در مراسمی در مجتمع چارسو تهران شرکت فناوری اطلاعات چیستا از پروژه نقشه آنلاین «نما» رونمایی کرد.
محمد رضا فیروزآبادی مدیرعامل و مدیر تیم طراحی نقشه و مسیریاب بومی از راه اندازی نقشه و مسیریاب ایرانی رایگان نما با توانایی فنی و سرمایه انسانی داخلی خبر داد و گفت: این نقشه به دلیل منطبق بودن بر نیازهای بومی، در سرعت، دقت و کارایی از رقبای خارجی مطرح شامل گوگل مپ و ویز عملکرد بهتری دارد. علاوه بر این، در حالی که نمونه های خارجی تنها در شهرهای بزرگ کشور دقت دارند در نقشه بومی تا سطح پلاک و حتی تمامی مکان ها در شهرهای کوچک تحت پوشش قرار گرفته است.
وی گفت: تحریم ایران از سوی گوگل مپ که بسیاری مجوزها از جمله ثبت مالکیت در نقشه را به ایرانی ها نمی دهد، به نفع ما شد و اتفاقا امکان ثبت و تایید مالکیت مکان ها که از نیازهای اساسی محلی است در نقشه بومی در اختیار کاربران قرار می گیرد. از سوی دیگر پس از اینکه اخیرا گوگل قیمت خدمات خود به شرکت ها را به 10 برابر افزایش داد و همزمان نرخ دلار در ایران جهش چشمگیری را تجربه کرد، دیگر علاوه بر اینکه استفاده از خدمات گوگل برای شرکت های ایرانی پایدار نیست بلکه برای بسیاری از شرکت های ایرانی مقرون به صرفه هم نیست. این در شرایطی است که در حال حاضر داشتن نقشه و مسیریاب بومی پیش نیاز اساسی برای ارایه تمامی خدمات مکان محور به کاربر و سازمان ها در کشور است.
وی با اشاره به مشکلات امنیتی استفاده از نقشه های خارجی در خدمات مکان محور بومی، گفت: برای مثال مشکل استفاده تاکسی های اینترنتی از نرم افزار مسیریاب ویز در نحوه فعالیت ویز بود. مشکل امنیتی ویز، لوکیشن لایو بود به این معنی که ویز داده های طول و عرض جغرافیایی کاربر را در هر لحظه ذخیره و به سرور ارسال می کند؛ علاوه بر اینکه شماره سریال گوشی کاربر را نیز ذخیره می کند؛ با در اختیار داشتن شماره سریال گوشی، رسیدن به شماره موبایل و ایمیل از طریق اطلاعات دیتا بیس های دیگر امکان پذیر می شود. ویز سپس از این اطلاعات برای دیتا ماینینگ (داده کاوی) استفاده می کند. با این روش در واقع برای ویز قابل تشخیص بود که یک کاربر با شماره سریال گوشی و شماره موبایل مشخص در چه طول و عرض جغرافیایی حرکت می کند و این امکان از نظر نهادهای امنیتی مشکل دار بود.
فیروزآبادی تصریح کرد: اما در نرم افزار بومی این تدابیر امنیتی لحاظ شده و شماره سریال گوشی کاربر ذخیره نمی شود و مسیر کاربر نیز پس از مسیریابی پاک خواهد شد. علاوه بر اینکه، دیگر ملاحظات امنیتی شامل مکان های حساس نیز رعایت شده و هیچ ارگان نظامی و انتظامی در این نقشه وجود ندارد و برخلاف نقشه های خارجی روی این بخش ها امکان نمایش ماهواره ای نیز حذف شده است.
وی خاطرنشان کرد: داده های ترافیکی این نقشه بومی مطابق جدیدترین روش مرسوم در اپلیکیشن های جهانی، از سنجش سرعت حرکت کاربران بدست می آید؛ زیرا روش سنتی که براساس نصب دوربین های ترافیکی در سطح شهر بود امروز دیگر امکان پذیر نیست.
وی با تاکید بر اینکه هیچ نهاد یا ارگان دولتی در این برنامه نقش نداشته است، گفت: نه تنها هیچ حمایتی نشده ایم بلکه حتی در دولت اول آقای روحانی دستگاه های مرتبط بسیار در این موضوع کارشکنی کردند. اما امروز دید مسوولان کشور به موضوعاتی از جمله نقشه، مسیریاب و پیام رسان بومی تغییر کرده و با پذیرش این که تنها راه پخش نشدن داده های ملی و امنیتی کشور، تولید بومی است نگاه بدبینانه جای خود را به احساس نیاز داده است.
به گفته وی، در این پروژه 15 میلیارد تومان طی 6 سال هزینه شده و به شرط اینکه آنقدر خوب باشد که کاربر برنامه خارجی را ترک کند، فعالیتی است که قطعا بازده اقتصادی خواهد داشت.
این طراح نقشه و مسیریاب بومی خاطرنشان کرد: موفقیت تمامی نقشه ها به استفاده کاربران و مشارکت مردم در به روز کردن محتوا است و مهم ترین کارمان در 2 سال آینده تشویق کاربران ایرانی به استفاده از این مسیریاب با ارایه مداوم سرویس های جدید و بهبود کیفیت خواهد بود. علاوه بر اینکه کسانی که روی این پروژه کار می کنند از شرکت های مطرح دنیا مثل آمازون پیشنهاد کاری بالا دارند و با انگیزه و علاقه این پروژه را راه اندازی کرده اند. وی یادآور شد: نسخه عرضه شده نسخه آزمایشی است و در نسخه رسمی دستیار صوتی، امکان گزارش دهی ترافیکی توسط کاربر به همراه نسخه IOS عرضه خواهد شد