با توجه به گذشت بیش از هفتماهه از توقف نماد معاملاتی شرکت داده گستر عصر نوین «هایوب»، امروز سازمان بورس اوراق بهادار اطلاعیهای را منتشر کرد.
یکی از ابهاماتی که در این اطلاعرسانی مطرح شده، عدم موضعگیری در خصوص شناسایی نادرست درآمد و بهای تمامشده قراردادهای طرحهای خدمات عمومی اجباری روستایی «قراردادهای USO» در صورتهای مالی سالهای 94، 95 و 96 است.
اگرچه طبق اظهارات شرکت، قسمت اول قرارداد در خصوص تأمین پوشش شبکه بوده اما با توجه به اینکه ایجاد پوشش موردنظر در قراردادها با توجه به ابهامات ناشی از صدور الحاقیههای یک الی سه در خصوص تمدید مدتزمان تأمین خدمات این قراردادها و الحاقیههای شماره یک و دو این قرارداد و تفاوتهای زمانی در تائید انجام خدمات نهایی و تأییدیهها و نامههای مختلف مجری طرح و همچنین تعهدات موضوعبندهای 1-13 و 2-13 قراردادهای منعقده ، شناسایی درآمد در سال 94 و 95 معادل با مبالغ دریافتی منطبق با استانداردهای حسابداری نبوده است.
از سوی دیگر باید اشاره داشت که صرفنظر از ارزش املاک موصوف، که نزدیک به قیمت روز آنها میتوانسته باشد، انتقال زمینهای شخص مدیرعامل که در رهن بانک صادرات گرگان، بابت وامهای شرکت رایانه دانش گلستان در سال 93 قرار داشته با تجدید ارزیابی آنها به قیمت روز و فروش آنها به شرکت داده گستر عصر نوین که مغایر با موضوع فعالیت طبق اساسنامه است؛ در موضوع فعالیت شرکت مطابق اساسنامه وجود ندارد و سپس در وثیقه قرار دادن آنها نزد بانک صادرات به ارزشی در حدود 270 میلیارد ریال (یادداشت 14 صورتهای مالی سال 95) اقدامی تجاری و در روال عادی شرکت به نظر نمیرسد ولی حسابرس از این منظر هیچگونه برخوردی با موضوع ننموده ضمن اینکه اهداف تجاری ناشی از این معاملات با شرکت برای کارگروه مشخص نشده است.
از طرف دیگر باید اشاره داشت که با توجه به شرکتهای بسیاری زیاد ایجادشده که عموماً بهصورت متواتر یا شخص ایشان یا مدیران و کارمندان در استخدام ایشان در شرکت داده گستر عصر نوین ارتباط دارند و عدم اطلاعرسانی شفاف در این مورد در تأییدیه مدیران یا در پاسخ پرسشهای سازمان بورس اوراق بهادار، ابهام در علت ایجاد چنین شرکتهای متعددی گستردهتر میشود.
انتقالات و مبادلات متعدد با این شرکتها از طریق حساب بدهی سهامداران، آقای سید ایمان میری و فقدان اطلاعات و صورتهای مالی حسابرسی شده این شرکتها بر دامنه ابهام میافزاید ضمن آنکه سهام شرکت داده گستر عصر نوین تا تاریخ 23/11/95 بینام بوده است.
لازم به ذکر است که باید اشاره داشت هر دو زمین توسط یک کارشناس رسمی قوه قضاییه امور ثبتی، آقای حمید فرخ رحیمیان طی دو گزارش کارشناسی مجزا فاقد شماره و تاریخ ، بدون تفکیک بهای زمین و مستحدثات و سرقفلی احتمالی دکاکین و بدون اشاره به وجود یا عدم وجود تعهدات احتمالی بهطور یکجا کارشناسی شده است.
بر اساس این گزارش، پیرو اطلاعیه شفافسازی مورخ پنجم اردیبهشتماه این سازمان، توجه سهامداران شرکت «هایوب» به موارد ذیل جلب میشود:
تشریح ابهامات کمیته پذیرش
همانگونه که در اطلاعیه شفافسازی مورخ 05/02/1397 این سازمان به استحضار سهامداران محترم رسید؛ با توجه به ابهاماتی که در خصوص عملکرد شرکت در سنوات گذشته مشاهده گردید، صورتهای مالی حسابرسی شده شرکت جهت بررسی به کمیته پذیرش و نظارت بر مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال گردید. مطابق نظر آن کمیته صورتهای مالی فوق درزمینهٔ خرید لایسنس از شرکت HHB و هزینه استهلاک آن، شناسایی درآمد و بهای تمامشده قراردادهای طرح خدمات عمومی اجباری روستایی (قراردادهای USO)، افشای ناقص معاملات با اشخاص وابسته و معاملات مشمول ماده 129 اصلاحیه قانون تجارت، خرید تجهیزات(Enodeb) و فروش آن به شرکت رایانه دانش گلستان و… دارای ابهاماتی بوده است که مطابق با بند پ ماده 11 دستورالعمل مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار، جهت رسیدگی و اظهارنظر طی نامه شماره 30961/122 مورخ 05/11/1396 (پیوست 1) به جامعه حسابداران رسمی ایران ارجاع گردید.
نظر جامعه حسابداران
جامعه حسابداران رسمی ایران طی نامه شماره 198050/96 مورخ 26/12/1396 (پیوست 2) پاسخنامه ارسالی این سازمان در خصوص ابهامات اطلاعات و صورتهای مالی آن شرکت را اعلام کرده ولیکن نظر به آنکه در پاسخ ارسالی جامعه حسابداران رسمی ایران اظهارنظر صریح و شفاف در خصوص نحوه شناسایی درآمدهای حاصل از قراردادهای طرح خدمات عمومی اجباری روستاییUSO1 و USO2صورت نگرفته بود، این موضوع مجدداً طی نامه شماره 33497/122 مورخ 18/01/1397 (پیوست 3) از جامعه حسابداران رسمی ایران استعلام گردید و پاسخ آن طی نامه شماره 199445/97 مورخ 03/02/1397 (پیوست 4) به این سازمان اعلامشده که مطابق آن "در راستای اجرای استانداردهای حسابداری درآمد عملیاتی، شناخت درآمد مرتبط با قراردادهای USO1 و USO2 پس از شروع دورهی 10 ساله ارائه خدمات موضوع قراردادها و متناسب با ایفای تعهدات و رعایت سایر شرایط مندرج در استاندارد مذکور، قابلشناسایی خواهد بود."
صدور رأی بدوی در خصوص گزارشهای ابتدایی
با توجه به موارد فوق و بررسیهای صورت گرفته، گزارشهای تخلفات صورت گرفته در خصوص نحوه ثبت حسابها و نقض سایر موارد قانونی در دو نوبت به معاونت حقوقی این سازمان ارسال گردید که نتایج گزارشهای فوق منجر به صدور رأی بدوی در خصوص گزارش اول گردید و گزارش دوم در حال رسیدگی است.
حذف حسابرس از لیست حسابرسان معتمد سازمان
پس از دریافت نظر جامعه حسابداران رسمی ایران که حاکی از عدم موضعگیری صحیح حسابرس مستقل شرکت نسبت به رعایت استانداردهای حسابداری در صورتهای مالی سالهای مالی منتهی به 29/12/1394 و 30/12/1395 و دوره 6 ماهه منتهی به 31/06/1396 و کامل نبودن رسیدگیهای صورت گرفته توسط حسابرس مستقل؛ مطابق با مصوبه کمیته پذیرش و نظارت بر مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان، موسسه حسابرسی اندیشمند تدبیر از لیست حسابرسان معتمد سازمان حذف گردید و این موضوع طی نامه شماره 34132/122 مورخ 08/02/1397 به موسسه حسابرسی اندیشمند تدبیر ابلاغ شد و بر امکان ایفای تعهدات قبلی موسسه توسط سایر شرکای معتمد آن موسسه تأکید گردید.
شناسایی درآمدها تا پایان اردیبهشت سال جاری
متعاقب ارسال ابهامات اعلامی توسط جامعه حسابداران رسمی به شرکت جهت اصلاح حسابها و در راستای پیگیریهای صورت گرفته از شرکت، جلسهای در تاریخ 16/02/1397 برگزار شد و مقرر شد که پس از بررسی مجدد پرونده شرکت، ارائه گزارشهای کارشناس رسمی دادگستری و اخذ تأییدیه لازم متناسب با قرارداد از کارفرما؛ نظر کارگروه کنترل کیفیت در خصوص شناسایی درآمد، حداکثر تا پایان اردیبهشتماه 1397 اعلام گردد که متعاقب آن طی نامه شماره 201141/97 مورخ 30/02/1397 (پیوست 5) پاسخ تکمیلی جامعه حسابداران رسمی به این سازمان ارائه گردید.
اصرار به صورتهای مالی گذشته
شرکت داده گستر عصر نوین در تاریخ 09/03/1397 صورتهای مالی حسابرسی نشده سال مالی منتهی به 29/12/1396 خود را در سامانه کدال منتشر کرد که صورتهای مالی فوق بدون تغییر و با اصرار بر روش گذشته شناسایی درآمدها و هزینه استهلاک ارائهشده است. با توجه به اعلام عدم صحت نحوه عمل شرکت در خصوص موضوعات فوق در سنوات گذشته توسط جامعه حسابداران رسمی ایران و نظر به اصرار شرکت مبنی بر عدم صراحت نظریه جامعه در اصلاح حسابها، مجدداً طی نامه 35454/122 مورخ 13/03/1397 (پیوست 6) از جامعه حسابداران رسمی ایران درخواست گردید که در خصوص نحوه عمل شرکت در شناسایی درآمدهای مرتبط با قراردادهای USO و هزینه استهلاک لایسنس خریداریشده از شرکت HHB اظهارنظر صریح نماید.
تهیه صورتهای مالی حسابرسی شده
جامعه حسابداران رسمی ایران در تاریخ 22/03/1397 طی نامه شماره 202549/97 (پیوست 7) اعلام کرد که نظر خود را طی نامههای مورخ 26/12/1396 و 03/02/1397 به این سازمان ارسال و در خصوص حسابهای سال مالی منتهی به 29/12/1396 پس از تهیه صورتهای مالی حسابرسی شده و بررسی آن در کمیته پذیرش و نظارت بر مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان نسبت به بررسی صورتهای مالی فوق اقدام خواهد نمود.
نحوه شناسایی درآمدهای قرارداد USO
با توجه به دریافت نامه مندرج در بند فوق، این سازمان طی نامه شماره 35907/122 مورخ 30/03/1397 (پیوست 8) از جامعه حسابداران رسمی ایران درخواست شد که با توجه به نظرات ارائهشده در نامههای قبلی، نظر آن جامعه راجع به نحوه شناسایی درآمدهای مرتبط با قراردادهای USO جهت اعمال تعدیلات لازم در صورتهای مالی شرکت به حسابرس مستقل شرکت ابلاغ گردد.
از اختصاص سهام به یک بازار گردان تا جبران ضرر و زیان سهامداران
با توجه به ارجاع موضوع بررسی آخرین وضعیت نماد معاملاتی "هایوب" توسط شورای عالی بورس به کمیسیون تخصصی، مطابق با مصوبه مورخ 11/04/1397 کمیسیون فوق مقرر گردید نظر به مخاطرات ناشی از طبیعت ابهامات مطرحشده و در راستای اقدامات پیشگیرانه، هیئتمدیره سازمان در اجرای بند 8 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران اقدامات زیر را به عمل آورد :
– اختصاص 10 درصد از سهام آن شرکت توسط سهامدار عمده به یک بازار گردان مستقل جهت جلوگیری از نوسانات نامتعارف قیمت سهام
– توثیق باقیمانده سهام سهامدار عمده و سایر سهامداران وابسته (پیرو اعلام موافقت قبلی سهامدار عمده طی نامه شماره 18824/96 مورخ 14/12/1396 – پیوست 9) در جهت تضمین جبران ضرر و زیان احتمالی آتی سهامداران
– ممنوعیت انجام هر نوع معامله خارج از بازار گردانی توسط سهامدار عمده تا اطلاع ثانوی
– بازگشایی نماد معاملاتی شرکت باحالت معامله تحت احتیاط و با محدودیت دامنه نوسان، پس از انجام تکالیف فوق و انتشار صورتهای مالی حسابرسی شده و برگزاری مجمع
شایانذکر است که موارد فوق طی نامه شماره 60347/121 مورخ 20/04/1397 جهت اجرا به بورس اوراق بهادار تهران ابلاغشده است.
دعوتهای مکرر برای برگزاری مجمع
شرکت داده گستر عصر نوین در تاریخ 17/04/1397 با انتشار آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی منتهی به 29/12/1396 صاحبان سهام، تاریخ برگزاری مجمع را 28/04/1397 اعلام کرد لیکن موسسه حسابرسی اندیشمند تدبیر (حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت) طی نامههای شماره 0426-97 و 0435-97 مورخ 25/04/1397و 26/04/1397 (پیوست 10) اعلام نمود به دلیل تأخیر شرکت در ارائه صورتهای مالی تلفیقی گروه برای سال مالی منتهی به 29/12/1396، نیاز به زمان کافی جهت بررسی و اظهارنظر نسبت به صورتهای مالی موصوف دارد و گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت داده گستر عصر نوین برای سال مالی 1396 در تاریخ 10/05/1397 صادر خواهد شد. بر این اساس شرکت در تاریخ 27/04/1397 اطلاعیه لغو آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی مورخ 28/04/1397 را در سامانه کدال منتشر کرد و طی آگهی دعوت مجدد از سهامداران دعوت شد تا در تاریخ 16/05/1397 در مجمع عمومی عادی سالیانه حضور یابند.
درخواست مقام قضایی برای حسابرسی ویژه از قراردادهای USO و FWA
مطابق الزام مقام قضایی به سازمان بورس مبنی بر انجام حسابرسی ویژه توسط سازمان حسابرسی قبل از بازگشایی نماد معاملاتی، این سازمان بلافاصله (در تاریخ 28/04/1397) از سازمان حسابرسی درخواست کرده تا نسبت به انجام حسابرسی ویژه با همکاری نهادهای نظارتی و با تأکید بر بررسی ایفای تعهدات و صحت نحوه عمل در قراردادهای USO و FWA و صحت طبقهبندی و استهلاک داراییهای ثابت مرتبط با پروژههای فوق و سرفصل پیشپرداختهای سرمایهای اقدام نماید و از شرکت درخواست شد اقدامات لازم را در این خصوص به عمل آورد.
بررسی مجدد درآمدهای مربوط به قراردادها
صورتهای مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 29/12/1396 شرکت در تاریخ 10/05/1397 در سامانه کدال منتشر گردید. مطابق بند 12 گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی؛ "طبق رویه شناسایی درآمد شرکت اصلی (موضوع یادداشت توضیحی 9-2) طی سالهای مالی 1394 الی 1396 و با توجه به ایفای تعهدات شرکت، دریافت تأییدیه کارفرما و بررسی مجدد اطلاعات تکمیلی، شناسایی درآمد مربوط به قراردادهایUSO (خدمات عمومی اجباری روستایی) و الحاقات آن، در انطباق با بند 21 استاندارد حسابداری شماره 3، صورت پذیرفته است. درحالیکه با توجه به پذیرش شرکت در تاریخ 28 مردادماه 1396 در بورس اوراق بهادار، آن سازمان شناسایی درآمد و هزینههای مرتبط با قراردادهای مذکور را در انطباق با بند 25 استاندارد حسابداری شماره 3 اعلام نموده است که در صورت اجرای آن، شرکت متحمل زیان قابلتوجهی خواهد شد. بنابراین "در تنظیم حساب عملکرد و حساب سود و زیان و ترازنامه شرکت باید همان شکل و روشهای ارزیابی سال مالی قبل از آنکه بهکاررفته است، رعایت شود. باوجوداین درصورتیکه تغییری در شکل و روشهای ارزیابی سال قبل از آن موردنظر باشد باید اسناد مذکور به هردو شکل و هر دو روش ارزیابی تنظیم گردد تا مجمع عمومی صاحبان سهام باملاحظه آنها و با توجه به گزارش هیات مدیره و بازرسان نسبت به تغییرات پیشنهادی تصمیم بگیرد."
ماندهحساب شرکت
مزید استحضار؛ خلاصه وضعیت ماندهحساب پیشپرداختهای سرمایهای در سالهای اخیر مطابق با صورتهای مالی حسابرسی شده شرکت به شرح زیر است:
عدم اطلاعرسانی از آخرین وضعیت سهام
مزید استحضار؛ آخرین وضعیت خرید سهام شرکتهای گروه پارسان لین تاکنون توسط شرکت اطلاعرسانی نگردیده است.
طرح بازگشایی مجدد نماد
با توجه به توضیحات مندرج دربندهای 9 و 11 فوق و ضرورت تهیه گزارش حسابرسی ویژه (موضوعبند 11 این اطلاعیه) این سازمان اقدام به پیگیری مستمر موضوع از شرکت و مراجع ذیصلاح کرده و ضمن تأکید بر سرعت در رسیدگی بهمنظور تسریع در بازگشایی نماد معاملاتی، این موضوع را در اولین جلسه شورای عالی بورس مطرح خواهد کرد و لذا؛ زمان و نحوه بازگشایی نماد معاملاتی شرکت متعاقباً و پس از دریافت نظرات مراجع ذیصلاح به استحضار سهامداران محترم خواهد رسید.
اجرای ماده 42، 43 و 47 قانون بازار اوراق بهادار
توجه استفادهکنندگان محترم را به موارد زیر جلب مینماید:
– ماده 42 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران : "ناشر" اوراق بهادار موظف است صورتهای مالی را طبق مقررات قانونی، استانداردهای حسابداری و گزارش دهی مالی و آییننامهها و دستورالعملهای اجرایی که توسط "سازمان" ابلاغ میشود، تهیه کند.
– ماده 43 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران : "ناشر،" "شرکت تأمین سرمایه،" حسابرس و "ارزشیابان" و مشاوران حقوقی ناشر، مسئول جبران خسارات وارده به سرمایهگذارانی هستند که در اثر قصور، تقصیر، تخلف و یا به دلیل ارائه اطلاعات ناقص و خلاف واقع در عرضه اولیه که ناشی از فعل یا ترک فعل آنها باشد، متضرر گردیدهاند.
– ماده 47 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران : اشخاصی که اطلاعات خلاف واقع یا مستندات جعلی را به "سازمان" و یا "بورس" ارائه نمایند یا تصدیق کنند و یا اطلاعات، اسناد و یا مدارک جعلی را در تهیه گزارشهای موضوع این قانون مورداستفاده قرار دهند، حسب مورد به مجازات مقرر در قانون مجازات اسلامی مصوب 6/3/1375 محکوم خواهند شد.