به دنبال تحریمهای آمریکا که یکی از آثار سوء آن، توقف خدمات شرکت های پست بینالمللی در ایران است، رییس هیات مدیره اولین اپراتور خصوصی پست ایران می گوید درصورتی که دولت از ما حمایت کند میتوان از فرصت ایجاد شده برای توسعه سرویسهای شرکتهای پستی (courier )، استفاده کرد تا بتوانند بازار موجود را در دست بگیرند.
مهرداد فاخر رییس هیات مدیره اولین اپراتور خصوصی پست ایران درخصوص تحریمها و تبعات ناشی از خروج شرکتهای بین المللی پستی از ایران، با بیان اینکه عدم ثبات بازار، نوسانات نرخ ارز و محدودیتهای مبادلات بینالمللی، معضلات زیادی را در چند ماه اخیر برای صنعت پست ایجاد کرده است، گفت: با آغاز تحریمها که منجر به خروج شرکتهای بین المللی از ایران شد، این مشکلات بیشتر شده و اگرچه شرکتهای کوریر سرویس و شرکتهای پست داخلی، اکنون این خدمات را تا حدودی پوشش میدهند، اما این پوشش برای نیاز فعلی کشور نه تنها کافی نیست بلکه برخی در حال سو استفاده از این فضا هستند و این وضعیت برای بازار و صنعت پست ایجاد التهاب می کند.
وی با تاکید بر اینکه با خروج شرکتهای بین المللی از ایران، ممکن است برای کوریرها و شرکتهای پستی ایرانی که به صورت بین المللی سرویس دهی میکنند فرصتی به وجود بیاید تا فقط بخشی از فرآیند این سرویسها را ارایه دهند، ولی مطمئنا بدون چالش نخواهد بود، گفت: واقعیت این است که در حال حاضر این خدمات را همه شرکتهای پستی و کوریری داخلی نمیتوانند به نحو احسن انجام دهند. لذا این تحریمها شاید فرصتی باشد برای شرکت های کوریرسرویس که بتوانند فقط قسمتی از بازار را به دست بگیرند، ولی این به خودی خود یک چالش بزرگ برای اپراتور است چرا که اپراتور باید در بخش بینالملل این برنامه را یکی از اولویتهای خود قرار دهد تا با اجرایی شدن آن بتواند زیرساخت، شبکه و درگاههای لازم برای شرکتهای کوریری و پستی را به وجود بیاورد تا این شرکتها بتوانند با توجه به خروج شرکتهای بینالمللی از ایران، سرویس نهایی را با همان کیفیت و قیمتهای مناسب به مردم ارایه دهند.
رییس هیات مدیره اولین اپراتور خصوصی پست ایران با تاکید بر اینکه تحقق این هدف نیازمند حمایتهای همه جانبه دولت است، افزود: درحال حاضر ما با چالش بزرگی مواجه هستیم و آن چالش این است که دولت آنطور که باید، این صنعت را حمایت نمیکند و متاسفانه در حمایتهایی هم که صورت میگیرد یکپارچگی لازم وجود ندارد. البته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نوع خود، کمکهایی کرده ولی کافی نیست.
فاخر در پاسخ به این سوال که اپراتور اول بخش خصوصی در جهت بهبود کیفیت سرویسهای پستی و ایجاد سرویسهای جدید چه اقداماتی انجام داده است، گفت: هنوز موافقتنامه اپراتورها با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تکمیل نشده و بر اساس آنچه که در گفتگوی خبری معاون پستی سازمان آمده است، قرار است این موافقتنامهها تا ماه آینده تکمیل و اجرایی شود، اما درمجموع، اپراتور می تواند 4 اقدام اصلی از جمله بازارسازی و توسعه بازار صنعت پست، ایجاد زیرساخت، ارتقاء خدماتی که از طریق شرکت های پستی زیرمجموعه به صورت بالقوه ارایه می شود و طراحی و پیاده سازی خدمات جدید پستی را انجام دهد. انشالله پس از اینکه موافقت نامه در ماه آینده قطعی شد، مدیرعامل اپراتور اول از این خدمات رونمایی خواهد کرد.
فاخر در رابطه با الزامات پروانه اپراتور خصوصی پست ایران و برنامههای تیپاکس گفت: اپراتور اول و تیپاکس دو سازمان مستقل از هم و مجزا هستند. تیپاکس به عنوان یک شرکت کوریر سرویس کار خودش را ادامه میدهد در حالیکه اپراتور اول پستی یک چتر حمایتی برای شرکت های کوریری و پستی عضو شبکه این اپراتور است و عملیاتش را از طریق شرکت های عضو این شبکه انجام میدهد.
این صاحبنظر و چهره ماندگار صنعت پست کشور با بیان اینکه هر شرکتی که بخواهد در سطح بینالمللی خدماتی ارایه دهد نیاز به حمایتهای دولت دارد، گفت: به عنوان مثال شرکت دی اچ ال اگر حمایتهای دولت آلمان را نداشت نمی توانست تا این اندازه گسترده شود، ما نیز از آنجا که اعتقاد داریم این صنعت متعلق به ایرانیان است و هزاران سال پیش توسط ایرانیان پایه گذاری شده، اگر می خواهیم شرکت های کوریر سرویس و پستی مان را به عنوان بازیگران اصلی منطقه معرفی کنیم نیازمند حمایت های اینچنینی هستیم.
وی افزود: مطمئن هستم که درصورت حمایت دولت از اپراتورهای خصوصی پستی برای ایجاد زیرساخت، شبکه و درگاه، شرکتهای کوریری و پستی ایرانی خواهند توانست از پس بازار بر آیند و مشکلات کمتری خواهیم داشت ولی تا به آن کیفیت و خدماتی که مردم ایران لایق آن هستند برسیم نیازمند یکپارچگی و استمرار در این حمایت و کمکهای دولت هستیم.