ایرانسل و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، همزمان با نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی صنایع مخابرات و اطلاعرسانی (ایران تلهکام 2018)، تفاهمنامه اجرای سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل در این شهر را امضا کردند.
به گزارش روابط عمومی ایرانسل، این پروژه در راستای تحقق برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور در بخش شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) طراحی شده و در فاز نخست آن، بالغ بر 70 خودروی این شهر فرودگاهی به سامانه هوشمند مجهز میشوند. در فازهای بعدی نیز حدود 400 خودرو به این مجموعه اضافه خواهد شد.
سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حملونقل که از جمله راهکارهای مدیریت هوشمند شهری ایرانسل است، اطلاعات مکانی، میزان نیازمندی به تعمیرات، تحلیل رفتار رانندگان، سوخت مصرفی و دیگر شاخصههای خودروها را جمعآوری و تحلیل میکند و سازمان میتواند بر اساس این تحلیل، تصمیمات کارآمد اتخاذ کند.
ویژگیها و امکانات سامانه هوشمند مدیریت ناوگان ایرانسل
سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، راهکاری جامع و یکپارچه است که در راستای توسعه خدمات مبتنی بر اینترنت اشیا ( IoT ) در حوزه حملونقل اراﺋه میشود. بهرهگیری از این سامانه توسط سازمانها، سبب مدیریت بهینه خودروها و نیز مدیریت کارآمد و ساختاریافته ماموریتهای کارکنان سازمانها در نقاط مختلف میشود. این سامانه مبتنی بر استفاده از فناوری های GPS و GSM است. در این سامانه، هر خودرو به یک سختافزار ردیابی مجهز میشود و با بهکارگیری این سخت افزار، علاوه بر دریافت لحظهای اطلاعات مکانی خودرو از ماهوارههای GPS، سایر اطلاعات قابل دریافت از ناوگان حملونقل از جمله میزان سوخت مصرفی، مسافت طی شده، وزن بار خودرو، دمای محفظه حمل بار، دما و دور موتور، ساعت کارکرد موتور و سرعت لحظهای، به کمک حسگرهای جانبی و یا به شکل مستقیم از رایانه مرکزی خودروها دریافت و گردآوری شده و با استفاده از شبکه GSM به نرمافزار مرکزی مدیریت و نظارت بر عملکرد ناوگان سازمان مربوطه ارسال میشود.
همچنین در بخش مدیریت ماموریت، سازمان قادر به تخصیص ماموریت به ناوگان خود است. راننده هر خودرو با دریافت ماموریت از سوی سازمان بر روی نرم افزار خودرو، آن را انتخاب کرده و ضمن دریافت بهینهترین مسیر از نرمافزار مرکزی، تخمین زمان و مسافت پیشرو، به سمت محل ماموریت حرکت میکند. خودروی سازمانی پس از رسیدن به محل ماموریت، روند اجرای ماموریت و پایان آن را به نرمافزار مرکزی ارسال میکند.
از دیگر قابلیتهای این سامانه، مکانیزه کردن روند تعمیر و نگهداری خودروهاست. از آنجا که مراجعه حضوری به ناوگان و ثبت اطلاعات کارکرد آنها برای بررسی نیاز یا عدم نیاز به تعمیرات، امری زمانبر است و هزینه و خطای انسانی زیاد به همراه دارد، با بهرهگیری از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، تمامی پارامترهای کارکرد ناوگان به صورت خودکار جمعآوری و تحلیل شده و سرویسهای تعمیر و نگهداری لازم برای هر خودرو و هزینههای مرتبط با آن تعریف میشود . این راهکار سبب کاهش چشمگیر هزینه تعمیر و نگهداری خودروها، افزایش بهرهوری و استفاده بهینه از آنها میشود.
تحلیل و بهینهسازی رفتار رانندگان، از دیگر قابلیتهای سامانه مدیریت ناوگان است. شتاب شدید، ترمز شدید، گردشهای شدید، سرعت بیش از حد، دور موتور بالا و سایر پارامترها در اختیار مرکز نظارت و مدیریت قرار میگیرد تا ضمن رتبهبندی رانندگان به لحاظ رانندگی ایمن، نسبت به اصلاح رفتار آنها نیز اقدام شود. این راهکار سبب کاهش هزینههای سوخت مصرفی و تعمیر و نگهداری ناوگان، کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی، افزایش مهارت رانندگان و کاهش تصادفات میشود.
ایرانسل علاوه بر راهکار مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل، در حوزه مدیریت کلان و ارائه خدمات عمومی نظیر شهرهای هوشمند و مدیریت منابع و انرژی نیز خدمات متنوعی را بر بستر اینترنت اشیا ( IoT ) به سازمانها ارائه کرده است که از جمله آنها میتوان به سامانههای هوشمند مدیریت ترافیک، مدیریت پارکینگ، مدیریت خدمات شهری، زیرساختهای شهری و استفاده بهینه از منابع انرژی اشاره کرد.