اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 28, 2018
12:30 چهارشنبه، 7ام آذرماه 1397
کد خبر: 95879

راه‌حل مدیریت فضای مجازی برای کودکان از نگاه پژمانفر

رییس کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس فضای مجازی را به چاقویی بسیار تیز تشبیه کرد که اگر قوه عاقله در کنارشان نباشد احتمال آسیب زدن بچه‌ها به خودشان بسیار جدی می شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر بر ضرورت استفاده اصولی از اینترنت توسط خانواده‌ها و مدیریت استفاده کودکان از اینترنت تاکید کرد و گفت: استفاده از فضای مجازی در کشور  تحت مدیریت نیست و هیچ پارتیشن‌بندی و محدودیتی برای استفاده از اینترنت در سنین و سطوح مختلف کشور وجود ندارد.
 
نماینده مردم مشهد در مجلس دسترسی آزاد کاربران اینترنت به محتوای فضای مجازی را آغازگر قصه‌ای پر غصه دانست و افزود: همانطور که در فضای حقیقی دسترسی افراد به امکانات مختلف براساس سنین، اقتضائات و شرایط انجام می‌شود و مثلا به کودکان اجازه داده نمی‌شود دست به هر وسیله بزنند یا برخی صحنه‌ها را مشاهده کنند در فضای مجازی نیز باید همین محدودیت ها و اقتضائات مورد توجه قرار بگیرد چرا که فضای مجازی نیز شرایطی مشابه با فضای واقعی دارد.
 
وی ادامه داد: حتی در بازی های آنلاین این مدیریت وجود ندارد که مثلا بچه‌ها و کودکان زیر ۱۰ سال اجازه نداشته باشند بازی‌های خشن را بازی کنند، بازی‌هایی که کاراکتر باید برای رفتن به مرحله بعد، با چاقو طرف مقابل را به بدترین شکل ممکن بکشد. صحنه‌های چنین بازیهایی بچه‌ها و کودکان را به شدت درگیر خود می‌کند که گاهی اوقات برخی کودکان با الگوبرداری از کاراکترهای این بازی‌ها در فضای حقیقی اقدامات مشابهی را تکرار می‌کنند که برای خود و خانواده‌هایشان دردسرهای زیادی را به وجود می‌آورند. پدر و مادرها در فضای حقیقی به هیچ وجه اجازه تماشای صحنه‌های خشن و دعوا را نمی‌دهند اما بچه‌ها و کودکان در فضای مجازی به راحتی با فضاهای مشابه در بازی‌ها روبرو می‌شوند.
 
رییس کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: به دلیل بی‌ضابطه بودن فضای مجازی و محتوای آن، بچه‌ها و کودکان ایرانی فضاهایی را تجربه می‌کنند که هیچ سنخیتی با ساخت فرهنگی و اخلاقی خانواده‌های‌شان ندارد. در گذشته وقتی از بچه‌ها درباره آینده شغلی پرسیده می‌شد دوست داشتند دکتر، مهندس، پلیس، مالک ویلا و ماشین باشند اما اگر حالا کودکان‌مان بپرسیم «بزرگ شدی چه کاره می‌خواهی بشوی؟» با الگوبرداری از محتوایی که در فضای مجازی و در بازی‌ها و فیلم‌های خارجی کرده‌اند، شغلهایی که کاراکترهای این فیلم‌ها و بازی‌ها دارند را به عنوان شغل آینده خود بیان می‌کنند.
 
پژمانفر متذکر شد: این مسئله نشان می‌دهد والدین کودکان و نوجوانان هیچ توجهی به کیفیت زندگی و معاشرت فرزندان‌شان ندارند. امروز فرزندان به شدت نسبت به رفتار والدین‌شان معترض هستند چون مثلا بعد از تابستان دیگر اجازه بازی با تبلت و گوشی و سایر وسایل بازی را نمی‌دهند. این مسئله در خانواده‌های تک فرزند یا دارای فرزندانی با فاصله سنین زیاد بیشتر است. در این خانواده‌ها بچه‌ها به جز با کاراکترهای بازی یا فیلم با هیچ فرد دیگری انس ندارند و در حقیقت این شخصیت‌ها به پدر و مادرهای بچه‌های ایرانی مبدل شده و از پدر و مادرهای حقیقی خود حرف‌شنوی نخواهند داشت. والدین با احساس خطر از این مسئله، تلاش می‌کنند بچه‌ها را از شخصیتهایی که ماهها و سالها با آنها انس گرفته اند جدا کنند که این مسئله هم نارضایتی و مشکلات دیگری را برای خانواده‌ها پدید می‌آورد.
 
نماینده مردم مشهد در مجلس، فرزندان و خانواده‌های ایرانی را در وسط بحران فرهنگی دانست و ادامه داد: بچه‌های ایرانی امروز در عمق بحران غرق شده‌اند اما متاسفانه والدین و خانواده‌ها اصلا متوجه عمق این بحران نیستند.
 
وی سپس به ارائه راه‌حل برای مدیریت فضای حقیقی و مجازی پرداخت و افزود: باید برای نسل جدید و بچه‌ها برنامه اصولی و مدون داشت. امروز اگر کسی ادعا کند که می‌تواند فرزندش را از محتوای فضای مجازی و بازی‌ها و فیلم‌ها جدا کند، اشتباه می‌کند و مسیر اشتباهی را طی خواهد کرد که به پنهان‌کاری و دروغ‌گویی فرزندان‌شان ختم می‌شود. امروز فضای مجازی جزء لاینفک زندگی اکثر فرزندان ایرانی تبدیل شده است پس بنابراین باید برای آنها برنامه داشتیم تا فرزندان‌مان را از آسیب‌های حتمی فضای مجازی محافظت کنیم. اگر برای این فضا برنامه داشتیم باشیم اتفاقا محیط خوبی برای فرزندانمان به وجود می‌آید تا امکانی فراهم شود با مسائلی که در فضای حقیقی امکان آشنایی ندارند، آشنا شوند.
 
رییس کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: به نظر بنده راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات کمک موثری در مدیریت فضای مجازی خواهد داشت. اگر این شبکه فعال شود، هر کاربر پای کامپیوتر، لب‌تاپ، تبلت و گوشی تلفن همراه قابل شناسایی و مدیریت خواهد شد، قاعدتا وقتی سن کاربر در این فضا روشن شد، براساس سن و موضوع مورد نظر کاربر، حدود و مرز استفاده از محتوای فضای مجازی برای کاربران قابل تعریف می شود. 
 
پژمانفر گفت: والدینی که با اعمال فشار  سعی می‌کنند از دسترسی فرزندان‌شان به فضای مجازی ممانعت کنند، مطمئن باشند اشتباه می‌کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.