نتایج جدیدترین ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی اعلام شد.
نتایج چهارمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی در نشستی در سالن همایش برج میلاد اعلام شد.
دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات موظف است بهصورت مستمر نسبت به ارزیابی کیفیت وبگاهها و خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی که شناسنامه خدمات آنها به تائید سازمان اداری و استخدامی کشور رسیده است، اقدام و گزارش مربوط را به شورا ارائه کند. دوره اول ارزیابی انتهای سال 1395 با ارزیابی 60 دستگاه انجام شد و و نتایج حاکی از الکترونیکی شدن 19 درصد از خدمات و سرویسها بود.
دوره دوم با ارزیابی 83 دستگاه در شهریور سال 96 و با 9 پله رشد 28 درصد سرویسها بهصورت الکترونیکی ارائهشده است. دوره سوم ارزیابی با بررسی وضعیت 93 انجام شد و دستگاهها 38 درصد از خدمات را بهصورت الکترونیکی به شهروندان ارائه کردهاند و در آخرین دوره با بررسی وضعیت 93 دستگاه شاهد رشد نسبت به دورههای قبل بودهایم و دستگاهها موفق شدهاند 60 درصد خدمات و سرویسهای خود را بهصورت الکترونیکی ارائه کنند.
شاخصهای مورد ارزیابی در این دوره عبارت اند از حضور در وب، تعاملی بودن با هدف پشتیبانی و امنیت کاربر، تراکنشی بودن با هدف و کیفیت خدمت و پشتیبانی کاربر و شفافیت، مولفه یکپارچگی با هدف کیفیت سیستم و همچنین مشارکتی بودن از موراد حائز اهمیت در بررسی این دوره است.
در ابتدای این نشست، امیر ناظمی – معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات – ضمن تعریف دولت الکترونیکی بهعنوان دولتیکه همه دستگاهها خدماتی را به مردم ارائه میدهند، بیان کرد: میان واژهی دولت الکترونیکی و دولت هوشمند، تفاوتهایی وجود دارد، زمانی میتوانیم یک دولت را هوشمند بنامیم که میان اجزاء آن، یکپارچگی وجود داشته باشد و سه گام رسیدن به دولت هوشمند را داشتن زیرساخت، ارائه سرویس و شهروند دارای توانایی استفاده از سرویس هوشمند دانست.
او در ادامه پنج گام چرخه بلوغ دولت الکترونیکی را اینگونه توضیح داد که شامل حضور در وب، تعامل و ارتباط دو طرفه، تراکنش، یکپارچگی و مشارکتی شدن سازمانهاست.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای بلوغ بیشتر دولت الکترونیکی، نیازمند دو ویژگی دیگر هستیم گفت: لازم است شخصیسازی و دیجیتال دموکراسی نیز به چرخه بالا افزوده شود.
در این نشست رضا باقری اصل – معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات – وضعیت دوره چهارم ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی را ۶۰.۰۵ درصد اعلام کرد که از ارزیابی ۹۳ دستگاه بدست آمده است.
بنا بر اعلام، ۱۰ دستگاه برتر دولت الکترونیکی در ارزیابی چهارم به ترتیب شامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، گمرک، بنیاد شهید، بیمه مرکزی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، وزارت اقتصاد، سازمان امور مالیاتی، سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی، سازمان بنادر و دریانوردی، پست بانک هستند.
همچنین ۱۰ دستگاهی که ضعیفترین عملکرد در حوزه دولت الکترونیکی را داشتهاند (از آخر) شامل انستیتو پاستور، سازمان حفظ نباتات، وزارت دادگستری، سازمان حسابرسی، سازمان اکتشافات معدنی، وزارت نیرو، سازمان فنی و حرفهای، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور خارجه هستند.
به گفته باقری اصل طبق دو فاکتور شخصیسازی و دیجیتال دموکراسی، سازمانهای شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، گمرک، سازمان سنجش آموزش کشور، سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، بنیاد شهید و امور ایثارگران، پست بانک ایران، نهضت سوادآموزی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان هواشناسی کشور و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ۱۰ سازمان برتر ارزیابی شد.