مدیرکل دفتر نظارت بر سرویسهای ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان این که تقریبا نیمی از درخواستهای ترابرد از آغاز این طرح موفق بوده، اعلام کرد در چهار ماه اخیر، ۹۰ درصد درخواستهای ترابرد موفق بوده است.
طرح ترابردپذیری شمارهها (MNP) در طول سالها درگیر اما و اگرهایی بود که درنهایت از سال ۱۳۹۵ اجرایی شد. به موجب این طرح، شرایطی فراهم میشود که مشترکان با حفظ شماره خود بتوانند اپراتور ارائهدهنده خدمات خود را عوض کنند. البته فرآیند ترابرد شرایط خاص خود را دارد و ممکن است برخی از درخواستهای ترابرد از سوی مشترکان با موافقت مواجه نشود.
احراز نشدن هویت مانند تطابق نداشتن مشخصات اعلامشده با مشخصات دارنده شماره، رعایت نکردن ترابرد نظیر به نظیر مانند درخواست ترابرد سیمکارت دایمی به اعتباری و برعکس، فعال نبودن سیمکارت، فعالبودن کمتر از سه ماه سیمکارت شماره مورد درخواست برای ترابرد و پرداخت نکردن به موقع صورتحساب اولیه صادر شده از اپراتور فرستنده توسط مشترک در سیمکارتهای دائمی از دلایل رد درخواست ترابرد عنوان شده است.
ثبت ۱.۵ میلیون ترابرد از ابتدا
در این راستا، سیدمحمد امامی – مدیرکل دفتر نظارت بر سرویسهای ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در گفتوگو با ایسنا درباره ترابردهای موفق از ابتدای اجرای ترابردپذیری اپراتورهای همراه اظهار کرد: از ابتدای پروژه ترابرد از یک شهریور ۱۳۹۵ تاکنون، یک میلیون و ۵۰۰ هزار ترابرد کل درخواستهایی است که به سامانه ترابرد واصل شده است.
وی ادامه داد: از این تعداد، ۷۵۶ هزار و ۱۸۷ مورد، یعنی تقریبا ۵۰.۴۱ درصد درخواستها ترابردشان موفق بوده است. در مجموع ۳۴ درصد از این ترابردهای به دلیل کدهای ریجکشن یا کدهای درخواست رد شده، ۱۵ درصد را خود مشترکان در اواسط کار انصراف دادند و کمتر از یک درصد هم در جریان ترابرد است.
مدیرکل دفتر نظارت بر سرویسهای ارتباطی رگولاتوری با بیان اینکه برای کاهش ۱۵ درصد انصراف که چون عدد قابل توجهی بوده، فرآیند را اصلاح و این ۱۵ درصد را صفر کردیم، تاکید کرد: قبلا فرآیند ترابرد اینطور بود که زمانی که افراد برای ترابرد درخواست میدادند، اپراتور پذیرا ۲۴ ساعت از مرکز مدیریت فرصت داشت که پیامکی ارسال کند و مشترک هم پیامک دیگری برای تایید برمیگرداند. یعنی اگر کسی که میخواست انصراف دهد ما ۲۴ ساعت زمان به او میدادیم.
در زمان ترابرد صرفهجویی کردیم
امامی ادامه داد: اکنون برای اینکه در زمان صرفهجویی شود و اگر کسی واقعا قصد ترابرد ندارد، همان ابتدا تکلیفش مشخص شود و در سامانه نیاید، ما این فرآیند را به صورت کد OTP کردیم. در این روش آن زمان ۲۴ ساعته را برداشتیم و در حین همان فرآیند ترابرد، یک کد OTP ارسال میشود که اگر مشترک آن را برنگرداند، به منزله انصراف است.
وی با بیان اینکه تصحیح این فرآیند هم برای احراز هویت است، هم اینکه وقتی مشترک تصمیم قطعی نگرفته، بتواند درخواستش را پس بگیرد، افزود: در بحث احراز هویت، یعنی اگر سیمکارت دست خود شخص باشد یا خیر، با این کار مشخص میشود و زمان ۲۴ ساعت را هم حذف کردیم و اکنون در لحظه درخواست مشترک برای ادامه ترابرد را میسنجیم.
مدیرکل دفتر نظارت بر سرویسهای ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به افزایش آمار ترابردهای موفق در ماههای اخیر اظهار کرد: در حال حاضر در فرآیند ترابردپذیری، اکنون درصد ترابرد موفق ۹۰ درصد شده است. به طور کلی، از ماه خرداد تاکنون، درخواستهای ناموفق در ماه خرداد، ۲۰، در ماه تیر ۱۳، در ماه مرداد و شهریور نیز ۱۱ درصد بود که در مجموع طبق آخرین آمار، ۹۰ درصد درخواستهای ما موفق بوده است.