مدیر عامل سابق بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: هند و برزیل فعالیت در صنعت فناوری اطلاعات را همزمان با ایران شروع کردند و اکنون صنعت IT پردرآمدترین صنعت این کشورها است و حتی هند چند برابر درآمد نفتی ایران از نرمافزار درآمد دارد.
بهروز مینایی دانشیار دانشگاه علم و صنعت در نشست رسانهای شنبههای انقلاب برای بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی، اظهار داشت: سیستم عامل ملی و دیتابیس ملی از ضروریاتی است که کمتر به آن پرداختهایم؛ همچنین در فارسی کردن فضای وب اگرچه شورای عالی اطلاعرسانی فعالیتهایی انجام داد، اما ادامه پیدا نکرد.
وی موضوع پیامرسانهای بومی را مقوله دیگری دانست که باید با جدیت به آن پرداخته شود که نقصهایی در این زمینه وجود دارد.
مینایی یادآور شد: وقتی به تجربه هند و برزیل نگاه میکنیم، صنعت فناوری اطلاعات به عنوان صنعت مستقل همزمان و حتی بعد از ما شروع کردند و حالا به عنوان پردرآمدترین صنایع این کشورها به خصوص در حوزه نرمافزاری مطرح اند و هند چندین برابر درآمد نفتی ما از حوزه نرمافزار کسب درآمد می کند.
مینایی با اشاره به ایجاد نهضت نرمافزاری تولید بازیهای رایانهای همزمان با تشکیل بنیاد ملی بازیهای رایانهای از سال ۶۹، گفت: دو سال بعد از تشکیل این بنیاد، در سال ۷۱ به یکی از بزرگترین تولیدکنندههای منطقه تبدیل شدیم و بعد از سال ۹۳ که بازی های موبایلی رونق گرفت، در حوزه تولید بازی هم توانستیم حرف برای گفتن داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از رقبای ما به بومیسازی بازیهای خارجی و بازی های متکی بر موتورهای خارجی اتکا دارند، ادامه داد: سال ۸۸ که اولین بازی بزرگ ما با عنوان میرمهنا و گرشاسب تولید شد، هم بازی بومی بود و هم براساس موتورهای بومی انجام گرفت.
وی یادآور شد: در تولید موتور بازی که بسیار سخت است توانستیم موفقیتهایی کسب کنیم که البته بعدا مورد حمایت قرار نگرفت.
وی با تأکید بر اینکه باید در حوزه تولید کنسول سرمایهگذاری کنیم، گفت: گرچه این کار بسیار سخت است و مانند خط تولید هواپیما به نظر میرسد، اما حوزهای است که باید به آن ورود کنیم.
وی همچنین به اشتغالزایی تولید بازی اشاره کرد و گفت: ۲ هزار نفر به طور مستقیم در این صنعت فعالند و محصولاتی دارند که قابل توجه است.
وی گفت: نقطه چالشی ما این است که صاحبان محتوا نیز باید دغدغه داشته باشند، گرچه از لحاظ فنی و مهندسی کم نداریم، اما در مدیریت فرهنگی هنوز ضعفهایی داریم و در این حوزه کسانی که در حوزه محتوا فعالیت میکنند، به میدان نیامدند و جوشش بینرشتهای شکل نگرفته است.
وی بر لزوم سرمایهگذاری روی شتابدهندههای عرضه تأکید کرد.
*یک فعال در حوزه پویانمایی: توانایی شبیهسازی جنگهای شهری با استفاده از واقعیت مجازی
در ادامه این نشست، محمد مهدی جعفری، از فعالان حوزه پویانمایی با اشاره به اینکه در حوزه انیمیشن و پویانمایی در سه دهه اخیر اتفاقات خاص و منحصر به فردی رخ داد، گفت: حالا خانوادهها با خیال راحت میتوانند کودکان خود را به تماشای پویانماییهای ساخت ایران ببرند.
وی با اشاره به سبکهای مختلف در تولید انیمیشن، گفت: حالا در دنیا کسب ایرانی هم حرف برای گفتن دارد و نمونه آن شکرستان است که به عنوان انیمیشن ایرانی شناخته میشود.
وی یکی دیگر از مهمترین دستاوردهای این حوزه در آستانه چهل سالگی انقلاب را شبیهسازی جنگهای شهری با استفاده از واقعیت مجازی و بهرهگیری از پلتفرمهای بومی معرفی کرد که به زودی شاهد خروجی آن خواهیم بود.