90834

حفاظت از اطلاعات کاربران به کمک قوانین جدید

اتحادیه اروپا به‌تازگی با وضع قوانین جدیدی که به GDPR یا قوانین جامع حفاظت از اطلاعات شهرت دارد، دنیای مجازی و مقوله حفاظت از اطلاعات کاربران را با تغییراتی جدی روبه‌رو کرده است. بسیاری از شرکت‌ها با اجرای این قوانین به چالش کشیده خواهند شد.
طی چند هفته گذشته بارها بحث حفظ اطلاعات کاربران و شیوه‌های جمع‌آوری اطلاعات از سوی شرکت‌های بزرگ دنیای اینترنت مطرح‌شده و میلیون‌ها نفر درگیر آن شدند. در این میان صحبت از نام‌های بسیار بزرگی به میان آمده و بار دیگر دغدغه حریم خصوصی و حفاظت از اطلاعات محرمانه کاربران سایت‌ها به میان آمد.
 
یکی از مواردی که صحبت از اجرای باهدف حفاظت از اطلاعات کاربران مطرح‌شده، مجموعه قوانین GDPR  نام دارد که توسط اتحادیه اروپا طراحی‌شده و قرار است در روز 25 ماه می به‌طور رسمی از آن استفاده شود. GDPR  مخفف General Data Protection Regulation به معنای «قوانین جامع حفاظت از اطلاعات» است.
 
به نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده این شرکت‌ها به دنبال راه‌حلی جدید برای حفاظت از اطلاعات کاربران خود هستند که در آن حفاظت از حریم خصوصی با فرصت‌های مثبت ارائه‌شده برای مشتریان و کسب‌وکار منطبق است. یکی از مواردی که صحبت از اجرای آن در میان است، مجموعه قوانین GDPR  نام دارد که توسط اتحادیه اروپا طراحی‌شده و قرار است در روز 25   به‌طور رسمی از آن استفاده شود. GDPR  مخفف General Data Protection Regulation به معنای «قوانین جامع حفاظت از اطلاعات» است.
 
رویکرد منفی نتایج منفی تولید می‌کند
 
بیشتر واکنش‌های منفی که در رابطه با  GDPR ارائه‌شده، ناشی از تصورات غلطی است که تأثیر مخربی بر کسب‌وکار دارد. منتقدان مهم‌ترین ایرادات وارده به این سیستم را زمان و هزینه مربوط به انطباق و بازسازی برای اطمینان از پیوستن به قوانین، اختلال در مدل‌های کسب‌وکار مدرن و روش‌های کار، و آموزش مجدد کارکنان، ذکر می‌کنند.  برخی از سازمان‌ها در این زمینه کاملاً معترضانه عمل کرده‌اند و حتی  بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری (ITIF) ادعا می‌کنند که GDPR می‌تواند اقتصاد دیجیتال را به‌طور قابل‌توجهی به عقب بازگردانده و برای این حوزه مشکلاتی جدی ایجاد کند.
 
برخی از کارشناسان ازجمله نویسنده این مقاله در وب‌سایت techradar  با این مسئله موافق نیستند. به باور این افراد، واقعیت این است که مقررات جدید همیشه می‌تواند موجب ایجاد فشار بر کسانی شود که به‌اندازه کافی انعطاف‌پذیر نیستند اما سازمان‌هایی که به‌اندازه کافی سریع و چابک بوده و می‌توانند به‌سرعت نسبت به تغییرات در محیط‌های فنّاورانه و قانونی  واکنش ، شرایطی بهتر را تجربه کرده و فرصتی برای شکوفایی پیدا می‌کنند.
 
یک مدل کسب‌وکار بهتر
 
به باور کارشناسان، شرکت‌ها باید به دنبال تحول در نحوه استفاده از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و ارزیابی نحوه جمع‌آوری داده‌ها برای استفاده از مشتریان خود و نیز کسب‌وکار باشند. با شروع به کار  GDPR، زمان مناسب برای ارزیابی مجدد محصول و خدمات شرکت و ایجاد آن در بازار فراهم می‌شود. به اعتقاد کارشناسان اگر یک کسب‌وکار مبتنی بر اطلاعات شکل‌گرفته که به‌صورت آزاد به آن داده نشده است، یا دلیل قانونی برای جمع‌آوری یا استفاده از آن وجود ندارد – تحت تأثیر GDPR قرار خواهند گرفت و با مشکل روبه‌رو می‌شوند.  اما اگر شما برای تحقق بخشیدن به تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با مطابقت با مقررات جدید تلاش می‌کنید، روش‌های دیگری نیز برای پاسخگویی به نیازهای مشتری وجود دارد. شرکت‌ها می‌توانند فرایند تجزیه‌وتحلیل داده‌ها خود را به شخص ثالثی واگذار کنند که می‌تواند از آخرین ابزار تحلیلی برای به دست آوردن بیشترین ارزش استفاده کند.  این کار مزایای قابل‌توجهی دارد، مزایایی همچون بهره‌برداری از تخصص و تجربه خود و سایر مشتریان که منجر به ایجاد اعتماد بیشتر در مخاطبان و مصرف‌کنندگان خواهد شد.
 
بازگرداندن اعتماد
 
با توجه به تغییر و تحولات جدید، سازمان‌ها باید روی ایجاد و حفظ اعتماد مشتریان خود تمرکز کنند. در حقیقت، شرکت آی بی ام  اخیراً دریافت که 75 درصد از مصرف‌کنندگان در سراسر جهان (82 درصد در انگلستان) یک محصول خاص را از یک شرکت خریداری نمی‌کنند.
 
یک نکته کلیدی در اینجا وجود دارد که بر اساس آن سازمان‌ها باید اطمینان حاصل کنند که تمام کارکنانشان قوانین  و مقررات GDPR  کاملاً درک کرده و آن را اجرا کنند.
 
چالش‌های پیش رو
 
قطعاً مجموعه قوانین GDPR   با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد در این میان شرکت‌ها و سازمان‌ها باید نسبت به این قوانین جدید انعطاف داشته و  با درک حسی قوی از مسئولیت که بازسازی اعتماد مشتریان را تشویق می‌کند، با شرایط جدید تطبیق حاصل کنند. به باور کارشناسان، GDPR  هرگز عاملی بازدارنده برای محدود کردن سازمان‌ها نیست و  این قوانین برای بهبود رابطه بین کسب‌وکار و مصرف‌کننده طراحی‌شده است. در خاتمه باید اذعان داشت که در حقیقت   GDPR پایه‌های نوآوری جدیدی را در پیش‌گرفته است  که  آینده دنیای دیجیتال را شکل می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.