بازی

فناوری اطلاعات

June 24, 2018
18:39 یکشنبه، 3ام تیرماه 1397
کد خبر: 91769

فرصت‌های بزرگ در بازار بازی‌های موبایل

صنعت بازی‌های موبایل همیشه با بازی‌های رایگانی مانند Clash of Clans رونق داشته است. در سال‌های اخیر اما بازی‌های موبایلی به بخش بسیار بزرگی از صنعت بازی‌های ویدئویی تبدیل شده که هر روز هم در حال بزرگ‌تر شدن هستند. این موضوعی است که موسسه تحقیقاتی Baird Equity Research به تازگی آن را بررسی کرده است. گزارش منتشر شده از نتایج این بررسی نشان می‌دهد که بعضی از بزرگ‌‌ترین ناشران صنعت بازی‌های ویدئویی مانند Electronic Arts و Activision اخیرا به شکلی جدی‌تر روی بازی‌های موبایل تمرکز کرده‌اند. در حقیقت بیشترین پتانسیل بازار بازی‌‌های موبایل برای رشد این است که تعداد دستگاه‌های موبایل در دست کاربران بیشتر از کامپیوترهای شخصی یا کنسول‌های بازی است.
 
تجارت بازی‌های موبایل حالا بسیار بزرگ‌تر از بازی‌هایی مانند Clash of Clans، Crossy Road و Candy Crush است و به همین دلیل فرصت مهمی برای ناشران بازی‌ها، توریع‌کنندگان و ارائه‌دهندگان آنها به حساب می‌آید. بازی‌های موبایل حالا بخش بسیار بزرگی از کل تجارت بازی‌های ویدئویی را در اختیار دارد و بازار آن به طور مداوم در حال رشد است. بعضی از بزرگ‌ترین ناشران بازی‌های ویدئویی حالا تلاش برای آوردن بهترین عناوین خود به دستگاه‌های موبایل را آغاز کرده‌اند. در واقع این ناشران می‌خواهند کاربران مدت طولانی‌تری را به بازی با دستگاه‌های موبایل خود اختصاص داده و به این ترتیب ارائه قابلیت‌هایی مانند جست‌وجوی موقعیت مکانی، واقعیت افزوده و تعاملات در لحظه چند بازیکن، درآمد بیشتری به‌دست بیاورند.
 
«کالین سباستین» یکی از تحلیلگران موسسه Baird Equity Research در این مورد می‌گوید: «همان‌طور که ضریب نفوذ موبایل‌های هوشمند و اینترنت در جهان در حال افزایش و رشد سریع است، ما همچنان شاهد رشد معنادار فرصت‌ها در بازار بازی‌های موبایلی هستیم». بررسی‌های موسسه تحقیقاتی Newzoo نشان می‌دهد که بازار جهانی بازی‌های موبایلی در سال گذشته میلادی درآمد ۴۶ میلیارد دلاری داشته است که این میزان برابر سهم ۴۲ درصدی این بازی‌ها از کل درآمد صنعت بازی‌های ویدئویی است.
روند رشد فروش بازی‌های موبایلی احتمالا همچنان افزایش داشته و به این ترتیب سهم آنها از صنعت بازی‌های ویدئویی هم بیشتر و بیشتر می‌شود. بررسی‌های Baird Equity Research نشان می‌دهد که فروش بازی‌های موبایلی در بازار آمریکا از ۵/ ۵ میلیارد دلار در سال گذشته میلادی به ۱/ ۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۱ خواهد رسید.
بازی‌های رایگان ارائه شده توسط ناشران و توسعه‌دهندگانی که بیشتر روی بازی‌های ویژه موبایل‌های هوشمند متمرکز هستند، مهم‌‌ترین عامل رونق بازی‌های موبایل در سال‌های اخیر بوده‌اند. با این حال اما بعضی از بزرگ‌‌ترین و قدیمی‌‌ترین ناشران بازی حالا به شکل جدی‌تری به دنبال نفوذ و حضور در بازار بازی‌های موبایلی هستند. شرکت بزرگ و شناخته شده Electronic Arts حالا با ارائه نسخه‌های موبایلی بازی‌های معروفش مانند FIFA و Madden NFL، موفقیت‌های جدیدی را در این حوزه تجربه کرده است.
از طرفی شرکت Activision هم در تلاش برای آوردن بعضی از بهترین عناوین بازی‌هایش به دستگاه‌های موبایل است. با این اوصاف پیش‌بینی رشد چشمگیر بازار بازی‌های موبایلی در سال‌های آینده کار چندان سختی هم نخواهد بود؛ هر چه باشد این روزها دستگاه‌های موبایل بیشتر از کامپیوترهای شخصی یا کنسول‌های بازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
تنها در بازار آمریکا ماهانه ۲۰۳ میلیون گیمر بازی‌های موبایلی وجود دارد. سباستین در این مورد می‌گوید: «بازی‌های موبایلی امکان دسترسی به طیف گسترده‌تری از کاربران را نسبت به بازی‌های ویژه کامپیوترهای شخصی و کنسول‌ها، به ناشران می‌دهند». در حال حاضر گیمرهای بازی‌های موبایلی میزان قابل توجهی از وقت و پول خود را صرف بازی می‌کنند. به طور متوسط کاربران گوشی‌های آی‌فون در سال گذشته میلادی ۳۶ دلار را صرف خرید بازی در اپ‌استور کرده‌اند.
همچنین گیمرهای بازی‌های موبایلی در آمریکا حدود ۳۰ دقیقه در روز را به بازی روی گوشی‌های موبایل یا دستگاه‌های موبایلی دیگرشان اختصاص می‌دهند. قابلیت‌های جدید ارائه شده در بازی‌ها می‌تواند این گیمرها را به صرف وقت و هزینه بیشتر در این بازی‌ها ترغیب کند. بازی پوکمون‌گو نمونه و مثال خوبی در این زمینه است.  به طور کلی کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که آینده روشنی پیش روی بازار بازی‌های موبایلی قرار دارد و این بازار در سال‌های بعد می‌تواند عامل مهمی در توسعه صنعت بازی‌های ویدئویی باشد. در واقع بازی‌های موبایل این روزها به کلید رشد دوباره ناشران و توسعه‌دهندگان قدیمی صنعت بازی‌های ویدئویی تبدیل شد‌ه‌اند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.