با توجه به عدم برخورداری شرکت های ارایه دهنده اینترنت ثابت از جایگاه موردنظرشان که یکی از دلایلش فقدان سرمایه گذاری لازم است، مسوولان ارتباطی، راه حل را در ادغام این شرکت ها می دانند؛ موضوعی که به سبب توسعه و سرمایه گذاری و امکاناتی که تاکنون فراهم کردهاند، به راحتی انجام نمی شود.
مدتی است که به نظر می رسد، چالش ها و مشکلات شرکت های ارایه دهنده خدمات اینترنتی ثابت بیش از پیش خود را نشان داده و بخش خصوصی خواهان حل این مشکلات است. موضوعاتی که به اذعان این شرکت ها، به دلیل نرخ پایین اپراتورهای موبایل در ارایه دیتا و یا عدم سرمایه گذاری FCPها در حوزه توسعه کیفیت خدمات اینترنتی، به گفته مسوولان دولتی رخ داده، اما درنهایت نتیجه ای جز کاهش مشتری اپراتورهای ثابت نداشته است.
محمدباقر اثنی عشری، رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور درباره مشکلات ارایه دهندگان اینترنت ثابت گفت: این شرکت ها به دلیل نرخ پایینی که اپراتورهای موبایل برای دیتا ارایه می دهند، با ریزش مشتری روبه رو هستند. زیرا در ۱۰ سال گذشته، اپراتور ثابت رشد کمی داشته و اکنون رشدش منفی شده است؛ مردم هم ترجیح می دهند با توجه به تعرفه پایین موبایل، ADSL خود را تمدید نکنند و از موبایل استفاده کنند اما درنهایت این موضوع در درازمدت برای ایران خوب نیست.
البته این موضوع، پیش از این هم مورد توجه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته بود و محمدجواد آذری جهرمی درباره مشکلاتServcoها با بیان این که سرمایه گذاریFCPها کافی نبوده است، تصریح کرده بود: هدف ما در تجمیع مجوزها و ارایه دو مجوز FCP و ،Servco این بود که مشوق های لازم برای ادغام شرکت ها و سرمایه گذاری بیش تر در این حوزه، انجام بگیرد و بخش ثابت کشور رشد بیش تری داشته باشد.
او هم چنین خاطرنشان کرده بود: برداشت روز اول ما این بود که بازار کشور بیش از شش اپراتور FCP نیاز ندارد. اما چون نمی خواستیم مانع رقابت شویم، هر ۱۷ شرکت متقاضی این پروانه، پذیرش شدند. طبیعتا سرمایه گذاری همه این ۱۷ شرکت، ظرفیت بازگشت سرمایه را ندارد. همه چیز هم با زور قوانین و مقررات نمی شود و خودشان باید از نظر اقتصادی به این درک برسند که با هم ادغام شوند.
وزیر ارتباطات البته فعالیتFCP ها را موفق دانسته و معتقد است: این شرکت ها سرمایه گذاری خوبی هم کرده اند، اما سرمایه گذاری به اندازه کافی نبوده و باید بیش از این باشد. نمی توان به صورت فرمایشی خواستار سرمایه گذاری در این حوزه شد و خودشان از نظر اقتصادی باید به این نتیجه برسند که باید سرمایه گذاری بیش تری صورت بدهند.
از طرفی با ادامه اعتراض شرکت های ارایه دهنده اینترنت ثابت نسبت به امکان دامپینگ تعرفه اینترنت اپراتورهای همراه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مشکل را در عدم کیفیت سرویس های اینترنت ثابت دانست و بیان کرد: دلیل اصلی مهاجرت کاربران از اپراتورهای ثابت به همراه کیفیت و کمیت سرویس است. وقتی سرعت موبایل به طور متوسط، ۲۵ مگ است و سرعت اینترنت خانه برروی همان شش مگ مانده، کاربر علاقه ای به سوییچ کردن روی اینترنت ثابت ندارد.
او بار دیگر، راه حل مشکلات سرمایه گذاری در این شرکت ها را ادغام آن ها دانست و گفت: اگر ۱۷ شرکت بخواهند سرمایه گذاری کنند، برگشت نمی شود. حرف ما این است که آن ها باید از راه حل های ادغام استفاده کنند و یک شرکت شوند، یک شبکه را توسعه دهند که هزینه سرمایه گذاری پایین بیاید و بازار توجیه داشته باشد. البته آن ها می گویند این کار رقابت را از بین می برد، حرف ما این است که اپراتورها ابتدا شبکه را توسعه دهند و نگران رقابت نباشند.
در این راستا، رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، با اشاره به راه حل وزارت ارتباطات برای ادغام شرکت های ارایه دهنده اینترنت ثابت گفت: تاکید وزارت ارتباطات این است که این ۱۷ FCP موجود، باید ادغام شوند و به پنج تا برسند، اما سازوکار آن هنوز تعریف نشده است. از طرفی باید توجه داشت که شرکت های FCP هم برای توسعه کارشان سرمایه گذاری و امکاناتی را فراهم کردند و به همین دلیل این کار، به این راحتی انجام نمی شود.
از طرفی اخیرا، حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی درباره فرآیند ادغام شرکت های ارایه دهنده ارتباطات ثابت اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود، ما از سیاست ادغام شرکت ها حمایت می کنیم برای این که شرکت های بزرگ تر و قدرتمندتری وارد عرصه شوند و بتوانند در این حوزه سرمایه گذاری لازم را انجام دهند، زیرا بدون سرمایه گذاری نمی توان توسعه انجام داد. بنابراین منتظریم پیشنهاداتی ارایه شود و بر اساس آن هرگونه تغییری که لازم باشد را انجام می دهیم، البته این پیشنهادها باید در چارچوبی باشد که به توسعه و سرمایه گذاری منجر شود.
با توجه به لزوم سرمایه گذاری در حوزه ارتباطات ثابت، برای توسعه این حوزه که به نظر می رسد با وجود اهمیتی که در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد، هنوز نتوانسته به جایگاهی که باید دست یابد، به نظر می رسدکه شرکت های FCP یا باید به توصیه مسوولان ارتباطی کشور، ادغام شوند و یا در غیر این صورت، نیازمند راه حل های جایگزین برای جذب سرمایه لازم جهت توسعه شوند.