اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 18, 2018
15:31 یکشنبه، 27ام آبانماه 1397
کد خبر: 95669

تحول در مبانی مربوط به تیپ‌های شخصیتی با استفاده از داده‌های کلان

تیپ شخصیتی به معنای خصوصیات جسمی و روانی خاصی است که انسان‌ها را از همدیگر مجزا می‌کند.
 
به بیان دیگر، افرادی که تحت یک تیپ خاص قرار دارند، رفتارها و افکار تقریباً مشابهی دارند.
 
اگر چه روانشناسان معمولاً ۱۶ تیپ شخصیتی متفاوت برای انسان‌ها در نظر می‌گیرند ولی تحقیقات اخیری که با استفاده از کلان داده‌ها (بیگ دیتا) صورت گرفته، نظریه دیگری ارائه کرده است.
 
به گزارش وب‌سایت Psych Central، محققان دانشگاه نورت‌وسترن (Northwestern) در آمریکا با بررسی داده‌های ۱٫۵ میلیون پرسشنامه، چهار تیپ شخصیتی از نظر علمی شناسایی کرده‌اند که عبارتند از: متوسط، محتاط، الگو و خودمحور.
 
تیپ متوسط (Average) که شایع ترین نوع شخصیت به شمار می‌رود، دارای صفاتی است که روان‎‌رنجوری یا نوروتیسیزم (neuroticism) از آن جمله محسوب می‌شود.
 
تیپ محتاط (Reserved) کسی را توصیف می‌کند که از لحاظ احساسی پایدار است ولی نه باز است و نه رنجور.
 
این افراد خیلی برون‌گرا نیستند ولی سخت‌کوش و وظیفه‌شناس‌اند.
 
الگوها (Role Models) افرادی هستند که اعتماد به نفس دارند و آغوش خود را به روی ایده‌های جدید می‌گشایند.
 
و در پایان به تیپ شخصیتی افراد خودمحور (Self-Centered) بر می‌خوریم که بر خلاف تصور آنقدر هم بد نیست.
 
آنها معمولاً افرادی برون‌گرا و نه چندان دلسوز یا وظیفه‌شناس هستند.
 
بنا به گفته مسئول این پژوهش، نکته بسیار جالب توجه این است که بررسی چنین حجم انبوهی از داده‌ها بدون وب امکان‌پذیر نیست.
 
در گذشته، محققان برای بررسی و طبقه‌بندی تیپ‌های شخصیتی، به اطلاعات دانشجویان یک دانشگاه که شاید چند صد نفر بیشتر نمی‌شده بسنده می‌کرده‌اند ولی امروزه به لطف شبکه‌های مجازی، این فرایند متحول، علمی‌تر و دقیق‌تر شده است.
 
این یافته‌ها که می‌تواند مبانی روانشناسی رایج را به چالش بکشاند، در نشریه Nature Human Behaviour منتشر شده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.