تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 11, 2018
17:40 سه شنبه، 20ام آذرماه 1397
کد خبر: 96260

مشکلات حمل و نقل شهری عامل استقبال مردم از تاکسی‌های اینترنتی است

نشست تخصصی «جابه جایی و حمل و نقل هوشمند» صبح امروز( ۲۰آذر) با حضور محسن پور سید آقایی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ نصرالله جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات؛ ژوبین علاقبند، مدیرعامل اسنپ و سهیل مظلوم، مدیرعامل  شرکت سپندار در حاشیه دومین روز از همایش شهر هوشمند برگزار شد.
در این نشست مدیرعامل اسنپ مشکلات حمل و نقل کشور مانند عدم شفافیت قیمت را از جمله دلایل روی آوردن مردم به تاکسی‌های اینترتی اعلام کرد و گفت:« افزایش درآمد راننده، کاهش سفر درون شهری و افزایش شفافیت در قیمت از جمله دلایل استقبال مردم از اسنپ است.» او در پاسخ به اظهارت پورسید آقایی در این نشست که شرکت‌های تاکسی اینترتی باید برای فعالیت درحوزه حمل ونقل مسافر از شهرداری مجوز دریافت کنند، اعلام کرد: «ما مخالف دریافت مجوز از تاکسیرانی و سایر نهادها هستیم زیرا روش‌های تاکسیرانی برای کنترل شکایت از ما بهتر نیست و ما نمی‌خواهیم از سازمانی که در برخی موارد نسبت به ما ضعف دارد مجوز بگیریم.» علاقبند ادامه داد: «راننده اسنپ از نظر امنیتی بیشتر از راننده تاکسی و آژانس کنترل می‌شود. به همین دلیل هم درصد اتفاقات ناگوار تاکسی‌های اینترنتی نسبت به دیگر روش‌ها کمتر است.»
او  معتقد است با وجود اینکه حمل و نقل با مترو و اتوبوس ارزانتر از تاکسی‌های اینرنتی است اما یک میلیون و ۵۰۰ هزار سفر اینترنتی در کشور انجام می‌شود و این در شرایطی است که اوضاع اقتصادی کشور خوب نیست. به باور او  نبود حمل و نقل عمومی مناسب می‌تواند علت استقبال از سرویس‌های حمل‌ونقل اینترنتی باشد.براساس اطلاعاتی که او در این نشست ارائه کرد تعداد سفرهای  اسنپ از مرز ۶۰۰ هزار سفر روزانه در تهران گذشته و این در حالی است که «اوبر» تاکسی اینترنتی آمریکایی در بزرگترین شهر خود ۴۸۰ هزار سفر روزانه دارد.  علاقبند در پایان از اعلام  آمادگی کامل این شرکت برای همکاری با شهرداری خبر دارد.
 
در ادامه این نشست سهیل مظلوم با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها وظیفه مدیریت حمل‌ونقل شهری را بر عهده دارند، گفت: «شهرداری و دستگاه‌های اداره‌کننده شهر وظیفه هوای پاک، سهولت تردد و تامین هزینه این نهادها را دارند. با این حال این مشکلات در طی سالیان گذشته بوده و همچنان پابرجاست و پیام این است که مدلی که تاکنون پیش رفته مدل کارآمدی نیست، زیرا ماژول‌های بعد اجرا دیده نشده و هرکدام هویت مجزا دارند.»
او پیشنهاد داد که بین رگولاتوری و اجرا یکپارچگی ایجاد شود و در توضیح آن گفت: «شهرداری اهداف کلان را تعیین کند و در نهایت تعیین شیوه اجرا را به سرمایه گذار واگذار کندو در کنار آن هم  شرایط لازم را برای اجرا و سرمایه‌گذاری فراهم کند.»
اما  نصرالله جهانگرد در سخنانی خود در این نشست اعلام کرد ۱۸ میلیون سفر روزانه در تهران انجام می‌شود که حول ۴ محور کار، تحصیلات، تفریح و دریافت خدمات است. او در ادامه گفت: «ما در بحث دریافت خدمات بیشترین مداخله را داریم و در تعیین نقاط رفت و آمد سایر سفرها در اختیار رگولاتور نیست. بوروکراسی در ایران باعث افزایش این نوع سفرها شده است.»
جهانگرد براین باور است که الگوی حمل و نقل تهران بهینه نیست و تاکسی در ایران مانند خط اتوبوس است. او تاکید کرد که همین مسئله نشان می‌دهد الگوهای حمل و نقل شهری باید اصلاح شود و تعداد تاکسی‌ها باید به نقطه معقول برسد و تاکسیرانی سنتی از ظرفیت تاکسی‌های اینترنتی استفاده کند.
جهانگرد با دفاع از توسعه حمل و نقل اینترنتی گفت:« این مسئله باعث اصلاح نظام سنتی شده است و درباره مشخصات رابطه اقتصادی میان بنگاه‌های حمل و نقل اینترنتی و مدیریت شهری باید به تفاهم رسید.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.