یکی از دغدغههای همیشگی کاربران بستههای اینترنتی، احتمال کمتر بودن حجم اینترنت دریافتی نسبت به حجم خریداری شده است. در واقع کمفروشی اینترنت یکی از مسائلی است که کاربران شرکتهای اینترنتی همواره گوشه ذهن خود دارند و اگرچه مسوولان معتقدند خبری از کمفروشی نیست و دانلود فیلمهای ویدیویی با حجم بالا منجر به اتمام زودهنگام اینترنت کاربران میشود، اما کاربران همچنان نارضایتی خود را از این موضوع اعلام میکنند.
کاربران برای اطمینان از کیفیت و سرعت اینترنت خود میتوانند بسته خریداریشده خود را راستیآزمایی کنند. آنها برای آگاهی از کیفیت اینترنت خود میتوانند به سامانه سنجش سرعت و کیفیت اینترنت اپراتورها که در رگولاتوری قرار داده شده مراجعه کنند و سرویس خود را بررسی کنند و از انطباق این شرایط با قرارداد خود مطمئن شوند.
در این زمینه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به دلایل تصور افراد از کمفروشی اینترنت گفته که "در برخی موارد امنیت مودم وایفای مناسب نبوده و پسورد توسط دیگران شناسایی شده و حجم اینترنت کاربران مورد استفاده دیگران قرار گرفته است. مورد دیگر این که بهروزرسانی نرمافزارها به صورت اتوماتیک انجام شده و کاربران آن را مدیریت نمیکنند. البته دلایل متعدد دیگری هم وجود دارد، اما مهمترین عامل همین مواردی بوده است که ذکر شد."
البته با توجه به اهمیت موضوع سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت، سامانههای ایجادشده توسط اپراتورها در بخش خدمات الکترونیک وبسایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صورت متمرکز و سامان یافته آورده شده است. مشترکان به منظور سنجش سرعت و کیفیت میتوانند اپراتور سرویسدهنده خود را در این بخش انتخاب و نسبت به سنجش پارامترهای سرویس خود اقدام کنند.
روش تست سنجش سرعت
در زمان تست سرعت به منظور محاسبه دقیقتر سرعت ارسال و دریافت سرویس خود، باید نسبت به قطع اتصال VPN و کلیه دانلودهای درحال اجرا یا مرورگرهای در حال استفاده از اینترنت اقدام کرده و ارتباط با کلیه وسایل استفادهکننده از سرویس از قبیل موبایل، تبلت و سایر تجهیزات مشابه را قطع کنید. همچنین با توجه به این که سامانه تست سرعت هر اپراتور متفاوت است، پیشنهاد میشود تنها از طریق سامانه سنجش سرعت شرکت ارائهدهنده سرویس دریافتی خود جهت سنجش سرعت اقدام کنید تا سرعت اتصال در شبکه اپراتور و نیز سرعت اتصال به شبکه اینترنت به درستی اندازهگیری شود.
مشترکان شرکتهای ارائهدهنده خدمات انتقال داده میتوانند از طریق لینکهای معرفی شده نسبت به سنجش شاخصهای کیفیت سرویس دریافتی خود از قبیل latency، packet loss، سرعت دانلود و آپلود اقدام کرده و در صورت عدم تطبیق موارد فوقالذکر با مقادیر مندرج در قرارداد سرویس نسبت به درج شکایت بر اساس کد رهگیری تخصیصیافته توسط سامانه اپراتور اقدام کنند.
با توجه به این که برخی از اپراتورها به منظور حفظ سوابق اندازهگیری سرعت و کیفیت، امکان استفاده از آن را منوط به ورود به سیستم مشترکان آن شرکت میدانند، لذا بدینمنظور مشترکان باید با نام کاربری و کلمه عبور دریافتی از اپراتور وارد سامانه مذکور شوند و سپس اقدام به اندازهگیری کنند.
در نهایت با توجه به این که تعرفههای اینترنت ثابت از مدل حجمی به غیرحجمی با تکیه بر سرعت و با مبنای مصرف منصفانه ارائه میشود، تضمین کیفیتی که وزیر و رگولاتوری بر آن تاکید دارند از اهمیت زیادی برخوردار است و مشترکان از این راه میتوانند سرعت و کیفیت خود را مورد بررسی قرار دهند.