رویداد شناسایی و توانمندسازی کسب وکارهای فضاپایه با عنوان «نوآوردگاه فضایی ایران»، همزمان با هفته جهانی فضا، برگزار میشود.
به گزارش سازمان فضایی ایران، نوآوردگاه فضایی ایران ۱۵ تا ۱۸ مهرماه همزمان با هفته جهانی فضا برگزار می شود و تاریخ پیش رویداد (سرنخ) آن نیز ۲۱ شهریورماه است.
« نوآوردگاه » رویدادی آموزشی – عملی است که به کارآفرینان جوان آموزش می دهد که چگونه می توانند بر پایه ایده های نوآورانه خود، کسب و کاری راه بیاندازند و آن را توسعه دهند. در این رویداد به صورت خیلی ساده و قابل فهم، چالش ها و مراحل راه اندازی یک کسب و کار جدید در حوزه فناوری و روند توسعه و تجاری سازی یک محصول کاربردی مبتنی بر ایده فناورانه، شبیه سازی شده است.
براین اساس نوآوردگاه فضایی رویدادی است که حلقه ارتباطی بین صاحبان صنایع، سرمایه گذاران و صاحبان ایده فراهم می کند تا صاحبان ایده، ایده هایشان را به چالش بکشند و از آنها کسب و کار بسازند. در این رویداد سازمان فضایی کمک می کند تا ایده های خلاقانه در این بخش تحقق یافته و کسب وکارهای موفق راه اندازی شود.
همچنین در این رویداد تیم ها یاد می گیرند چگونه وارد دنیای کارآفرینی شوند، ایدههایشان را امکان سنجی کنند، مدل کسب و کارشان را طراحی کنند، طرح تجاری کسب و کارشان را تدوین کنند و همه این موارد را چگونه در مقابل سرمایه گذار ارائه دهند.
متقاضیان ابتدا باید در پیش رویداد (سرنخ) که ۲۱ شهریور برگزار می شود، بصورت تیمی یا انفرادی ثبت نام کنند. پس از برگزاری پیش رویداد، فرصت تیم سازی (و یا تکمیل تیم) و ایده پردازی تا قبل از رویداد نوآوردگاه وجود دارد تا با آمادگی کامل بصورت تیم/ ایده در رویداد اصلی حضور پیدا کنند.
مهمترین اهداف و دستاوردهای این برنامه به شرح زیر است:
– بستری برای تعامل با استارتاپ ها بر اساس مدل نوآوری باز برای سازمان فضایی ایران
– راه اندازی کسب و کار نوپا بر مبنای داده های فضاپایه و فناوریهای توسعه یافته در صنایع فضایی کشور
– شناسایی تیم/ایدههای با پتانسیل بالا و سرمایه گذاری برای توسعه کسب و کار های نوپا
– برگزاری رویدادهای ایده پردازی، شبکه سازی و شناسایی فرصتهای کارآفرینی در حوزه فضایی
– استفاده از مربیان توسعه کسب و کار برای هدایت هدفمند ایده های افراد خلاق
– استفاده از مشاوره در زمینه های مختلف توسعه محصول، تجاری سازی، حقوقی و مالی و …
– برگزاری چالشهای فناورانه حول فناوریهای منتخب و آماده ورود به بازار
– زمینه سازی برای تاسیس مرکز نوآوری و شتابدهی فضایی زیر نظر سازمان فضایی
سازمان فضایی ایران در این باره اعلام کرد: سازمانهای فضایی پیشرو در دنیا مانند NASA و ESA نیز طی حرکتی ابتکاری در راستای سیاستهای تجاری سازی نوآوریهای خود اقدام به راه اندازی برنامه های تعامل با استارتاپها کرده اند.
این برنامه ها با هدف تشویق و ترغیب جوانان علاقمند به کارآفرینی در حوزه فضایی با استفاده از داده های فضاپایه و فناوریهای توسعه یافته در سازمان فضایی و همکاران تابعه برای توسعه کسب و کارهای نوپای غیرفضایی شروع به کار کرده است.
اصطلاح «استارتاپ» به تیمهای جوان چابک و روبه رشدی اطلاق میشود که با داشتن ایده های فناورانه به دنبال راه اندازی کسب وکار خصوصی در قالب شرکتهای نوپا هستند.
در سالهای اخیر تصمیمات و سیاستهای کشور در حوزه فضایی و محدود شدن فعالیتهای فضایی به ماموریتهای کلان ملی تعریف شده در اسناد بالادستی، موجب کم رونق شدن بحث فضا و ایجاد حس ناامیدی در فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته های هوافضا و سایر رشته های فنی مهندسی شده است.
براین اساس راه اندازی برنامه تعامل با استارتاپها (ISA Startup Program) زیر نظر سازمان فضایی ایران علاوه بر ایجاد تحرک و امید در بین دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته و ایجاد فرصتهای کارآفرینی و اشتغال در بخش خصوصی فضایی کشور، می تواند به تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان نیز کمک کند.
خروجی این تعامل می تواند به تاسیس استارتاپها و شرکتهای دانش بنیان نوپا با قابلیت رشد سریع و جذب سرمایه در حوزه فضایی و با مدل کسب وکار و درآمدزایی مناسب برای همکاری با سازمانهای بزرگ و حتی بینالمللی منجر شود.
در این رویداد یکی از شتابدهنده های حوزه فناوریهای «های تِک» با تجربه چند ساله در شناسایی، توانمندسازی و حمایت از کسب و کارهای نوپا، بعنوان مجری برگزاری رویداد و شتابدهی تیم های برگزیده همراه سازمان فضایی و استارتاپ ها خواهد بود.