دو شرکت اسنپ و تپسی در نشست مشترکی در محل اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی، به لایحه جدید وزارت کشور که فعالیت شرکتهای حمل و نقل را به شهرداری محول میکند، اعتراض کردند.
در آغاز جلسه رضا الفت نسب، دبیر اتحادیه کشوری کسبوکارهای اینترنتی با اشاره به تاریخچه این اتحادیه گفت: طبق قانون هر کسب و کار مجازی که کالا و خدمات عرضه میکند، مشمول قانون نظام صنفی میشود. به این ترتیب، کل تعداد مجوزهای صادر شده از سوی این اتحادیه برای کسب و کارهای مجازی بالغ بر ۶۵۰ فقره بوده که ۶۰ مورد آن مربوط به حوزه حمل و نقل هوشمند است. وی با اشاره با مخالفت صریح این اتحادیه با لایحه وزارت کشور و پیامدهای آن در محدودیتسازی تاکسیهای اینترنتی بیان کرد: نخستین دلیل مخالفت با لایحه اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، از بین بردن مزیت رقابتی تاکسیهای اینترنتی با دخالت در فرآیند قیمتگذاری است. در وهله دوم، در توانایی نهادهایی مانند شهرداری با رویکرد سنتی برای نظارت بر کسب و کارهای مانند تاکسیهای آنلاین ابهام وجود دارد. وی اضافه کرد: دلیل دیگر به وجود شائبه رقابت برمیگردد، به دلیل اینکه تاکسیرانی بهعنوان یکی از رقیبان تاکسییابهای آنلاین زیرمجموعه شهرداری به شمار میرود و از اینرو فضای رقابت تحت الشعاع تصمیمگیریهای شهرداری قرار میگیرد.
در نهایت اینکه مفاد لایحه مذکور با فرآیند تسهیل صدور مجوز و بهبود فضای کسب و کار کشور مغایرت دارد. وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره دعوت نشدن نمایندهای از سوی شهرداری مانند مدیرعامل کارپینو گفت: کارپینو در حالی خدمات حمل و نقل هوشمند را ارائه میدهد که تاکنون درخواستی برای اخذ مجوز از اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی نداشته و تاکنون به این اتحادیه مراجعه نکرده است. در ادامه این نشست، میلاد منشیپور، مدیرعامل شرکت تپسی با اشاره به محدودیتهای پیش آمده برای فعالیت تاکسییابهای آنلاین در سایر شهرها گفت: چالش اصلی نهادهای نظارتی با تاکسییابهای اینترنتی عموما به این موضوع برمیگردد که چرا این استارتآپها باعث اختلال در فعالیت تاکسیها شدهاند.
دوم اینکه چرا قیمتگذاریها را به گونهای تغییر دادهاند که مردم دیگر سراغ آژانسها یا تاکسیها نمیروند و در نهایت اینکه چرا این شرکتها با این سرعت رشد کردهاند. وی افزود: بارها به مدل قیمتگذاری این شرکتها اعتراض شده و آن را تهاجمی ارزیابی کرده است در حالی که این قیمتها باعث افزایش بهرهوری شده و هر بار این اعتراضها از سوی شورای رقابت رد شده است. منشی پور اشاره کرد: شرکتهای تاکسییاب مشکلی با نظارت ندارند، اما صدور مجوز از سوی شهرداری را نمیپذیرند. به اعتقاد وی، شهرداری با تغییر مدل کسبوکار ما عملا ما را ناکارآمد خواهد کرد. ژوبین علاقهبند مدیر استراتژی گروه اینترنت ایران که صاحب استارتآپهایی چون اسنپ است نیز گفت: امروزه با اسنپ و تپسی یک میلیون و ۶۰۰ هزار سفر در روز انجام میشود. ما میتوانیم گزارش سفرهایمان را به شهرداری بدهیم تا آنها با کمک این آمار کیفیت زندگی شهری را بهبود بدهند اما زیر نظر آنها نمیرویم. به گفته علاقه بند ۱۸۶ فرصت شغلی باز امروز در اسنپ وجود دارد که نیاز داریم افرادی را استخدام کنیم. در این شرایط اقتصادی تاکسیهای اینترنتی اشتغال زایی خوبی ایجاد کردهاند و زیر نظر شهرداری رفتن ما را نابود خواهد کرد. گفته میشود جلسه دوم کمیسیون زیربنایی برای بررسی لایحه وزارت کشور قرار است امروز برگزار شود.