رگولاتوری

August 19, 2018
16:10 یکشنبه، 28ام مردادماه 1397
کد خبر: 93254

ارائه بسته‌های اینترنت ترکیبی شبانه و روزانه ازسوی اپراتورهای همراه غیرقانونی است

نسترن محسنی معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص اینکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود که ارائه‌ی بسته‌های ترکیبی شبانه و روزانه توسط اپراتورها ممنوع شده و دیگر ارائه نمی‌شوند اما هنوز این بسته‌ها ارائه می‌شود، توضیح داد: آقای [وزیر] درست فرمودند، زیرا در مقررات چیزی به عنوان تقسیم شبانه و روزانه نداریم؛ در واقع اگر تعرفه‌ای اعلام شده، برای همه‌ی ساعات شبانه‌روز یکسان است و چنین تقسیم‌بندی‌ای نداریم.
 
محسنی ادامه داد: در صورت تصویب و اجرای طرح آزادسازی تعرفه‌های اینترنت، اپراتورها می‌توانند مثلاً برای ساعاتی که پیک نیست، پیشنهادهای ارزان‌قیمت‌تری به مشترکان خود ارائه دهند که البته آن هم همانطور که قبلاً تأکید شده، به شرط آن است که رقابت دچار خدشه نشود. این موضوعی جدای از شرایط فعلی است و در حال حاضر تقسیم‌بندی شبانه و روزانه را به هیچ عنوانی در قانون نداریم. البته فروش بسته به این صورت که بخشی از حجم مخصوص شب و بخشی از آن مخصوص روز باشد، خلاف مقررات نیست بلکه باید میزان تعرفه در تمام شبانه‌روز به یک میزان باشد.
 
معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین تأکید کرد: یقیناً معاونت نظارت ما این موضوع را رصد می‌کند و اگر فروش اینترنت را بر خلاف تعرفه اعلام شده و خلاف مقررات ببیند، با آن برخورد خواهد کرد و اعمال قانون صورت می‌گیرد.
 
ما در هیچ حالتی نمی‌توانیم وابستگی به حجم را در فروش اینترنت حذف کنیم
وی در رابطه با چگونگی اجرای قانون تغییر نحوه فروش اینترنت از حجمی به سرعتی، اظهار داشت: من فکر می‌کنم در این مورد یک خلط مبحثی صورت گرفته و برای افکار عمومی سوءتفاهمی ایجاد شده است، ما در هیچ حالتی نمی‌توانیم وابستگی به حجم را حذف کنیم. من برای تبیین این موضوع یک مثال می‌زنم، به عنوان مثال فرض کنید خطی که در اختیار شما می‌گذارند، اینترنت با سرعت 10 مگابایت پرسکند به شما ارائه می‌دهد یعنی شما در ثانیه، 10 مگابایت می‌توانید حجم دریافت کنید، اگر این یک ثانیه به یک ساعت تبدیل شود، باید این عدد ده را 3600 ضرب شود و در شبانه‌روز عدد حاصل شده مجدداً در 24 ضرب می‌شود و در ماه هم به همین صورت محاسبه می‌شود. لذا این محاسبات نشان می‌دهد که مثلاً در ماه، بیشینه حجم مصرف اینترنت با سرعت 10 مگابایت پرسکند چقدر است.
 
فروش اینترنت به صورت غیرحجمی مخصوص ارتباطات ثابت است
محسنی ادامه داد: در حقیقت به هیچ عنوان نمی‌توان از حجم جدا شد و همیشه وابستگی به حجم وجود دارد اما تفاوت در سرویس‌های حجمی و غیرحجمی چیست؟ به عنوان مثال مصرف شما در ماه ده گیگابایت است، اینجا اپراتور یک پیشنهاد 30 گیگابایتی به شما می‌دهد و شما دیگر دغدغه اتمام حجم اینترنت خود را ندارید. 10 گیگابایت حداکثر حجمی است که می‌توان با آن سرعت ارائه کرد، به همین دلیل اگر 30 گیگابایت ارائه کنند، به آن حالت اینترنت نامحدود ‌گفته می‌شود. اما تصمیم جدیدی که سال گذشته در مصوبه 266 گرفته شد، این بود که ما خواستیم به ارائه‌دهندگان اینترنت ثابت اعلام کنیم که اولاً باید از ADSL به VDSL گذار کیند. اگر این این اتفاق بیفتد، سرعت‌ها بالای 20 مگابیت پرسکند می‌رود که در این صورت مشخص کردن حجم‌های پایینی که در حالت قبل بود، بی‌معنی است و شما می‌توانید حجم‌های بسیار بالاتری را پیشنهاد دهید. دغدغه محدودیت حجم در اپراتورهای موبایل ایجاد می‌شود، به این دلیل که آنها از از فرکانس استفاده می‌کنند و استفاده از BTS و فرکانس محدودیت دارد. بنابراین اپراتورهای موبایل هستند که باید مبنای فروش را حجم قرار دهند و اپراتورهای ثابت باید مستقل از حجم، فروش خود را انجام دهند.
 
معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: اگر طرح آزادسازی تعرفه‌ها تصویب و اجرا شود، خود اپراتور تصمیم می‌گیرد که اینترنت را به صورت حجمی یا غیرحجمی بفروشد و متناسب با نیاز مشتری‌های مختلف، بسته‌های متفاوتی را پیشنهاد می‌کنند، البته همانطور که قبلاً تأکید شده، نظارت رگولاتور در این زمینه وجود دارد. آن چیزی که در بالا درباره مصوبه 266 سال گذشته گفته شد، مربوط به مشترکان پرمصرف است که عموماً بر روی ارتباطات ثابت فعال هستند. برای این مشترکان در ارتباطات ثابت، عموماً سازوکار غیرحجمی و سرعتی است؛ به این معنا که گفته می‌شود که مشترک مثلاً با سرعت 8 مگابیت پرسکند، چه حجم اینترنت می‌تواند داشته باشد. در واقع با بالاتر رفتن مصرف دیتا در کشور فروشندگان اینترنت ثابت باید بدانند که فروش غیرحجمی را حتماً باید در بسته‌های فروش خود داشته باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.