اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 13, 2018
14:34 شنبه، 21ام مهرماه 1397
کد خبر: 94595

موتورجستجوی سانسور شده گوگل به واقعیت می‌پیوندد؟

به نظر می‌رسد علی‌رغم تکذیب‌های پیاپی گوگل، این شرکت آمریکایی درحال توسعه یک موتور جستجوی اختصاصی با قابلیت سانسور و فیلترینگ هوشمند برای چین است.
 
به گزارش The Intercept، چندی پیش بود که اخباری در فضای مجازی از بازگشت دوباره شرکت گوگل به بازار چین و احتمال همکاری آنها برای توسعه یک موتور جستجوی اختصاصی که مورد تایید دولت چین باشد و به صورت هوشمندانه نتایج جستجو را برای کاربران چینی سانسور کند، منتشر شد که بعد از آن بارها توسط مقامات گوگل رد و تکذیب شد.
 
با توجه به وسعت کشور چین و جمعیت بالای آن، بسیاری از غول‌های تکنولوژی همواره نظر و توجه خاص و ویژه‌ای به آن دارند و حضور در بازار این کشور برای آنها به معنای موفقیت و دستاوردهای بزرگی خواهد بود.
 
چند سال پیش شرکت آمریکایی گوگل تحت تاثیر قوانین محدودکننده و سخت گیرانه دولت چین، اعلام کرد که دیگر با این کشور همکاری نمی‌کند و به همین دلیل نیز بسیاری از سرویس های خود را در این کشور از دسترس خارج کرد.
 
کشور چین یکی از معدود کشورهایی است که قوانین و مقررات محدودکننده و سخت گیرانه‌ای برای استفاده از خدمات اینترنتی و آنلاین وضع کرده و به سانسور و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها در جهان معروف است.
 
به نظر می‌رسد که برخلاف آن که گوگل بارها این موضوع را انکار کرده است، این شرکت درصدد بازگرداندن موتور جست وجوی خود در چین است که البته باید تحت نظارت قوانین این کشور یعنی سانسور  برخی از نتایج جست وجو عمل کند تا بتواند باری دیگر وارد بازار چین شود.
 
گوگل در سال ۲۰۱۰ میلادی در اعتراض به تلاش چین برای محدود کردن استفاده آزادانه شهروندانش از اینترنت، بسیاری از سرویس‌های خود را در این کشور قطع کرده بود.
 
این در حالیست که گزارش‌های منتشر شده از سوی یکی از کارمندان گوگل نشان می‌دهد این شرکت تصمیم گرفته است با همکاری دولت چین، نسخه‌ای از موتور جستجوی سانسور شده خود را عرض مدت ۶ تا ۹ ماه آینده در این کشور راه‌اندازی و ارائه کند.
 
البته هنوز هیچ اطلاعات و جزئیات دقیقی از این موضوع در دست نیست و هیچ یک از طرفین همکاری، گوگل و دولت چین، تاکنون از چنین قصدی سخن نگفته و آن را تایید نکرده‌اند.
 
گفته می‌شود نسخه سانسور شده این موتور جست و جو قرار است به صورت یک اپلیکیشن اندرویدی توسعه داده شود و در دسترس کاربران چینی قرار گیرد.
 
بسیاری از کمپین‌های حمایت از حقوق کاربران اینترنت در چین در سال‌های اخیرتلاش های زیادی کرده‌اند تا دولت این کشور را متقاعد کنند که استفاده آزادانه از خدمات آنلاین حق تمامی شهروندان است و باید با انتخاب آگاهانه آنان صورت گیرد و دخالت سران دولتی تاثیری در کاهش محبوبیت شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های اینترنتی نخواهد داشت.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.