اپراتورها

تلفن همراه

November 4, 2018
15:38 یکشنبه، 13ام آبانماه 1397
کد خبر: 95330

شرایط قطع و تخلیه تلفن ثابت چیست؟

اگر مشترک تلفن ثابت مشمول قطع خط تلفن به دلیل بدهکاری شود، پس از سپری شدن مهلت پرداخت، دارنده پروانه ضمن اطلاع­‌رسانی به مشترک می­‌تواند نسبت به قطع و در ادامه جمع­‌آوری و تخلیه خط تلفن اقدام کند و درصورت تخلیه، مشترک موظف به ارائه درخواست جدید و پرداخت هزینه اتصال است.
 
دارنده پروانه ارائه خدمات تلفن ثابت که در حال حاضر مخابرات به شمار می‌رود، مطابق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تحت عنوان«دستورالعمل نحوه برخورد دارندگان پروانه با مشترکین بدهکار تلفن ثابت و همراه پس‌پرداخت(دائمی)»، قوانینی را برای قطع و تخلیه تلفن ثابت دارد. البته برای این کار نیازمند اطلاع‌رسانی است که شامل آگاه ­کردن مشترک از وضعیت بدهی وی با درج در صورت‌حساب و یا استفاده از روش­‌های ارتباط تلفنی و یا ارسال پیامک یا استفاده از سایر روش­‌های ارتباطی مانند ارسال نامه الکترونیک می‌شود. هم‌چنین مهلت پرداخت عبارت است از طول مدت زمان پرداخت صورت‌حساب، که نباید کمتر از ۱۵ روز از تاریخ صدور صورت‌حساب باشد.
 
اگر کارکرد خطوط تلفن ثابت و همراه پس­‌پرداخت (دائمی) بدون مبلغ سپرده و تضمین پرداخت، در هر زمان به حد نصاب کارکرد برسد، دارنده پروانه باید ابتدا نسبت به اطلاع‌رسانی به مشترک و تعیین زمان حداقل ۲۴ ساعت برای پرداخت اقدام کند. درصورتی‌که تا پایان زمان مذکور مشترک مبلغ کارکرد خود را پرداخت نکند، دارنده پروانه مجاز است، به قطع خط تلفن مشترک بدهکار اقدام کند.
 
اگر کارکرد خطوط تلفن ثابت و همراه پس­‌پرداخت دارای مبلغ سپرده یا تضمین پرداخت، در هر زمان به حد نصاب کارکرد برسد، دارنده پروانه باید ابتدا نسبت به اطلاع‌رسانی به مشترک و تعیین زمان حداقل ۷۲ ساعت جهت پرداخت اقدام کند. درصورتی‌که تا پایان زمان مذکور مشترک مبلغ کارکرد خود را پرداخت نکند، دارنده پروانه مجاز است، به قطع خط تلفن مشترک بدهکار اقدام کند.
 
در خطوط تلفن ثابت و همراه پس‌­پرداخت، چنانچه مشترک با هر میزان مبلغ کارکرد نسبت به پرداخت صورتحساب دوره دوم خود تا پایان مهلت پرداخت مقرر در صورت‌حساب اقدام نکند، دارنده پروانه می‌­تواند بر­اساس فرایند قطع خط تلفن مشترک بدهکار مندرج در ماده ۳ این دستور­العمل اقدام کند.
 
فرایند قطع خط تلفن مشترک بدهکار
 
هرگاه مشترک مشمول قطع خط تلفن به‌دلیل بدهکاری شود، پس از سپری­ شدن مهلت پرداخت، دارنده پروانه می­‌تواند خط تلفن مشترک بدهکار را ابتدا به مدت حداقل دو هفته یک­‌طرفه کند. درصورت عدم پرداخت بدهی ظرف مهلت مقرر، دارنده پروانه ضمن اطلاع­‌رسانی به مشترک و ارسال اخطار کتبی شش ماهه با موضوع «تخلیه خط تلفن»، می‌­تواند نسبت به قطع خط تلفن وی به‌­طور کامل (دوطرفه) اقدام کند. درصورت عدم پرداخت بدهی توسط مشترک بدهکار در مهلت مقرر نیز دارنده پروانه مجاز به جمع­‌آوری و تخلیه خط تلفن وی و سلب امتیاز است.
 
دارنده پروانه موظف است خطوط تلفن مشترکینی که به مدت حداقل ۱۰ سال به صورت تجاری کارکرد داشته است، را به مدت حداقل یک سال علاوه بر مهلت شش ماهه تعیین‌شده حفظ کند. هم‌چنین درصورتی‌که بدهی خط تلفن در مهلت تعیین‌شده، به‌دلیل فوت مشترک و یا مسافرت خارج از کشور وی (با ارائه دلایل و مستندات) پرداخت نشده باشد، دارنده پروانه موظف است درصورت مراجعه ورثه و یا مشترک، یک مهلت شش­‌ماهه دیگر برای پرداخت بدهی به وی بدهد. درصورت عدم پرداخت در این مهلت، دارنده پروانه می‌تواند نسبت به جمع‌آوری و تخلیه خط تلفن وی و سلب امتیاز اقدام کند.
 
اما درصورت مراجعه مشترک سلب امتیاز شده، دارنده پروانه موظف است پس از پرداخت بدهی توسط مشترک بدهکار، نسبت به عودت مبلغ سپرده و یا تضمین پرداخت مشترک اقدام کند. درصورت عدم پرداخت صورتحساب در مهلت پرداخت و یا تاخیر در پرداخت صورتحساب­‌ها توسط مشترک بدهکار، دارنده پروانه به­ هیچ عنوان مجاز به دریافت هزینه دیرکرد یا اخذ خسارت و یا مبالغ دیگری با هر­عنوان از وی نخواهد­ بود.
 
درصورتی­‌که مشترک بدهکار دارای چندین امکان ارتباطی از یک دارنده پروانه باشد، دارنده پروانه تحت هیچ شرایطی مجاز به قطع سایر خطوط ارتباطی و یا انتقال بدهی­‌های خطوط مشترک به سایر خطوط وی نیست و هم‌چنین دارنده پروانه مجاز به درج مطلبی با مفهوم «کسب اجازه از مشترکین برای قطع سایر خطوط تلفن مشترکین بدهکار» در فرم قراردادهای خود نیست.
 
درصورتی­‌که مشترک نسبت به پرداخت بدهی قبل از جمع‌­آوری و تخلیه خط تلفن اقدام کند، دارنده پروانه باید شماره مشترک را حفظ کند و اگر مشترک نسبت به پرداخت بدهی قبل از جمع­‌آوری و تخلیه خط تلفن اقدام کند، دارنده پروانه می­‌تواند به‌منظور وصل مجدد خط تلفن قطع‌شده صرفاً نسبت به اخذ هزینه وصل مجدد از مشترک بر­اساس تعرفه‌های مصوب کمیسیون اقدام کند.
 
اما درصورت جمع‌­آوری و تخلیه خط تلفن، مشترک موظف به ارائه درخواست جدید و پرداخت هزینه اتصال بر اساس تعرفه‌­های مصوب کمیسیون بوده و دارنده پروانه تعهدی برای حفظ شماره تلفن تخلیه‌­شده ندارد.
 
دارنده پروانه می­‌تواند درصورت تمایل مشترکین، نسبت به اخذ وجوهی از آنان با عنوان «فوق‌العاده سپرده» بابت جلوگیری از قطع ارتباط اقدام ­کند. مبلغ فوق‌العاده سپرده مشترک در پایان هر دوره صورتحساب­‌گیری قابل جمع و خرج خواهد بود. این اقدام تحت هیچ شرایطی اجباری نبوده و به این مبلغ هیچ‌گونه سود یا بهره­‌ای نیز تعلق نخواهد گرفت.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.