دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران با اشاره به شعار «دستاوردهای تازه، فرصت های پیشرو» برای تلکام 97 گفت: در شرایط ویژه کنونی کشور، شرکت های عضو سندیکا توانسته اند در شش ماهه اول سال 20 محصول جدید به بازار عرضه کنند که نشان از تغییر روش آنها در شرایط بحران دارد و این یکی از دستاوردهای نمایشگاه تلکام 97 است.
فرامرز رستگار دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفت و گو با مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به اینکه سال 97 به نام «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شده است گفت: بعد از اعلام وزیر ارتباطات مبنی بر اینکه امسال، 52 محصول پیشرفته جدید در حوزه ICT معرفی و عرضه می کنیم، شرکت های عضو سندیکا به عنوان تیم تولید کننده محصولات اعلام کردند که از این تعداد 40 محصول پیشرفته را تا پایان سال در حوزه ICT معرفی می کنند.
وی تفاوت فاحش نمایشگاه امسال با سال های گذشته را ارائه دستاوردهای نو در قالب طرح و محصولات جدید دانست و افزود: در نمایشگاه 20 محصول معرفی می کنیم و تا پایان سال تمام 40 محصول معرفی و عرضه می شوند. این تفاوت فاحشی است که بین نمایشگاه امسال و سال های گذشته می بینیم و نشان از این دارد که شرکت ها تحقیقات و آموزش را در شرایط فعلی همزمان دنبال کرده اند که این یک نوید در جهت بهینه سازی صنعت است.
دبیر سندیکای صنعت مخابرات با بیان اینکه در طول سال های گذشته اگر شرکتی با بحران مالی مواجه میشد اولین کاری که می کرد حذف آموزش و تحقیقات بود، گفت: حذف هزینه تحقیقات و آموزش باعث می شد که در زمان شکوفایی دیگر شرکت نمی توانست محصول به روز ارایه کند.
وی افزود: رونمایی از 20 محصول در نمایشگاه امسال شاید تلقی دستاورد نداشته باشد، ولی نشان دهنده این است که در زمان بحران مالی شرکت ها روش و رویکردشان را عوض کرده اند و دیگر هزینه تحقیقات و آموزش پرسنل حذف نمی کنند و این اصل، یک دستاورد است .
رستگار با اشاره به حضور استارت آپ ها درنوزدهمین نمایشگاه تلکام گفت: ما در سندیکا هم به صورت مستقیم با استارت آپ ها و هم از طریق اتاق بازرگانی که معاونتی برای شکوفایی شرکت های نوپا دارد در ارتباط هستیم و معتقدیم که استارت آپ ها می توانند در اتاق فکر شرکت ها یا بخش R&D و طراحی و مهندسی کمک کنند و ارزان تر هم هستند.
دبیر سندیکای صنعت مخابرات با تاکید بر اینکه مشتریان حوزه صنعت مخابرات مشخص هستند و بنابراین در توزیع و فروش مشکل نداریم، گفت: ما در ورودی احتیاج به استارآپ داریم تا ایده و برآورد بیاورد و نیازسنجی کند.
وی ادامه داد: ذهن جوانان شفاف تر است تا کسانی که تجربه دارند. جوان با ذهن آماده، ریسک پذیر و با حضور بیشتر در جامعه در حوزه نیازسنجی بهتر می تواند کار کند یا اطلاعات خام بهتری می تواند بدست بیاورد و بعد از آن خبرگان بر روی این اطلاعات پردازش انجام می دهند این پردازش اطلاعات به شما کمک می کند که محصولی باید تولید کنید وخود به خود با بازار تطبیق بیشتری پیدا می کنید. این نخستین حوزه ای است که استارت آپ ها می توانند در صنعت مخابرات وارد شوند.
رستگار بخش دیگری که نیاز به حضور شرکت های نوپا نیاز است را حوزه مربوط به R&D اعلام کرد و گفت: در این قسمت افراد خبره ورزیده لازم است که پروژه را در دست داشته باشند و آن را تجزیه کنند و بعد شرکت های نوپا می توانند بر روی یکی از بخش های پروژه کار کنند. وقتی شما یک سیستم را به 10 زیر سیستم خرد کنی و یک ورودی و یک خروجی برای آن تعریف بکنی، مستقل از اینکه بعدا چه چیزی می خواهد بشود، شرکت نوپا روی آن کار می کند و شما در پایان می توانی یکپارچه سازی انجام بدهی و یک نتیجه بهتر بگیری و این کار هزینه های R&D را به شدت کاهش می دهد.