امنیت

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

October 27, 2018
14:26 شنبه، 5ام آبانماه 1397
کد خبر: 95055

احتمال همکاری فیس‌بوک با شرکت امنیت سایبری قوت گرفت

به نظر می‌رسد که فیس‌بوک به‌دنبال رسوایی‌های پیاپی و به‌منظور جلوگیری از افشای اطلاعات و حریم خصوصی کاربرانش قصد دارد با یک شرکت فعال در حوزه امنیت سایبری وارد همکاری شود.
 
چند ماه پیش بود که گزارش‌های متعددی از سوی رسانه‌های مختلف در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد اطلاعات بیش از ۸۷ میلیون نفر از کاربران شبکه اجتماعی فیس‌بوک توسط هکرها افشا شده و به سرقت رفته است. بعد از آن نیز یکی دوبار دیگر اخبار دیگری توسط وب سایت‌های خبری به گوش رسید که همگی نشان از سریال ادامه دار رسوایی‌های فیس بوک داشتند که منجر به اعتراضات گسترده کاربران در سراسر جهان شد.
 
این شبکه اجتماعی به شدت در آماج حملات کاربران بسیاری در سراسر جهان قرار گرفت به‌گونه‌ای که تعداد کثیری از شرکت‌ها و افراد معروف اقدام به بستن و غیرفعال کردن صفحات مجازی خود در فیس‌بوک کرده و استفاده از این شبکه اجتماعی را ننگی برای دنیای مجازی توصیف کرده‌اند.
 
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه امنیت سایبری همچنین مقامات فیس بوک را به سهل‌انگاری و کم‌کاری در محافظت از حریم خصوصی کاربران متهم کردند.
 
حالا بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی بسیاری از رسانه‌های خبری و همچنین وب سایت The Information به نقل از منابع اگاه، شبکه اجتماعی فیس‌بوک قصد دارد با شروع همکاری  با یک شرکت فعال در حوزه امنیت سایبری و یا احتمال خریداری سهام آن، باری دیگر اعتماد از دست رفته کاربرانش را به دست آورد و به همه نشان بدهد که در زمینه محافظت از امنیت اطلاعات و حریم خصوصی کاربرانش جدی و کوشاست و سهل انگاری و کم‌کاری نکرده است.
 
چندی پیش بود که دولت ژاپن از فیس‌بوک خواست که با بهبود و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های به‌روز و متخصصان زبده فعال در امنیت سایبری، اهمیت بیشتری برای محافظت از حریم خصوصی کاربرانش قائل شود و این مساله را در اولویت کارهای خود قرار بدهد تا کاربران بتوانند به آن اعتماد کنند و به فعالیت در این شبکه اجتماعی بزرگ ادامه دهند.
 
در صورتی که فیس‌بوک سهام شرکت امنیت سایبری موردنظر خود را خریداری کند بدون شک موجب خواهد شد که امنیت اطلاعات کاربران حفظ شده و آنها را از گزند هک و حملات سایبری در آینده ایمن نگه خواهد داشت. البته به گفته کارشناسان و تحلیلگران، این کار بیشتر جنبه رسانه‌ای و خبری دارد تا نشان دهد که فیس‌بوک به صورت کاملا جدی به دنبال افزایش امنیت سایبری وب سایت و حفظ حریم خصوصی کاربرانش است.
 
این در حالیست که بعد از رسوایی افشای اطلاعات ۸۷ میلیون نفر از کاربران فیس بوک که بخاطر همکاری با موسسه تحقیقاتی کمبریج آنالتیکا بوجود آمد، اطلاعات ۳۰ میلیون نفر دیگر از کاربران این شبکه اجتماعی نیز باز به سرقت رفت و هکرها توانستند با آسیب پذیری‌های موجود بر روی پلتفرم آن به حجم زیادی از داده‌های موردنیاز خود دسترسی پیدا کنند.
 
پس از انتشار خبر رسوایی فیس‌بوک و نقض حریم شخصی کاربرانش، افراد مشهور و شرکت‌های کوچک و بزرگ بسیاری اقدام به حذف صفحه کاربری خود در این شبکه اجتماعی کرده‌اند تا بدین ترتیب، اعتراض خود را نسبت به سهل‌انگاری فیس بوک نشان دهند.
 
با اینکه فیس‌بوک در تمامی روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از تمامی کاربرانش در این باره عذرخواهی کرد و در بیانیه‌ای نیز احتمال هرگونه جاسوسی و افشای اطلاعات آن‌ها را رد کرد، اما همچنان خشم عموم مردم در سراسر جهان نسبت به این شبکه اجتماعی محبوب و پرطرفدار فروکش نکرده است. حالا انتظار می‌رود خشم عمومی کاربران فیس‌بوک این بار بیش از پیش شعله‌ور شده و دامان این شرکت بزرگ آمریکایی را بگیرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.