باندپهن

باندپهن ثابت

فیبرنوری

October 21, 2018
12:34 یکشنبه، 29ام مهرماه 1397
کد خبر: 94833

چرا فیبرنوری به منازل نرسید؟

به گفته مدیرعامل سابق شرکت مخابرات ایران، اگر چه انحصاری در حوزه فیبر نوری وجود ندارد، اما علت عدم پیشرفت این پروژه، عدم سرمایه‌گذاری شرکت‌های اینترنتی است و البته برای ورود بخش خصوصی به این عرصه، به تسهیل قوانین نیاز است.
 
پروژه رساندن فیبر نوری به در منازل و جایگزینی آن با کابل مسی با توجه به افزایش سرعت ارتباطات اینترنتی، در سال‌های اخیر مورد توجه مسوولان وزارت ارتباطات قرار گرفت. البته در ابتدا اپراتور چهارم (ایرانیان‌نت) به عنوان مجری این پروژه در نظر گرفته شد که با مشکلات مالی روبه‌رو و پس از آن هم مخابرات، امکان واگذاری فیبر نوری به مشترکان را در پروژه‌ای تحت عنوان «تانوما» در اختیار گرفت.
 
محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- دو سال پیش درباره فیبرنوری اظهار کرده بود: در بحث FTTX انحصاری در کشور وجود ندارد، چرا که شرکت‌های FCP مجوز فعالیت در بخش FTTC را دارا هستند و در نهایت تنها یک بخش FTTH  (فیبر نوری به در منازل) است که در انحصار شرکت ایرانیان نت قرار دارد. در این میان نکته مهم آنکه این طرح نیاز به سرمایه‌گذاری عظیم دارد و نوع سرمایه‌گذاری آن از جنس دیربازده است. اما اکنون اکثر شرکت‌ها از مخابرات گرفته تا شرکت‌های FCP با وجود ادعاهای متعددی که در حوزه سرمایه‌گذاری دارند، طی یک سال اخیر سرمایه‌گذاری‌ عمده‌ای انجام نداده‌اند.
 
البته پس از ایرانیان نت، شرکت مخابرات ایران، پروژه فاز اول اتصال فیبر نوری به منازل را با عنوان تانوما (تارهای نوری مخابرات ایران) افتتاح کرد و در حالی که در ابتدا در هشت استان ارائه شده بود، هدف‌گذاری کرد که در گام بعدی شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها را تحت پوشش این طرح قرار دهد. البته مخابرات همان زمان اعلام کرد اگرچه در هر نقطه‌ای که ظرفیت‌سازی شده و پوشش وجود داشته باشد، مشتری می‌تواند از خدمات و سرویس‌های تانوما استفاده کند. اما تا ظرفیت‌سازی در کل کشور، حداقل پنج سال زمان لازم است.
 
فیبر نوری سرمایه‌گذاری کلان می‌خواهد
 
در این راستا و درباره پیشرفت فیبر نوری صابر فیضی – مدیرعامل سابق شرکت مخابرات ایران- به ایسنا گفت: انحصاری در حوزه فیبر نوری وجود ندارد اما شرکت‌های اینترنتی توان سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارند، زیرا فیبر نوری سرمایه‌گذاری کلان می‌خواهد.
 
وی ادامه داد: اما از طرفی مخابرات توان این سرمایه‌گذاری را ندارد و از طرف دیگر سایر شرکت‌ها هم برای سرمایه‌گذاری نمی‌آیند، به همین دلیل فیبر نوری منحصر به شرکت‌هایی شده که از قبل در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برای اینکه شرکت‌های خصوصی بخواهند وارد این عرصه شوند، حاکمیت باید نقش اساسی را داشته باشد و قوانینی که مصوب شده را تسهیل و به آن‌ها عمل کند.
 
به گزارش ایسنا، با اجرای پروژه «فیبر نوری به منازل»، به جای کابل مسی، فیبر نوری به کاربران خانگی، ادارات و موسسات ارائه می‌شود. طرح اتصال فیبر نوری که سرعت ارتباط را در حد چشمگیری افزایش می‌دهد، در کشورهای مختلف دنیا انجام شده است. اما جایگزینی فیبرنوری به جای کابل مسی زمانی مقرون به صرفه خواهد بود که محتوای دیجیتالی بسیار زیادی بر روی شبکه‌ها تعریف شود و کاربران نیاز به داشتن سرعت بالا را احساس کنند.
 
اتصالات پهن باند فیبر به خانه یا همان اتصالات پهن باند FTTH ، معرف اتصالات کابل فیبرنوری برای اماکن به صورت اختصاصی است. این سیستم‌ها که براساس نور هستند، توان انتقال انبوهی از اطلاعات به شکل کارآمدتری از قبیل تلفن، ویدئو، داده و غیره را در مقایسه با شیوه سنتی کابل‌های مسی دارا هستند. این فناوری به سرعت رو به گسترش است زیرا برتری‌هایی نسبت به فناوری‌های کنونی دارد که امکان اتصال پرسرعت‌تر و ظرفیت برد بیش‌تر نسبت به زوج‌های پیچیده رسانا و خطوط DSL از جمله آن‌هاست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.