شرکتهای مخابراتی بزرگ دنیا به زودی انتقام خود را از پیامرسانها خواهند گرفت. این پیشبینی مجله فوربز در مورد آینده غولهای بزرگ مخابراتی است. بر اساس این گزارش غولهای بزرگ مخابراتی مانندAT&T، ورایزون و ودافون که در یک دهه اخیر در مقابل شبکههای اجتماعی و پیامرسانها در حالت تدافعی قرار داشتند حال درآمدشان رو به افزایش است.
شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر در سالهای گذشته خدمات خود را به میلیاردها مشتری بر پایه پیامرسانهای اجتماعی با اتکا به زیرساختهای مخابراتی ارائه میکردند و سود زیادی نیز از تبلیغات بهدست آورده بودند. همین امر در این دوره زمانی برخی از غولهای بزرگ مخابراتی را با مشکل مواجه کرد اما حال به نظر میرسد شرایط تغییر کرده است.
بررسی فوربز نشان میدهد، درآمد این شرکتها از هاستینگ پیغامهای تجاری از طریق SMS در حال گسترش است. بر اساس نظرسنجی Commify (سرویس پیامرسانی برای کسب و کارها) از ۶۸۶ کسب و کار اروپایی در ابتدای سال ۲۰۱۸، حدود دو سوم از کسب و کارها در اروپا به دنبال استفاده از پیامک (SMS) برای برقراری اولین ارتباط با مشتریان خود هستند. این پیغامها، پیغامهاییاند که از سمت کسب و کارها فرستاده میشوند، نه دوستان یا افراد خانواده؛ مانند پیغام دعوت از آرایشگاه برای کوتاهی مو با ۱۰ درصد تخفیف یا پیغامی از مطب دندانپزشک یا شرکت مسافربری.
بر اساس گزارش Commify، کسب و کارها از چنین پیغامهایی برای برقراری ارتباط و مشارکت بیشتر مشتری استفاده میکنند و از فناوریای بهره میبرند که قدیمیتر از واتساپ و فیسبوک است. دلیل این امر ساده است: حضور در همه جا و در همه زمانها. ممکن است واتساپ روی میلیونها گوشی هوشمند نصب باشد، اما لزوما همه افراد واتساپ ندارند. جئوف لاو، مدیرعامل اجرایی Commify در این زمینه میگوید: «پیامک هنوز راه دسترسی ۱۰۰ درصدی به همه تلفنهای موجود در جهان است». در نظرسنجی Commify این سوال از کسب و کارها پرسیده نشده است که برنامههای آنها برای کانالهای آنلاین چیست، اما جئوف لاو تاکید دارد که روند فعلی، به نفع سرویس پیامک است و نشان میدهد که شرکتهای مخابراتی میتوانند به بازار تسلط یابند.
تحقیق دیگری که از جانب شرکت تحقیقاتی MobileSquared انجام شده است، نشان میدهد که اپراتورهای تلفن همراه با میزبانی یا هاستینگ پیامهای تجاری، بیشترین درآمد جهانی در این زمینه را به خود اختصاص دادهاند. اپراتورهای تلفن همراه در سال ۲۰۱۷، ۸٫۹۵ میلیارد دلار در این زمینه درآمد داشتهاند. بر اساس پیشبینی این تحقیق، تا سال ۲۰۲۲ این درآمد رشد بیشتری خواهد داشت. مشتریان به پیامک به عنوان کانال تجاری، اعتماد بیشتری دارند. براساس اظهارت لاو شرایط برای رشد کانال پیامک با محوریت کسب و کارها به شکل قابل توجهای فراهم است.
پیامهای تجاری یکی از موضوعهای بحثبرانگیز فیسبوک بود که بعد از خریداری واتساپ به قیمت ۱۹ میلیارد دلار مطرح شد. این شرکت تحت فشار بود تا بتواند از پلتفرم جهانی و محبوبی که به تازگی خریداری کرده بود، جریان درآمدی جدید به دست آورد و این امر در حالی بود که بنیانگذاران واتساپ مخالف تبلیغات بودند. برایان اکتون، یکی از بنیانگذاران واتساپ، الگویی را به مدیریت فیسبوک پیشنهاد داد که بر اساس آن از هر کسب و کار مبلغ کمی برای هر پیام دریافت شود، اما فیسبوک این ایده را به دلیل میزان درآمد پایین آن، کنار گذاشت. در نهایت، اکتون در اواخر سال ۲۰۱۷ از واتساپ استعفا داد.
راهاندازی پیامرسانی تجاری واتساپ در سه سال گذشته، بسیار کند بوده است. آزمایشهایی روی این پلتفرم در کسب و کارهایی مثل اوبر صورت گرفته است و در نهایت در آگوست امسال اعلام شد که پیامهای تجاری این پلتفرم در حال گسترش به «صدها» مشتری است. اما جذابیت دسترسی در همه جا و در همه زمانها، مسالهای است که واتساپ را در رقابت، به چالش میکشد.