شرکت دادهپردازان دوران یکی از مجموعه شرکت های حوزه فاواست که نزدیک به دو دهه پیش با هدف ارایه محصولات و خدمات در زمینه فناوری اطلاعات شروع به کار کرد. این شرکت فعالیت گسترده ای در زمینه تولید و ارایه نرمافزارها، تجهیزات و خدمات تخصصی در چارچوب 3 گروه امنیت، شبکه و راهکارهای ERP دارد. به گفته علیرضا عابدینژاد، مدیر عامل شرکت داده پردازان دوران، تمرکز این شرکت در سالجاری بیشتر بر حوزه سیستمهای هوش مصنوعی و همچنین تولید محصولات امنیتی است و در نظر دارند محصولات جدید خود در این زمینه را در نمایشگاه الکامپ 24 به معرض نمایش بگذارند. با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری الکامپ و برای آشنایی بیشتر با دستاوردهای جدید شرکت، گفتوگویی با عابدی نژاد انجام داده ایم که در ادامه میخوانید.
چه محصولات و خدماتی را به بازار فاوا عرضه میکنید و امسال در نظر دارید چه محصولی را به سبد کالایی خود اضافه کنید؟
به طور کلی محصولات شرکت داده پردازان دوران به سه دسته تقسیم می شود. این حوزه ها عبارتند از: محصولات شبکه، محصولات امنیت و حوزه ERP که در هر سه حوزه محصولات متنوعی توسط این شرکت ارائه شده است.
امروزه دستیابی به یک تعریف استاندارد قابل قبول از ERP به یکی از مهمترین دغدغه های نهادها و سازمان های دولتی و خصوصی تبدیل شده است. از این رو شرکت داده پردازان دوران با فراهم آوردن محصولی قدرتمند سعی کرده علاوه بر تولید محصولی مـطابق با استاندارد های جهانی کلیه نیاز های حوزه های مالی، پشتیبانی، اداری و منابع انسانی سازمان ها را در چهارچوب یک راهکار نرمافزاری جامع و فرایندی پوشش بدهد.
در عین حال سیستم داشبورد مدیریت دوران (هوش تجاری) که حاصل تلاش شبانه روزی تیم R&D دوران است به منظور ارایه تحلیلهای مدیریتی بهتر به مدیران سازمانها تهیه و طراحی شده و سعی شده است که ضمن بکارگیری امتیازات مشابه خارجی با ایده های جدید متخصصان ایرانی عجین شود و بتواند هم در بازار داخلی و هم در بازار خارج از کشور این نیاز را مرتفع کند.
در حوزه شبکه نیز شرکت داده پردازان دوران هم محصولات تولیدی و بومی دارد و هم محصولات خارجی عرضه می کند. امسال علاوه بر موارد مذکور، برنامه جدید ما تمرکز روی هوش مصنوعی است. ما سیستم های هوش مصنوعی را به سبد کالایی محصولات بومی خود اضافه کردهایم. زیرا آینده، از آن هوش مصنوعی است و در نظر داریم خدما ت مان را در زمینه هوش مصنوعی در الکامپ معرفی کنیم. در این زمینه با دانشگاه های خارجی تبادل اطلاعات داریم. زیرا این حوزه لبه تکنولوژی است و هزاران زیر رشته دارد. بنابراین خیلی مهم است که تبادل علمی داشته باشیم.
در حوزه ERP نیز میخواهیم به صورت گستردهتر کار کنیم و نسخه تحت وب ERP را آماده کرده ایم. همچنین در زمینه مدیریت رخدادهای امنیتی نیز محصول جدیدی داریم که به زودی معرفی خواهیم کرد.
گفتید که خدمات تان در حوزه هوش مصنوعی را در الکامپ امسال معرفی خواهید کرد. غیر از این چه محصولاتی را به نمایشگاه میآورید؟
محصول شرکت داده پردازان دوران در زمینه SIEM (مدیریت رخدادها و اطلاعات امنیت) جدیدا به بهرهبرداری رسیده است که در نمایشگاه ارایه خواهد شد. همچنین ERP تحت وب را نیز به نمایشگاه الکامپ امسال میآوریم. در الکامپ دو غرفه مجزا برای محصولات تولیدی و وارداتی داریم که روبه روی هم هستند.
امسال چندمین سال حضور شرکت داده پردازان دوران در الکامپ است؟
تقریبا هر سال در الکامپ حضور داشته ایم. فقط سال 95 در الکامپ شرکت نکردیم. علت هم این بود که زمان الکامپ در آن سال به گونهای بود که از 4 روز برگزاری نمایشگاه 3 روز آن تعطیل بود و لذا بخش قابل توجهی از مخاطبان ما که سازمان های دولتی هستند امکان حضور نداشتند. بنابراین ترجیح دادیم که در آن سال در نمایشگاه شرکت نکنیم.
آیا بازخورد مورد نظرتان را از نمایشگاه الکامپ دریافت میکنید و در مجموع از حضورتان راضی هستید؟
شرکت دوران سالهای زیادی است که در نمایشگاه الکامپ حضور دارد و هرسال محصول جدیدی را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است. از طرفی ما بالای 2 هزار مشتری در کشور داریم که میتوانند در الکامپ با محصولات جدید ما آشنا شوند و انتظار دارند که ما را در نمایشگاه ببینند.
در مجموع نمایشگاه ارتباط شرکت ها را با مشتریان خود بیشتر میکند. لذا با توجه به این موارد حضور در نمایشگاه برای ما یک ضرورت است.
مشتریان شرکت شما عمدتا دولتی هستند یا خصوصی؟
بیش از 80 درصد از مشتریان ما دولتی هستند.
وجود سالن دولت الکترونیکی در نمایشکاه الکامپ تاثیری بر فعالیت شما دارد؟ آیا طی روزهای برگزاری نمایشگاه تعاملی با سازمانهای دولتی دارید؟
میتوان گفت که سالن دولت الکترونیکی اثر کم رنگی روی فعالیت شرکت های حاضر در نمایشگاه دارد، اما بودنش به مراتب بهتر از نبودنش است زیرا هیجان خوبی ایجاد میکند. اکثر سازمان های دولتی که به الکامپ می آیند، در واقع میخواهند خدمات الکترونیکی خود را ارایه کنند که این خدمات مخاطبان خاص خود را
دارد.
نقاط ضعف و قوت الکامپ از نظر شما چیست؟
یکی از نقاط ضعف الکامپ که همواره نادیده گرفته میشود، این است که برخلاف نمایشگاههایی که در سطح جهانی برگزار میشود، قانون و نظام مشخصی ندارد. مثلا در جیتکس هر شرکت جای مشخصی دارد که هر سال همان جا به او داده می شود. برای همین همیشه میدانیم مایکروسافت یا اوراکل کجاست. جایشان مشخص است و همیشه همان جا هستند؛ مگر اینکه حضور نداشته باشند. اما در الکامپ این گونه نیست. هیچ شرکتی جای مشخص ندارد و هیچ قانون و نظمی ندارد. حتی هر سال، سالن ها هم عوض می شوند.
در نمایشگاه الکامپ، از روز اول 80 درصد از غرفههای سالنها را به صورت اسپانسری واگذار می کنند. شرکت داده پردازان دوران سال ها در سالن 44 یا همان سالن خلیج فارس، حضور داشته؛ اما دو سه سالی است که باب کردهاند باید هزینه اضافه (اسپانسری) بدهیم. یعنی غیر از پولی که بابت غرفه میدهیم باید هزینه دیگری هم پرداخت کنیم.
همچنین یکی از مشکلات نمایشگاه حضور کم رنگ شرکتهای خارجی است. در عین حال اطلاع رسانی آن نیز کم است و خیلیها مطلع نمیشوند که نمایشگاه در چه تاریخی برگزار میشود.
یکی دیگر از معایب الکامپ این است که هیجانش کم است. در حاشیه نمایشگاه باید سمینارها و همایش هایی برگزار شود که افراد را جذب کند. مانند سایر نمایشگاههای مطرح حوزه IT مانند جیتکس و سبیت.
اما نقاط مثبت الکامپ؛ به نظر من برپایی سالن الکاماستارز از نقاط قوت الکامپ است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
آیا برنامه ای برای حمایت از استارت آپها دارید؟
دوست داریم این اتفاق بیفتد. معتقدم حرکت خیلی خوبی است. جزو برنامههای شرکت برای سالهای آینده است.
الکامپ در مجموع میتواند تغییری در کسب و کار فعالان صنف فاوا ایجاد کند؟
صنعت ICT کشور یک نمایشگاه دارد که ویترین صنف است و باید سالانه خیلی محکم و قوی برگزار شود. اگر نواقصی دارد باید برطرف شود، چون گزینه دومی برای مقایسه و حضور وجود ندارد. اگر حجم بازدیدکنندگان کم است یا تخصصی نیستند باید مجری و برگزارکننده مشکلات را رفع کند. قطعا حضور فعالان صنف فاوا در این نمایشگاه الزامی است و طبیعتا نمایشگاه میتواند تا حدی موجب رونق کسب و کار شود.
باتوجه به نام گذاری امسال به عنوان سال حمایت از تولید ملی، آیا برنامهای برای افزایش تولید دارید؟
قانون حمایت از تولید داخلی سالهاست که وجود دارد؛ اما در عمل ما در بازار تفاوتی مشاهده نکردیم. همان روال قبلی است، چه بسا بدتر هم شده است.