بازار سرمایه

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

December 22, 2018
12:38 شنبه، 1ام دیماه 1397
کد خبر: 96521

مایکروسافت؛ باارزش‌ترین شرکت جهان

شرکت مایکروسافت حالا باارزش‌ترین شرکت جهان است و در سال‌های دور همواره سعی داشت از طریق فروش محصولات و خدمات به مشتریان خودش را در کورس رقابت حفظ کند اما این ساتیا نادلا بود که با تمرکز روی ارائه سرویس‌های کامپیوتری و کلود به کمپانی‌های بزرگ توانست این شرکت را بالاخره به باارزش‌ترین شرکت جهان تبدیل کند. مایکروسافت بالاخره توانست جای اپل را در صدر باارزش‌ترین کمپانی‌های دنیا بگیرد. روز جمعه هفته گذشته ارزش مایکروسافت در بازار به ۸۵۱ میلیارد دلار رسید که این رقم تقریبا ۴ میلیارد دلار بیشتر از ارزش کنونی شرکت اپل است. برای رسیدن به چنین جایگاهی، مایکروسافت همچنین موفق شد کمپانی‌های بزرگ دیگری از جمله آمازون، فیس‌بوک و آلفابت را هم پشت‌سر بگذارد. این موضوع برای بسیاری شگفت‌آور بود به‌خصوص که امسال دو شرکت اپل و آمازون نخستین شرکت‌های یک تریلیون دلاری تاریخ بورس آمریکا و باارزش‌ترین شرکت جهان شده بودند.
 
به بار نشستن زحمات
این بازگشت موفق شرکت به صدر باارزش‌ترین‌ شرکت‌ها که آخرین‌بار سال ۲۰۰۳ برای این شرکت اتفاق افتاده بود را می‌توان نتیجه تاکید ساتیا نادلا روی سرویس‌های بر پایه وب یا همان «سرویس‌های کلود» دانست. مت مک‌وین یکی از سرمایه‌گذاران معروف در صنعت کلود می‌گوید: «از همان زمان که تکنولوژی کلود کار خود را آغاز کرده بود، استراتژی‌های خاصی برای آن تعیین شد. شرکت‌های بزرگ تکنولوژی هم سریعا شروع به استفاده از این سرویس کردند، دقیقا به همان شکلی که مایکروسافت آن را استفاده می‌کرد.» مایکروسافت در ابتدا با رهبری بیل گیتس و با استفاده از دو محصول مهم یعنی ویندوز و آفیس و همچنین رهبری بی نقص مدیرعامل این شرکت یعنی بیل گیتس توانسته بود به صدر شرکت‌های باارزش دنیا برسد. بیل گیتس از انحصار ویندوز در آن زمان برای ورود به دیگر بازارها هم استفاده کرد که این استراتژی باعث ایجاد تنش و درگیری بین مایکروسافت و سازمان‌های تنظیم مقررات آمریکا و دیگر کشورها شد.
 
حل این اختلافات موجب وضع قوانین جدیدی برای شرکت شد که همین مساله رشد سریع این شرکت را با کاهش مواجه کرد. ارزش سهام این شرکت برای یک دهه با رکود مواجه شد اما از ۵ سال پیش که ساتیا نادلا بر صندلی مدیرعاملی این شرکت نشسته، ارزش سهام مایکروسافت ۳ برابر شده و می‌توان گفت حتی عملکردی بهتر از بیل گیتس و استیو بالمر در این سال‌ها داشته است. استیو بالمر مدیرعامل سابق شرکت در جریان کنفرانس وال استریت که نوامبر امسال برگزار شد اذعان کرد تجارت با دیگر شرکت‌ها موجب رشد مایکروسافت در این چند سال شده است. او همچنین گفت که ساتیا نادلا شرکت را به سودآوری قابل توجهی رسانده و با استفاده از تکنولوژی‌های روز توانسته مایکروسافت را به یک سطح کاملا جدید و بالاتر ارتقا دهد.
 
کلید پیشرفت: سرویس ابری مایکروسافت
مایکروسافت برای رسیدن به با ارزش‌ترین شرکت جهان مسیر طولانی را طی کرده است. در این میان سرویس کلود Azure کلید این پیشرفت بوده است و از سال ۲۰۱۵ تاکنون در هر دوره ۳ ماهه سود خالص این سرویس افزایش ۷۶ درصدی داشته است. بالمر می‌گوید: «به نظر من ساتیا نادلا کار بزرگی انجام داده است. من فکر می‌کنم کار او در این سال‌ها بی‌نظیر بود و به‌عنوان یکی از سهامداران مایکروسافت هم عملکرد او را بی‌نهایت خارق‌العاده می‌دانم.» باب ماگلیا یکی از مدیران ارشد سابق شرکت هم می‌گوید: «مایکروسافت تحت رهبری نادلا توانسته موفق شود چون او یک چهره جدید از مایکروسافت را معرفی کرده است.»
 
البته آمازون همچنان در بخش سرویس‌های کلود در دنیا رتبه اول را دارد و سال گذشته این شرکت سهم ۸/ ۵۱ درصدی از کل سرویس‌های کلود ارائه شده را به خودش اختصاص داده بود و مایکروسافت با ۳/ ۱۳ درصد از این بازار در جایگاه دوم قرار داشت. وال استریت ژورنال معتقد است که بازار سرویس‌های کلود همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. کارشناسان این ژورنال معتقدند تا سال ۲۰۲۱ درآمد شرکت‌های بزرگ از فروش سرویس‌های کلود از ۶/ ۲۳ میلیارد دلار امروزی به ۶۳ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند. آمازون به خوبی از حضور مایکروسافت در این عرصه باخبر است. در کنفرانس سالانه سرویس کلود آمازون که هفته گذشته برگزار شد «اندی جسی» مدیر ارشد بخش کلود آمازون به حضار در جلسه اعلام کرد که آمازون همچنان در مقایسه با رقیبش درآمد بیشتری در این بخش کسب می‌کند حتی اگر نرخ رشد مایکروسافت در بخش کلود بیشتر از آمازون باشد.
 
درس آموزی از شکست‌ها
یکی دیگر از فاکتورهایی که موجب رشد مجدد مایکروسافت در چند سال اخیر شد، نر‌م‌افزارهای این شرکت هستند. نسخه تجاری آفیس ۳۶۵ که نسخه بر پایه سیستم کلود را ارئه می‌دهد یکی از بخش‌هایی است که با سرعت بسیار بالایی در چندسال اخیر پیشرفت کرده و توانسته در یک سال گذشته بیش از یک سوم درآمد کمپانی مایکروسافت را به خودش اختصاص دهد. ترکیب این موارد می‌تواند به خوبی نشان دهد چرا مایکروسافت تحت مدیریت ساتیا نادلا حالا با ارزش‌ترین شرکت جهان است. مایکروسافت در گذشته قدرت برتر در زمینه تکنولوژی به حساب می‌آمد اما ایالات متحده تلاش کرد تا این قدرت از هم بپاشد. اما در این چند سال شرکت‌های تنظیم مقررات و قانون‌گذاران نتوانسته‌اند خیلی روی فعالیت‌های آن و پیشرفت این شرکت تمرکز کنند.
 
شرکت هیچ‌وقت نتوانست یک شبکه اجتماعی موفق مانند فیس‌بوک که نگرانی‌های زیادی راجع به لورفتن اطلاعات و حریم خصوصی به‌وجود آورده طراحی کند. همچنین در زمینه موتور جست‌وجوی قدرتمند هم نتوانسته با گوگل رقابت کند و حجم بالایی از اطلاعات را جمع آوری کند. لپ‌تاپ‌های سرفیس و ایکس‌باکس هم تنها بخش کوچکی از درآمدهای این شرکت را تشکیل می‌دهند. همچنین تلاش شرکت در صنعت موبایل نیز با شکست مواجه شد و با اینکه کمپانی نوکیا را با قیمت ۴/ ۹ میلیارد دلار خرید نتوانست اسمارت‌فون‌های قابل توجهی را روانه بازار کند. عملکرد ناموفق این شرکت در چند سال اخیر در بخش موبایل موجب شد رقیب اصلی این شرکت یعنی اپل بتواند خودش را به‌عنوان برترین تولیدکننده تلفن همراه در دنیا معرفی کند. امروز اما اوضاع فرق کرده است. حالا این شرکت با ارزش‌ترین شرکت جهان است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.