بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 28, 2018
14:53 چهارشنبه، 7ام آذرماه 1397
کد خبر: 95906

بانک‌ها و PSPها برای انجام تراکنش‌های پرداخت‌یار‌ها آماده نیستند

پرداخت‌یاران با اتصال به «سامانه جامع پذیرندگان» اطلاعات پذیرندگان خود را طبق تفاهم‌نامه امضا شده با شاپرک در اختیار این شرکت قرار می‌دهند.
مدیر نظارت بر شبکه پرداخت شاپرک با اعلام این مطلب گفت: «شرکت‌های پرداخت‌یار بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با شاپرک بر محور مستند تدوین شده توسط بانک‌مرکزی دارند، باید تمام پذیرنده‌های خود را در سامانه جامع پذیرندگان شاپرک ثبت کنند. این روند پس از امضای اولین سری از تفاهم‌نامه‌ها در شهریور ماه گذشته آغاز شده‌ و طبیعتا ادامه هم دارد.» محمدرضا عباسی افزود: «تا کنون برخی از پرداخت‌یارها، پذیرنده‌های جدیدی را در سامانه جامع پذیرندگان شاپرک تعریف کرده‌اند و تراکنش موفق هم داشته‌اند.»  براساس اظهارت او قرار است هر پرداخت‌یارها، پذیرنده‌های قبلی خود را نیز پس از هماهنگی‌های فنی لازم با پی‌اس‌پی به مرور وارد این سامانه جامع کند.
 
اولین سری از تفاهم‌نامه‌های پرداختیاری نیمه شهریور ماه میان ۶ شرکت پرداختیار و شاپرک به امضا رسید . پیشنهاد اتصال به سامانه جامع پذیرندگان و ارائه اطلاعات به شاپرک از سوی خود شرکت‌های پرداختیاری مطرح شده بود. آنها در جلسات اولیه تنظیم و تدوین سند پرداختیاری پیشنهاد کرده بودند به‌جای اینکه اطلاعات خود را در اختیار شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت قرار دهند که به‌نوعی رقیب ‌آنها نیز هستند و آنها این اطلاعات را در اختیار شاپرک بگذارند، این اطلاعات را به صورت مستقیم در اختیار شاپرک قرار دهند. 
مصطفی امیری، مدیرعامل زرین‌پال در این خصوص که آیا اتصال آنها به عنوان پرداختیار به سامانه جامع پذیرندگان فراهم شده است به خبرنگار پیوست گفت:« اتصال ما با سامانه جامع پذیرندگان فراهم شده اما برای اینکه کل فرایند پرداختیاری اجرایی شود باید شرکت‌های PSP وبانک‌ها در بخشی از زیرساخت‌ها و وب‌سرویس‌های خود تغییراتی را اعمال کنند.»
او با اشاره به اینکه تمامی فرایندها از سمت این شرکت اجرایی شده است اعلام می‌کند: «اما بانک‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هنوز به صورت کامل نتوانسته‌اند تغییرات لازم را اعمال کنند. برای اینکه امکان انجام عملیات پرداختیاری به صورت کامل فراهم شود باید وجوه در حسابی با نام پرداختیار ذخیره شود و پس از ارسال اطلاعات از سوی ما به شاپرک، شاپرک با پذیرندگان تسویه حساب کنند.» امیری  ادامه داد:« ما یکبار روی سوئیچ شاپرک این فرایند را انجام دادیم اما برای اینکه این فرایند به صورت کامل اجرا شود باید شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات و بانک‌ها زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند، چرا که به یکباره حجم زیادی از تراکنش از سوی ما برای PSP ارائه می‌شود.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.