اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 8, 2018
18:07 یکشنبه، 17ام تیرماه 1397
کد خبر: 92220

هزینه‌ی ۱۳ میلیارد دلاری نت‌فلیکس برای تولید محتوا در سال ۲۰۱۸

نت‌فلیکس بزرگترین سرویس استریم فیلم و سریال دنیاست. اخیرا حتی در یک نظرسنجی بزرگ، نت‌فلیکس به عنوان اولین انتخاب کسانی که می‌خواهند مجموعه‌های سریالی نگاه کنند، انتخاب شده بود. بخش بزرگی از این موفقیت، به خاطر تولیدات شرکت نت‌فلیکس است؛ تولیداتی که سال به سال بزرگتر و بیشتر می‌شوند. تولید این همه فیلم و سریال بدون شک هزینه‌های بسیار زیادی دارد، طوری که بر اساس خبری که دیروز منتشر شد، نت‌فلیکس می‌خواهد در سال جاری میلادی ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار برای ساخت محتوا هزینه کند.
 
هزینه‌ی ۱۳ میلیارد دلاری برای تولید فیلم و سریال، از هر استودیوی فیلم‌سازی یا شبکه‌ی تلویزیونی دنیا بارها بیشتر است.
هزینه‌ی ۱۳ میلیارد دلاری برای تولید فیلم و سریال، از هر استودیوی فیلم‌سازی یا شبکه‌ی تلویزیونی دنیا بارها بیشتر است. حجم محتوای تولید شده از سوی نت‌فلیکس هم مقایسه‌ی این شرکت را با استودیوهای فیلم‌سازی غیرممکن می‌کند. نت‌فلیکس در سال جاری میلادی ۸۲ فیلم بلند می‌سازد و عرضه می‌کند. استودیوی فیلم‌سازی برادران وارنر، که بیشترین تعداد فیلم را برای عرضه در امسال برنامه ریزی کرده است، می‌خواهد ۲۳ فیلم بسازد. شرکت دیزنی، که پردرآمدترین استودیوی فیلم‌سازی دنیاست، در سال ۲۰۱۸ فقط ۱۰ فیلم برای عرضه دارد.
 
با این حال، نت‌فلیکس را بیشتر با مجموعه‌های این شرکت می‌شناسیم، نه فیلم‌های آن؛ یعنی اگر این شرکت در یک سال ۸۲ فیلم بلند تولید و عرضه خواهد کرد، باید انتظار رقم بسیار بزرگتری را برای مجموعه‌های سریالی نت‌فلیکس داشته باشیم.
 
در ادامه‌ی گزارش کاری نت‌فلیکس، که توسط نشریه‌ی اکونومیست منتشر شده، آمده است:
 
«نت‌فلیکس در سال جاری ۷۰۰ مجموعه‌ی چند قسمتی جدید تولید، یا حق انتشار انحصاری آن را خریداری می‌کند. این ۷۰۰ مجموعه‌ی شامل بیش از ۱۰۰ مجموعه‌ی درام و کمدی، ده‌ها مستند و برنامه‌ی کودک، برنامه‌های استند آپ کمدی و تاک شو است. نت‌فلیکس هم‌چنین فقط به هالیوود نگاه نمی‌کند. در حال حاضر نت‌فلیکس در ۲۱ کشور مختلف، شامل برزیل، آلمان، هند و کره‌ی جنوبی، مشغول تولید برنامه است.»
 
نکته‌ی مهم درباره‌ی مجموعه‌ها و فیلم‌های تولیدی نت‌فلیکس، سطح کیفیت این محتوای تولیدی است. نت‌فلیکس به هنگام ساخت این حجم محتوا، فقط به تعداد آن‌ها نگاه نمی‌کند و از کیفیت تولیدی برنامه‌هایش مطمئن می‌شود. مجموعه‌های تولیدی نت‌فلیکس نامزد و برنده‌ی جوایزی مثل اسکار، امی یا گلدن گلوب شده‌اند. نت‌فلیکس هم‌چنین برای تولید محتوا به دنبال افراد بزرگ صنعت سرگرمی می‌رود. همین موضوع یکی از دلایل اصلی بالا رفتن هزینه‌های نت‌فلیکس است. برای مثال «دیوید لترمن» که یک تاک‌شو جدید برای نت‌فلیکس ساخته، به ازای هر قسمت ۲ میلیون دلار دریافت می‌کند.
 
شرکت نت‌فلیکس مثل بسیار از استارتاپ‌های جدید حوزه‌ی تکنولوژی، هنوز به سوددهی نرسیده است و این همه برنامه ریزی و صرف هزینه، در راستای اهداف بلند مدت این شرکت هستند. نت‌فلیکس تمام درآمد ۱۴ میلیارد دلاری خود را مستقیما برای ساخت محتوا هزینه کرده است و در حال حاضر هم ۸.۵ میلیارد دلار بدهی دارد. اکونومیست می‌گوید که ممکن است تا سال ۲۰۲۰ هزینه‌ی سالانه‌ی تولید محتوا در نت‌فلیکس به ۲۲.۵ میلیارد دلار برسد. این رقم، نت‌فلیکس را بارها بالاتر از شرکت‌های صنعت سرگرمی ایالات متحده، و نهایتا دنیا، قرار می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.