چرا بخش موبایل سونی به این حال و روز افتاده است؟
شاید سامسونگ از وضعیت فروش گلکسی اس ۹ راضی نباشد، اما موقعیت این شرکت بههیچعنوان به وخیمی بخش موبایل سونی نیست. جدیدترین گزارش مالی سونی نشان میدهد که وقتی مدیران یک شرکت درکی از پیچوخمهای صنعت موبایل نداشته باشند، چه اتفاقی رخ میدهد.
طبق این گزارش، سونی در سهماهه منتهی به ژوئیه ۲۰۱۸، موفق به فروش تنها دو میلیون گوشی هوشمند شده است که ۱.۴ میلیون کمتر از مدت مشابه در سال گذشته است. این یعنی در عرض یک سال، فروش گوشیهای سونی تقریبا نصف شده است.
در جواب این عملکرد بسیار ضعیف، مدیران این شرکت اعلام کردند که انتظار فروش ۱۰ میلیون گوشی در سال ۲۰۱۸ را به فروش ۹ میلیون گوشی کاهش دادهاند. بهعنوان مقایسه، با توجه به گزارشهای افشا شده باید بگوییم که سامسونگ در سهماهه دوم سال ۲۰۱۸ موفق به فروش ۹ میلیون گوشی گلکسی اس ۹ شده است. تازه این آمار فروش فقط برای یکچهارم سال و فقط برای یک گوشی است.
بخش موبایل سونی گوشیهای مختلفی را عرضه کرده که با قیمتهای مختلف در سرتاسر جهان به فروش میرسد، اما این شرکت در زمینه حضور فعال در بازارهای مختلف عملکرد چندان خوبی ندارد. در چنین وضعیتی، آیا دیگر امیدی به بهبود بخش موبایل سونی نیست یا اینکه با اتخاذ استراتژیهای جدید میتواند خود را از مهلکه نجات دهد؟
مشکلات قیمتگذاری و سرعت پایین نوآوری
علیرغم عملکرد مالی ضعیف، بخش موبایل سونی در سال ۲۰۱۸ حسابی مشغول بوده است. در نمایشگاه CES 2018، این شرکت سه گوشی میانرده به نامهای اکسپریا XA2، XA2 Ultra و اکسپریا L2 معرفی کرد و در نمایشگاه MWC هم از دو گوشی پرچمداراکسپریا XZ2 و XZ2 کامپکت پردهبرداری شد. این گوشیها هیچ مشکل اساسیای ندارند و حتی در نقد و بررسیهای انجامشده، امتیازات خوبی از طرف کارشناسان دریافت کردهاند.
بنابراین، مشکل اصلی این شرکت چیست؟ برای یافتن یکی از دلایل اصلی این مشکلات لازم نیست خیلی به عقب برگردیم و کافی است به اذعان مدیران این شرکت در ماه مه نگاهی بیندازیم. طبق گفتههای این مدیران، یکی از دلایل فروش پایین گوشیهای سونی به سرعت پایین نوآوریهای بخش موبایل سونی برمیگردد. مشخصا، گفته شده که طولانی بودن مراحل طراحی و توسعه، باعث شده که این گوشیها همواره چند گام از جدیدترین ترندهای روز عقبتر باشند. یکی از مثالهای بارز این موضوع، بهرهگیری بیشتر گوشیها از صفحهنمایشهایی با نسبت تصویر ۱۸:۹ است. روزبهروز به گوشیهای مجهز به این مشخصه افزوده میشد و سونی تازه ماهها بعد با معرفی اکسپریا XZ2 و XZ2 کامپکت به این ترند پیوست.
همچنین در سال جاری، بخش موبایل سونی گامهای غلطی برداشت که نشان میدهد مدیران این شرکت تصور روشنی از انتظارات مشتریان خود ندارند. اول از همه باید به مشکلات قیمتگذاری اشاره کنیم. سونی اخیرا گوشی هزار دلاری اکسپریا XZ2 پریمیوم را معرفی کرده که به غیر از بهرهگیری از صفحهنمایش ۴K، ویژگی شاخص دیگری ندارد. صفحهنمایش آن از نسبت تصویر ۱۶:۹ بهره میبرد و در اطراف آن حاشیههای بزرگی وجود دارد. در کل به نظر میرسد مدیران بخش موبایل سونی فکر میکنند صرف وجود یک صفحهنمایش ۴K دلیل کافی برای هزینه کردن چنین مبلغ هنگفتی بهحساب میآید.
مورد بعدی گوشی اکسپریا XZ2 است که در نقد و بررسیها به ویژگیهای قابل توجه این گوشی از جمله کیفیت صدای عالی و صفحهنمایش فوقالعاده آن اشاره شده است. قیمت ۸۰۰ دلاری آن برای کاربران آمریکایی هم نسبتا زیاد است ولی همین گوشی در هند با قیمت ۱۰۶۲ دلار عرضه شده است. دلیل این کار چیست؟ در مورد گوشی اکسپریا XZ2 کامپکت ۶۰۰ دلاری هم باید بگوییم که غیر از اندازه کوچک، ویژگی مهم دیگری ندارد و بسیاری از گوشیها با قیمت کمتر از این گوشی، از چنین مشخصات یا حتی بهتر از آن بهره میبرند.
حتی گوشی اکسپریا XA2 اولترا در هنگام عرضه قیمتی مشابه با گوشیهای قدرتمند وانپلاس ۵T و آنر ویو ۱۰ داشت که با قیمتی کمتر از مشخصههای بهتری بهره میبردند. یکی از مهمترین مشکلات گوشیهای سونی، قیمتگذاری آنهاست و عدم همکاری با اپراتورهای آمریکایی و کمبود تبلیغات باعث شده که بسیاری از کاربران اصلا متوجه حضور این گوشیها نشوند.
به غیر از موارد ذکر شده، سونی از استراتژی تهاجمی برای حضور فعال در صنعت موبایل بهره نمیبرد و به همین خاطر گوشیهای این شرکت در کنار دیگر رقبا اصلا به چشم نمیآیند.
هنوز هم جای امیدواری هست
بعد از اشاره به نقاط ضعف بخش موبایل سونی، بهتر است که به تعدادی از نقاط قوت گوشیهای این شرکت بپردازیم. بهعنوان مثال باید به طراحی جذاب و پر زرقوبرق جدیدترین پرچمداران این شرکت اشاره کنیم و در ضمن باید بگوییم که فارغ از بحث قیمتگذاری، این گوشیها در مقابل رقبا حرفهای زیادی برای گفتن دارند. در ضمن یکی از نقاط قوت گوشیهای سونی، همواره دوربین آنها بوده و در این زمینه شاهد عملکرد قابل توجهی بودهایم. اخیرا این شرکت از سنسور دوربین ۴۸ مگاپیکسلی پردهبرداری کرد که روانهی گوشیهای هوشمند سال ۲۰۱۹ این شرکت خواهد شد.
موارد مربوط به نرمافزار را هم نباید از قلم بیندازیم. به غیر از گوشیهای پیکسل، اکسپریا XZ2 از معدود گوشیهای اندرویدی بود که از نسخههای بتا اندروید P پشتیبانی میکرد. این نشان میدهد که سونی توجه زیادی نسبت به نرمافزار نشان داده و دیگر شرکتها هم باید در این راستا حرکت کنند.
بخش موبایل سونی پتانسیل خوبی برای حضور فعال در صنعت گوشیهای هوشمند دارد. این یک شرکت جدید نیست و از این مهمتر، درآمد اصلی آن وابسته به این بخش از شرکت نیست. سونی بهتر است که دست به ریسک بزند و دیگر محتاطانه عمل نکند. با این کار حداقل خریداران میدانند که در ازای پرداخت پول بیشتری، به ویژگیهای نوآورانه و جذابی دسترسی دارند. در دورانی که همه شرکتها به ساخت گوشیهای گیمینگ روی آوردهاند، سونی هم با ترکیب برندهای پلیاستیشن و اکسپریا میتواند یک گوشی گیمینگ جذاب را روانهی بازار کند.
گوشیهای سونی قدمت زیادی دارند و بخش موبایل سونی یک برند قدیمی و محبوب بهحساب میآید. به همین خاطر امیدواریم مدیران این شرکت هرچه زودتر استراتژیهای تهاجمیتری را برای بهبود وضعیت این گوشیها اتخاذ کنند. اگر سونی قیمت گوشیهای خود را کاهش دهد، سریعتر از ترندهای روز بهره ببرد و نوآوریهای جذابی را عملی کند، شاید کاربران دوباره به گوشیهای این برند توجه نشان بدهند و بخش موبایل سونی هم از این حال و روز وخیم بیرون بیاید.
منبع: Android Authority