برای ساماندهی و کشف جرایم و تخلفات بازار خدمات ارزش افزوده کافی است تا اپراتورها به صورت مرتب عملیات کسر اعتبار از حساب مشترکان را به ازای هر سرویس ارزش افزودهای که کاربر استفاده میکند و در زمان هر بار کسر، با ارسال نوتیفیکیشن اطلاعرسانی کنند.
یکی از چالشهای ثابت و پرشمار مشترکان سیمکارتهای هر یک از اپراتورهای تلفن همراه کشور، کسر شارژ یا اضافه شدن هزینههای ناخواسته تحت عنوان "خدمات ارزش افزوده" در فهرست هزینههای آنان است که عموما مدعی عدم اطلاع و عدم درخواست برای فعالسازی آن بودهاند.
اواخر هفته گذشته در حالی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تهیه بستر حقوقی مناسب برای پیگیری و جرمانگاری در حوزه تخلفات پیامکهای ارزش افزوده و انبوه و راههای مقابله با آنها خبر داده بود که این حوزه از مصوبه قانونی قبلی کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برخوردار است و راههای سادهای هم برای تنظیم این بازار و جلوگیری از تخلفات آن وجود دارد.
بدیهیترین گامی که میتوان به نفع مشترک خدمات ارزش افزوده و جلوگیری از تخلفات برخی از شرکتها و اپراتورها در این بازار برداشت، الزام اطلاعرسانی مرتب، منضبط و منسجم از سوی اپراتورها و شرکتهای ارائهدهنده خدمات ارزش افزوده در زمان کسر هر نوع اعتبار (شارژ) از حساب مشترکان است تا مشترک درباره سرویسهای مورد استفاده و میزان هزینهای که بابت آنها در صورتحسابش کسر میشود، مطلع باشد و به جای شوکه شدن از صورتحساب یا صفر شدن اعتبار، درباره تداوم یا لغو آنها حق انتخاب داشته باشد.
از همین رو به دنبال اقدامات وزارت ارتباطات برای ساماندهی این بازار و برای حل مسئله و کشف جرایم و تخلفات کافی است تا اپراتور به صورت مرتب عملیات کسر اعتبار از حساب مشترک را به ازای هر سرویس ارزش افزودهای که کاربر استفاده میکند و در زمان هر بار کسر، با ارسال نوتیفیکیشن (پیام اطلاعرسانی) به اطلاع وی برساند.
اقدامی ساده و کارگشا که با یادآوری مرتب و دورهای به او حق انتخاب در ادامه برخورداری از سرویس ارزش افزوده یا لغو آن را میدهد.
این درحالی است که در فروردین سال 1395 سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به راهاندازی سامانه سراسری 800 برای قطع پیامکهای تبلیغاتی و اطلاع یافتن از تعداد و نوع سرویسهای ارزش افزودهای که مشترکان عضو هستند، اقدام کرده بود.
یکی از مشکلات مردم در این زمینه وجود روشهای متفاوت در اپراتورهای تلفن همراه و وجود سیستمهای پراکنده بود که برای حل این مشکل سیستمی یکپارچه و یکنواخت طراحی شد که در همه اپراتورها عمل میکند و اپراتورها مؤظف شدند تا به آن متصل شوند.
از سوی دیگر، طبق اعلام رئیس وقت رگولاتوری در همان زمان، علت اطلاعرسانی یکپارچه از طریق سازمان تنظیم مقررات را عدم اطلاعرسانی شفاف اپراتورها درباره پیامکهای تبلیغاتی و سرویسهای ارزش افزوده به دلایل تجاری عنوان کرده بود و از همین رو رگولاتوری به عنوان یک سازمان بیطرف، اطلاعرسانی یکپارچه به مشترکان در این باره را برعهده گرفت.
این در حالی است که مسئله اطلاعرسانی به مشترک پیش از این هم در موضوع فعالسازی یک سرویس و دریافت تأیید دوباره از او برای برخورداری از یک سرویس مطرح شده بود که با دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای رعایت حقوق مشترکان، اپراتورها مؤظف شدند تا برای فعالسازی، علاوه بر تأیید اولیه، تأیید نهایی مشترک را نیز أخذ کنند.
بر همین اساس به نظر میرسد این راهکار ساده که پیش از این نیز مورد آزمون و خطا قرار گرفته بود، میتواند راهکاری ساده و در عین حال عملی برای حل مسئله جلوگیری از تخلفات ناشی از شارژ بدون اطلاع مشترک به ازای سرویس ارزش افزوده و ارائه حق انتخاب به او برای ادامه برخورداری از سرویس یا لغو آن باشد.